Ο Αμερικάνος
Αυτός ο ‘Αμερικάνος’, συνδυάζοντας ευρωπαϊκή αισθητική και ασιατική φιλοσοφία, είναι το αριστοτεχνικό πορτρέτο ενός πληρωμένου δολοφόνου.
Είναι ο ιδιαίτερα ικανός ‘Τζακ’ . Μοναχικός και επιδέξιος, μετακινείται από χώρα σε χώρα και εκτελεί τις αποστολές του με αποτελεσματικότητα. Η τελευταία δουλειά του στη Σουηδία έχει μια απρόβλεπτα σκληρή κατάληξη. Πηγαίνει στη Ιταλία όπου παίρνει νέες εντολές. Αποσύρεται σε ένα μεσαιωνικό χωριό, συναντά μια μυστηριώδη γυναίκα και αναλαμβάνει να της ετοιμάσει ένα όπλο. Οι μόνοι άνθρωποι με τους οποίους έχει επαφή είναι ο τοπικός παπάς και μια όμορφη πόρνη. Ο Τζακ όμως καταλαβαίνει ότι αποτελεί και ο ίδιος στόχο και ότι ο κλοιός σφίγγει γύρω του…
Αυτή η ταινία συναρπάζει, όχι με τρελούς ρυθμούς και ατελείωτα (μ)πιστολίδια και κυνηγητά, αλλά με κινηματογραφική τελειότητα και αφηγηματική οικονομία. Δοκιμασμένος στυλίστας ο Άντον Κόρμπιν από τη θητεία του στη φωτογραφία και το βιντεο-κλιπ, αποδεικνύει μετά το ‘Control’ την ικανότητά του να μιλάει την κινηματογραφική γλώσσα. Κάθε εικόνα και κάθε λέξη, όλη η ατμόσφαιρα και η αισθητική, εξυπηρετούν την ουσία και τη φιλοσοφία της ιστορίας.
Όπως ο Κόρμπιν αγγίζει την ακρίβεια και το στιλ του Μελβίλ σε ‘zen noir’ ταινίες όπως το ‘Le Samourai’, έτσι και ο Τζορτζ Κλούνι αγγίζει τη σιωπηλή γοητεία και τη θανάσιμη ερμητικότητα του Αλέν Ντελόν στον αντίστοιχο ρόλο.
Θοδωρής Τσιάτσικας