“Έτσι κάνουν όλες” στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Η δημοφιλέστερη opera buffa (κωμική όπερα) του Μότσαρτ επιστρέφει (για τέταρτη φορά) σε συναυλιακή μορφή και με ελληνικούς υπέρτιτλους από τους Σολίστ, τη Χορωδία και την Ορχήστρα της Wiener Staatsoper, την Παρασκευή 29 και το Σάββατο 30 Απριλίου.
«Έτσι κάνουν όλες ή Η Σχολή των Εραστών» είναι μία από τις τρεις όπερες του Μότσαρτ για τις οποίες ο Λορέντσο Ντα Πόντε συνέγραψε το λιμπρέτο (οι άλλες δύο είναι οι “Γάμοι του Φίγκαρο” και ο “Ντον Τζοβάνι”). Παρόλο που είναι κοινώς αποδεκτό ότι γράφτηκε κατά παραγγελία του πρίγκιπα Ιωσήφ Β’ των Αψβούργων, δεν υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία που να συγκλίνουν προς αυτή την κατεύθυνση. Είναι αντιθέτως αποδεδειγμένο ότι ο σύγχρονος του Μότσαρτ, Αντόνιο Σαλιέρι άφησε πίσω του ένα ανολοκλήρωτο λιμπρέτο της όπερας.
Η πρώτη απόδοση του έργου του Μότσαρτ έλαβε χώρα στις 26 Ιανουαρίου του 1790, αλλά η διάρκεια ζωής του πρώτου κύκλου παραστάσεων ήταν σύντομη καθώς διακόπηκε από το θάνατο του Ιωσήφ Β’. Η πρώτη απόδοση του στην Αγγλία ήταν το 1811 στο θέατρο King’s του Λονδίνου, ενώ στην Αμερική δεν παίχτηκε πριν το 1922 στη Metropolitan Opera.
Το “πικάντικο” κεντρικό θέμα της ανταλλαγής συντρόφων είχε αναπαραγεί ξανά στο Δεκαήμερο του Βοκάκιου και τον Κυμβελίνο του Σεξπιρ, ενώ προκάλεσε τα χρηστά ήθη του 19ου και 20ου αιώνα. Μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, η όπερα ανέκτησε τη θέση της ως μέρος του οπερατικού ρεπερτορίου, ενώ σήμερα συμπεριλαμβάνεται στη λίστα με τις 20 πιο δημοφιλείς όπερες στη Βόρειο Αμερική.
Στην παραγωγή συμμετέχουν οι Σολίστ, η Χορωδία και η Ορχήστρα της περίφημης Κρατικής Όπερας της Βιέννης (πρώην Όπερας της Βιεννέζικης Αυλής), η οποία αποτελεί έναν ιστορικό θεσμό στον χώρο της ευρωπαϊκής όπερας, καθώς μετρά σχεδόν δύο αιώνες αδιάλειπτης παρουσίας στην πολιτιστική ζωή της Γηραιάς Ηπείρου. Στο πόντιουμ θα βρίσκεται ο νεαρός Γάλλος μαέστρος Ζερεμί Ρορέρ. Η διδασκαλία των χορωδιακών μερών του “Così fan tutte” έγινε από τον Μάρτιν Σέμπεστα. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι: Κάρολιν Γουένμπορν (29/04) και Μυρτώ Παπαθανασίου (30/04) (Φιορντιλίτζι), Στέφανι Χάουτζεελ (Ντοραμπέλλα), Άντριαν Έρεντ (Γκουλιέλμο), Σαϊμίρ Πίργκου (Φερράντο), Ανίτα Χάρτιγκ (Ντεσπίνα) και Πιέτρο Σπανιόλι (Ντον Αλφόνσο).
Το ανέβασμα της όπερας “Così fan tutte”, σηματοδοτεί την εικοσαετή πορεία του Μεγάρου, αφού υπήρξε η πρώτη πλήρως σκηνοθετημένη, από τον Γκρίσα Αζαγκάροφ, όπερα που ανέβηκε στο Μέγαρο Μουσικής, τον Νοέμβριο του 1991. Έξι χρόνια αργότερα, τον Μάιο του 1997, το ‘Cosi’ παρουσιάζεται στο Μέγαρο από το «Στούντιο Όπερας», στα ελληνικά και τα ιταλικά, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου και ένα μήνα αργότερα κάνει τουρνέ στην ελληνική περιφέρεια(Κεφαλονιά, Κέρκυρα, Βόλο, Λαμία). Η αναβίωση της ιστορικής παραγωγής του Πίκολο Τεάτρο του Μιλάνου, σε σκηνοθεσία του μεγάλου Τζιόρτζιο Στρέλερ είναι το τρίτο ανέβασμα της όπερας στο Μέγαρο, τον Φεβρουάριο του 2002.
Οι δύο παρουσιάσεις της όπερας, σε συναυλιακή μορφή, εντάσσονται στο πλαίσιο της Σειράς «Η μουσική Βιέννη στην Αθήνα».