Ελληνικό Φεστιβάλ: πρεμιέρα με δύο σπουδαίες ιταλικές όπερες!
Δύο σημαντικά έργα της ιταλικής όπερας, την Cavalleria Rusticana και το Pagliazzi θα παρουσιάσει φέτος η Εθνική Λυρική Σκηνή στο Ηρώδειο την 1η Iουνίου και από τις 3 έως τις 5 Ιουνίου. Η σκηνοθεσία θα είναι του Βρετανού Γκρέιαμ Βικ και ο Λουκάς Καρυτινός (φωτο) θα έχει τη μουσική διεύθυνση. Τους καταξιωμένους σολίστ από την Ελλάδα και το εξωτερικό πλαισιώνουν η Παιδική Χορωδία «Rosarte» και η Ορχήστρα και η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Τα δύο αυτά έργα ανήκουν στο ρεύμα του βερισμού (από το ιταλικό vero, που σημαίνει αλήθεια) και είναι η οπερατική εκδοχή των ρευμάτων του ρεαλισμού και του νατουραλισμού.
Η Cavalleria Rusticana, μελόδραμα σε μία πράξη του συνθέτη του Pietro Mascagni σε λιμπρέτο των Targioni-Tozzetti και Guido Menasci, έργο του 1890, αποτελεί μια ραψωδία για τη γη, όπου προβάλλονται ρομαντικά δοσμένες οι αγροτικές αξίες.
Οι Pagliazzi του συνθέτη Ruggero Leoncavallo, δράμα με πρόλογο και δύο πράξεις, είναι έργο που ανέβηκε το 1892. Πρόκειται για ένα αυθεντικό μουσικό δράμα, το οποίο εκτυλίσσεται στα παρασκήνια με πρωταγωνιστές του απλούς ηθοποιούς.
Στη συνέντευξη τύπου, που πραγματοποιήθηκε στο κτήριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, μίλησαν για τα δύο έργα οι συντελεστές της παράστασης. Πρώτος μίλησε ο Ιταλός πρέσβης, ο οποίος αναφέρθηκε στις κοινές ιστορικές αναφορές Ελλάδας και της χώρας του, επιμένοντας κυρίως στο γεγονός ότι οι Ιταλοί πήραν έμπνευση από τον ελληνικό απελευθερωτικό αγώνα του 21 για να διεκδικήσουν κι αυτοί την ένωση του δικού τους έθνους- κράτους.
Από την πλευρά του, ο σκηνοθέτης της παράστασης Γκρέιαμ Βικ τόνισε ότι οι παιδικές του μνήμες σχετικά με την μουσική έχουν σφραγισθεί από τα δύο αυτά έργα, τα οποία τώρα καλείται να σκηνοθετήσει. Αναφέρθηκε στο ρεύμα του βερισμού, για το οποίο θεωρεί ότι αφορά πιο πολύ το θέμα και το υλικό ενός έργου, παρά την τεχνοτροπία. Σύμφωνα με τον Βρετανό σκηνοθέτη, τα δύο έργα δεν είναι ρεαλιστικές όπερες, αλλά πραγματεύονται θέματα για την κοινή ανθρώπινη ψυχή. Ο βερισμός δεν έχει πρωταγωνιστές βασιλείς, ιερείς, πρίγκιπες, αλλά απλούς ανθρώπους: Αγρότες στην Cavalleria Rusticana και ηθοποιούς στους Pagliazzi.
Η μεγάλη αγωνία του σκηνοθέτη από το Λίβερπουλ, είναι το πώς θα εξανθρωπίσει το «σχεδόν φασιστικό», όπως το χαρακτήρισε, μνημείο του Ηρωδείου, καθώς τα δύο έργα απαιτούν να βρίσκονται οι απλοί άνθρωποι στην καρδιά του δράματος και όχι το θέαμα. Μία άλλη μεγάλη δυσκολία για τον σκηνοθέτη είναι να γεφυρώσει τις «σχιζοφρενικές», όπως δήλωσε, διαφορές ανάμεσα στην Cavalleria Rusticana και τους Pagliazzi.
Στη συνέντευξη τύπου ο βερισμός είχε την τιμητική του, καθώς και ο μαέστρος της παράστασης Λουκάς Καρυτινός προχώρησε σε μια σύντομη ανάλυση για την συγκεκριμένη τεχνοτροπία. Ο κ. Καρυτινός τόνισε ότι ο βερισμός είναι «από χέρι» σε απόσταση από το νατουραλιστικό θέατρο, δεδομένου ότι οι πρωταγωνιστές τραγουδούν, εννοώντας ότι ο όποιος ρεαλισμός της παράστασης υπονομεύεται από το γεγονός αυτό, καθώς οι άνθρωποι δεν μιλούν μεταξύ τους τραγουδώντας στην πραγματική ζωή.
Παράλληλα, ο Λουκάς Καρυτινός θεωρεί ότι αυτή η παράσταση είναι φόρος τιμής στον βερισμό, ο οποίος έχει μεν κατηγορηθεί για λαϊκισμό και μουσική ευτέλεια, αλλά ήταν η τεχνοτροπία που έφερε το πλατύ κοινό στην όπερα. Πριν από τον βερισμό, η όπερα ήταν για τις ελίτ. Αλλά και όταν ο βερισμός καταργήθηκε, πάλι το ευρύ κοινό έπαψε να πηγαίνει στην όπερα.
Τέλος ο μαέστρος τόνισε ότι η συγκεκριμένη παράσταση αποτελεί ένα πρώτης γραμμής ανέβασμα για τη Λυρική Σκηνή, η οποία επί 10 χρόνια είχε σταματήσει να ανεβάζει μαζί αυτά τα δύο έργα.
Η πρωπόληση έχει ξεκινήσει.
Τιμές εισιτηρίων:
Πληροφορίες για την αγορά εισιτηρίων: http://www.greekfestival.gr/gr/article23.htm