Σύμφωνα με την ανακοίνωση της κριτικής επιτροπής : “Τα γλυπτά και οι εγκαταστάσεις της Δούκα αντλούν στοιχεία από πολλαπλές πηγές, συμπεριλαμβανομένης της αρχιτεκτονικής, των βιομηχανικών προϊόντων και κάθε μοντέλου γνώσης ή αναμετάδοσης πληροφορίας, τα οποία η καλλιτέχνις αναπτύσσει εκ νέου αποκαλύπτοντας ανεξαρτησία πνεύματος.”
Λίγα λόγια για το Βραβείο ΔΕΣΤΕ:
Το Βραβείο ΔΕΣΤΕ, θεσμοθετήθηκε το 1999 ως αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτικής του Ιδρύματος για τη στήριξη και προώθηση της σύγχρονης Ελληνικής τέχνης και απονέµεται κάθε δύο χρόνια σε έναν Έλληνα καλλιτέχνη, που ζει και εργάζεται είτε στη χώρα του είτε στο εξωτερικό. Για δεύτερη φορά η έκθεση του Βραβείου ΔΕΣΤΕ φιλοξενείται στους χώρους του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Η συνεργασία αυτή μεταξύ του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ και του Μουσείου εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος «Βήμα στους Νέους», με το οποίο το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ανοίγει ένα διάλογο με τους νέους, ενημερώνει το κοινό για τη σύγχρονη δημιουργία και ενισχύει ένα δυναμικό περιβάλλον ανταλλαγής ιδεών.
Η έκθεση των φετινών υποψηφίων καλλιτεχνών – Γιάννη Βαρελά, Αναστασίας Δούκα, Ειρήνης Μίγα, Αλεξάνδρας Μπαχζετσή, Ευτύχη Πατσουράκη, Θεόδωρου Σταματόγιαννη – θα διαρκέσει μέχρι και τις 30 Οκτωβρίου 2011.
Η νικήτρια του διαγωνισμού
Η 32χρονη Αναστασία Δούκα εξετάζει οποιαδήποτε ανθρώπινη διαδικασία, καθώς και κάθε μοντέλο γνώσης ή αναμετάδοσης πληροφορίας και τα παράγωγα αυτών: αρχιτεκτονικά στοιχεία και γεωγραφικούς χάρτες, αρχαίους πολιτισμούς και λαϊκά σύγχρονα είδωλα, πολύτιμα και καθημερινά αντικείμενα, ανθρώπινη ανατομία και ανατομία μηχανής, φαντασιώσεις και εξακριβωμένες θεωρίες. Κατασκευάζει συμπυκνωμένα αντικείμενα σε εξάρθρωση που φέρουν σε επίπεδα στοιχεία από τα παραπάνω. Κούφια καλούπια αναγνωρίσιμων αντικειμένων και συμμετρικά ξύλινα αναπτύγματα ενώνονται σε μια νέα μονάδα. Κάθε αντικείμενο/μονάδα αναζητά τον σκληρά κρυμμένο χρυσό στο εσωτερικό της γης ως τυχοδιώκτης.
Η Αναστασία Δούκα παρουσίασε στο Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2011 το έργο Lazy Suzan Not (2011), ένα μνημείο της προσπάθειας, μόνιμης ή προσωρινής, όταν όλο το σώμα του τυχοδιώκτη εργάζεται πυρετωδώς για ν’ αντλήσει χρυσό από το εσωτερικό της γης, ώστε να φτάσει στον κρυμμένο αποθηκευτικό χώρο. Πρόκειται για μία σκηνοθετημένη φέτα πλατφόρμας πετρελαίου όπου τα πράγματα τέμνονται χιαστί και κυκλώνονται. Νιπτήρες πατάνε σε σωληνώσεις, ξεβράζουν το νερό. Ένα σφύριγμα κενής φιάλης ακούγεται σε μικρή απόσταση από το κεφάλι. Η κατασκευή είναι έτοιμη να πάρει την στάση που ταιριάζει, προκειμένου να θηλυκώσει και να τεντωθεί από τον πυθμένα μέχρι τον ορίζοντα.
Επιτροπή Επιλογής Βραβείου ΔΕΣΤΕ 2011:
Στέλιος Βελλής – Δημοσιογράφος, Γεράσιμος Γιαννόπουλος – Συλλέκτης, Πολύνα Κοσμαδάκη – Επιμελήτρια, Μουσείο Μπενάκη, Τμήμα Ζωγραφικής, Σχεδίων και Χαρακτικών, Νίκος Ναυρίδης – Εικαστικός, Υποψήφιος για το Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2003, Δημήτρης Παλαιοκρασσάς – Ιστορικός Τέχνης, Art consultant, Ιάσων Τσάκωνας – Συλλέκτης, Διοργανωτής ReMap
Κριτική Επιτροπή Βραβείου ΔΕΣΤΕ 2011:
Δάκης Ιωάννου – Πρόεδρος, Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, Madeleine Grynsztejn – Διευθύντρια, Museum of Contemporary Art, Σικάγο, Kasper Koenig – Διευθυντής, Museum Ludwig Koln, Κολωνία, Jessica Morgan – Επιμελήτρια, Tate Modern, Λονδίνο, Sarah Thornton – Δημοσιογράφος, Andro Wekua – Εικαστικός