MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
22
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Caveman- Λάθος απαντήσεις σε λάθος ερωτήσεις

O άντρας είναι φύσει και θέσει κυνηγός και η γυναίκα φύσει και θέσει συλλέκτρια. Όλα προέρχονται από την εποχή των σπηλαίων. Τότε οι άντρες κυνηγούσαν τα ζώα και οι γυναίκες συνέλεγαν καρπούς, άνθη ή δεν ξέρω τι άλλο. Κι αυτό- και καλά- πέρασε στο συλλογικό ασυνείδητο και στην κουλτούρα των ανθρώπων και μέχρι σήμερα, κοινά χαρακτηριστικά- ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ- καθορίζουν τα φύλα.

author-image Γιώργος Σμυρνής

Αυτά πάνω κάτω μας λέει ο Caveman του Αμερικανού Rob Becker, η παράσταση σε σκηνοθεσία Αναστασίας Παπαστάθη, που επί 5 χρόνια με μεγάλη επιτυχία ανεβαίνει σε διάφορα θέατρα και στην οποία πρωταγωνιστεί στον ένα και μοναδικό ρόλο ο πολύπλευρος ηθοποιός και καλλιτέχνης Βλαδίμηρος Κυριακίδης. Στην ουσία το έργο προσπαθεί να αποστομώσει τα διάφορα επιχειρήματα των γυναικών, του τύπου «όλοι οι άνδρες είναι μαλάκες» ή «οι άντρες δεν υπάρχουν πια, τους πάτησε το τρένο»… 

Μια τεράστια πολιτιστική παραγωγή σε άρθρα, περιοδικά, συζητήσεις, εκπομπές στην τηλεόραση, βιβλία, επιστημονικές και αντιεπιστημονικές θεωρίες, ιδέες απλών ανθρώπων, τσαρλατάνων, επιστημόνων, φεμινιστριών, αντί- φεμινιστριών, η οποία τελικά δημιουργεί μια πολύ εμπορική- όπως αποδεικνύεται- φλυαρία, γεμάτη με ανούσια και αναπόδεικτα συμπεράσματα και κατασκευές στερεοτύπων.

Και σε αυτό το context, ο Caveman είναι ένας σύγχρονος άνθρωπος, με εμμονή στις προϊστορικές ρίζες της ανθρωπότητας και στη γνώμη των γυναικών για τους άντρες. Έχει προβλήματα στον γάμο του, τα οποία ενίοτε καταλήγουν σε ομηρικούς καυγάδες. Καθώς ο ένας και μοναδικός κεντρικός χαρακτήρας μόλις έχει τσακωθεί με τη γυναίκα του, βρίσκεται έξω από το σπίτι κι αυτός και τα πράγματά του. Και σε όλη την παράσταση προσπαθεί να καταλάβει γιατί οι γυναίκες είναι τόσο διαφορετικές από τους άντρες. Μοιραία, γυρίζει πίσω στις ρίζες του. Στον πρωτόγονο άνδρα. Τον άνδρα κυνηγό! Ο οποίος είχε αρχίσει να παρουσιάζει τις διαφορές του σε σχέση με τη γυναίκα, η οποία, σύμφωνα με την θεωρία του… ήταν συλλέκτρια (λες και δεν υπάρχουν άντρες συλλέκτες ή γυναίκες κυνηγοί!)

Σε ένα θέμα που έχει εξαντληθεί από το πρώτο ημίωρο, ο συγγραφέας επανέρχεται ξανά και ξανά με απλοϊκές αναλύσεις. Ο πρωταγωνιστής δείχνει “πελαγωμένος” από την περιπλοκότητα του άλλου φύλου και αιώνιο θύμα μιας γυναικείας προπαγανδιστικής συνωμοσίας, που προσπαθεί να παρουσιάσει τους άντρες φταίχτες και άχρηστους και τις γυναίκες θύματα και χρήσιμες. Παραδέχεται σε κάποιο σημείο, ότι με τη συλλογή που κάνουν από πληροφορίες, οι γυναίκες έγιναν πιο έξυπνες από τους άντρες, καθώς επί τόσες χιλιετίες ο εγκέφαλός τους βελτιωνόταν, έχοντας να επεξεργαστεί τόσες αμέτρητες πληροφορίες… Αλλά αυτή η εξυπνάδα παρουσιάζεται σχεδόν σαν ατύχημα της φύσης ή πολιτισμική ανορθογραφία, σε σχέση με την υποτιθέμενη “αθωότητα” των αντρών.

Ο κεντρικός χαρακτήρας αφήνει έξω όλη την περίοδο της ιστορίας, δίνοντας βάση μόνο στην προϊστορική περίοδο. Γιατί;
α) Ο πρωτογονισμός βγάζει γέλιο
β) Δεν έχουμε αρκετά στοιχεία για τους προϊστορικούς ανθρώπους, οπότε μπορούμε να λέμε ό,τι θέλουμε
γ) Αν έβαζε κάτω όλα τα δεδομένα που έχουμε για τους πολιτισμούς- οι οποίοι, αποδεδειγμένα, με στοιχεία, επί χιλιετίες άφησαν στο περιθώριο των κοινωνικών και πολιτικών εξελίξεων τις γυναίκες– τα συμπεράσματά του θα έπρεπε να είναι εντελώς αντίθετα.

Στο τέλος του έργου, ο συγγραφέας βρίσκει έναν τρόπο να γεφυρώσει τσάτρα-πάτρα τις αντιθέσεις και αυτός ο «πόλεμος των φύλων» καταλήγει σε ειρήνη μεταξύ του πρωταγωνιστή και της αφανούς πρωταγωνίστριας, της συζύγου του. Έτσι έχουμε ένα γλυκανάλατο φινάλε του τύπου: “Σ’ αγαπώ καρδούλα μου”…  “Κι εγώ σε λατρεύω ψυχή μου!” …

Το έργο έχει μερικά στοιχεία διαδραστικής stand up comedy. Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης δεν είχε μεγάλα ερμηνευτικά περιθώρια σε ένα τόσο επιφανειακό κείμενο. Σε μια ερμηνεία που αποσκοπούσε και συχνά πετύχαινε να βγάλει γέλιο και μόνο αυτό, έδειχνε στοιχεία που θυμίζουν αρκετά το παίξιμο του Λαζόπουλου κυρίως στους Δέκα Μικρούς Μήτσους, σε μια παράσταση εξαντλητική για τον ίδιο, αλλά και για μένα.

Πολύς κόσμος πάντως πέρασε καλά με τον Caveman, από τις αντιδράσεις που έβλεπα γύρω μου. Αρκετοί έφυγαν ενθουσιασμένοι, σε μια εμπορική κωμωδία, που ενδείκνυται για ζευγαράκια.

Γιώργος Σμυρνής

Η παράσταση “Caveman” θα παρουσιαστεί στο θέατρο Αριστοτέλειον στην Θεσσαλονίκη την Παρασκευή 4, Σάββατο 5, Κυριακή 6  & Παρασκευή 11, Σάββατο 12, Κυριακή 13  Νοεμβρίου στις 21.15. Στη συνέχεια θα παίζεται στο θέατρο CORONET. 

Περισσότερα από ΕΙΔΑΜΕ / Παραστάσεις