Ανώνυμος
«Μήπως δεν ήταν ο Σαίξπηρ αυτός που έγραψε αυτά τα αριστουργήματα της ανθρώπινης νοήσης;» είναι το ερώτημα αυτής της αμφισβητούμενης αλλά όχι χωρίς ενδιαφέρον ταινίας…

Βρισκόμαστε στην Αγγλία της Ελισαβετιανής περιόδου, σε μια εποχή όπου οι πολιτικές ίντριγκες, οι ερωτικές ατασθαλίες και οι κάθε είδους δολοπλοκίες αποτελούν κομμάτι της καθημερινότητας της Βασιλικής Αυλής. Η ιστορία ξεκινάει με τη σύλληψη του θεατρικού συγγραφέα Μπεν Τζόνσον. Αυτόν είχε προσεγγίσει ο διανοούμενος Έντουαρντ Ντε Βιρ, 17ος Κόμης της Οξφόρδης, κάποτε πάμπλουτος και ευνοούμενος της βασίλισσας. Αφοσιωμένος στο πάθος του για τη συγγραφή –κάτι που όμως δεν ταιριάζει με τη θέση του- και αναγνωρίζοντας τη δύναμη που ασκεί το θέατρο στις λαϊκές μάζες και τη δυνατότητά του να επηρεάσει τις πολιτικές εξελίξεις, ο Κόμης πείθει τον Τζόνσον να αναλάβει εκείνος την πατρότητα των έργων, όμως την ευκαιρία αρπάζει τελικά ένας άξεστος και αμόρφωτος ηθοποιός, ο οποίος ακούει στο όνομα Γουίλιαμ Σαίξπηρ…
Αν προσπεράσουμε την εμμονή σε, επιεικώς αμφισβητούμενες θεωρίες συνομωσίας, μπορούμε να δούμε μια ενδιαφέρουσα δραματική περιπέτεια εποχής. Ο Ρόλαντ Έμεριχ, γνωστός από θεαματικά αλλά κούφια μπλοκμπάστερ, αν μη τι άλλο ξέρει να στήνει μια μεγάλη παραγωγή και η ανάπλαση του ελισαβετιανού Λονδίνου είναι πολύ καλή, ενώ αξιόλογοι ηθοποιοί υποστηρίζουν το εγχείρημα. Η ιστορία δίνει μεγάλο βάρος σε πολιτικές και ερωτικές ίντριγκες (με μεγάλο βαθμό ιστορικής αυθαιρεσίας) και η παρέλαση προσώπων με διαρκή μπρος-πίσω στο χρόνο μπορεί να μπερδέψει το θεατή. Στο επίκεντρο τελικά είναι η παρουσία του Ρις Ίφανς ως Κόμης της Οξφόρδης, ενώ δευτερεύων (και εντελώς μονοδιάστατος) είναι ο χαρακτήρας του Σαίξπηρ.
Θοδωρής Τσιάτσικας