Τα πίσω δωμάτια του νου στο μουσείο Μπενάκη
Το μουσείο Μπενάκη από τις 16 Νοεμβρίου έως τις 15 Ιανουαρίου παρουσιάζει την αναδρομική έκθεση του γνωστού καλλιτέχνη Νίκου Χουλιάρα, «Τα πίσω δωμάτια του νου», η οποία αποτελεί συγκερασμό πολλών πτυχών της τέχνης του, όπως ζωγραφική, λογοτεχνία, μουσική κ.α.
Η έκθεση φιλοξενεί τόσο ζωγραφικά έργα του καλλιτέχνη όσο και δημιουργίες του σε χαρτί. Τα έργα της έκθεσης προέρχονται από ιδρύματα και ιδιωτικές συλλογές, κυρίως όμως από το ανέκδοτο υλικό που αποκαλύφθηκε ύστερα από την ολοκλήρωση έρευνας δύο περίπου χρόνων στο προσωπικό αρχείο του καλλιτέχνη. Ακόμη η έκθεση περιβάλλεται από ενότητεςέργων που επιχειρούν να αποκαλύψουν στο θεατή τα ποικίλα θέματα που επαναλαμβάνονται με εμμονή τόσο στη ζωγραφική όσο και σε ολόκληρο το δημιουργικό του έργο: Μεταφυσικά τοπία, Η ζωγραφισμένη εικόνα του Εαυτού, Βία και έρωτας, Το ζώο, Γραφή και ζωγραφική, Τοπία του ματιού, Τοπία του μυαλού και Σκιές.
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει αναλάβει η ιστορικός τέχνης Ελισάβετ Πλέσσα, ενώ ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός της πραγματοποιήθηκε από τον αρχιτέκτονα Σταμάτη Ζάννο. Η έκθεση συνοδεύεται από έναν πλούσια εικονογραφημένο δίγλωσσο κατάλογο (ελληνικά-αγγλικά), ο οποίος περιλαμβάνει μεγάλο εισαγωγικό κείμενο της επιμελήτριας της έκθεσης Ελισάβετ Πλέσσα, κείμενο της ιστορικού τέχνης Μάρθας Χριστοφόγλου που αναφέρεται στην ιδιότητα του Νίκου Χουλιαρά ως ζωγράφου, κείμενο του ποιητή, πεζογράφου και δημοσιογράφου Σωτήρη Κακίση για τη λογοτεχνική πλευρά του καλλιτέχνη, καθώς και κείμενο για τη μουσική δημιουργία του Νίκου Χουλιαρά από τον συνθέτη Νίκο Ξυδάκη. Επίσης, περιλαμβάνεται ανθολογία κειμένων του ίδιου του καλλιτέχνη για το έργο του αλλά και για το έργο άλλων ζωγράφων και λογοτεχνών, καθώς και κριτικές άλλων καλλιτεχνών και λογοτεχνών για το έργο του Νίκου Χουλιαρά, οι οποίες γράφτηκαν ειδικά για την παρούσα έκδοση, και, τέλος, ανέκδοτες φωτογραφίες και αρχειακό υλικό. Χορηγός του καταλόγου είναι η Συλλογή Θωμά Λιακουνάκου.
Στις 27 Δεκεμβρίου, με την ευκαιρία της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί συναυλία προς τιμήν του καλλιτέχνη στο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη, στο κτήριο της οδού Πειραιώς, όπου θα παρουσιαστούν τραγούδια και ποιήματα του Νίκου Χουλιαρά.
Ο Νίκος Χουλιαράς γεννήθηκε τον Οκτώβριο του 1940 στα Γιάννενα. Σπούδασε σκηνογραφία και γλυπτική (εργαστήριο Γιάννη Παππά) στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, από όπου αποφοίτησε το 1967. Χωρίς να εντάσσεται σε μια συγκεκριμένη καλλιτεχνική τάση, και μέσα από έναν σχεδόν μυστικιστικό εξπρεσιονισμό, συχνά σουρεαλιστικών προεκτάσεων, η ζωγραφική του αποτελεί έργο βαθιά εσωτερικό και προσωπικό, εντούτοις διεθνούς ακτινοβολίας και βαρύτητας. Η δημιουργική πορεία του Νίκου Χουλιαρά δεν επικεντρώνεται όμως μόνο στον εικαστικό χώρο. Πρόκειται επίσης για έναν από τους πιο αξιόλογους ποιητές και λογοτέχνες που διαθέτει η νεότερη ιστορία της χώρας μας, ενώ τα περισσότερα λογοτεχνικά έργα του έχουν μεταφραστεί και στο εξωτερικό. Επιπλέον, έχει υπάρξει ένας από τους πιο σημαντικούς στιχουργούς και συνθέτες των τελευταίων δεκαετιών, καθώς και ερμηνευτής ο ίδιος των περισσότερων τραγουδιών του. Τέλος, έχει σχεδιάσει πληθώρα εκδόσεων και έχει βραβευτεί δύο φορές στο διεθνή διαγωνισμό της Λειψίας για το καλύτερα σχεδιασμένο βιβλίο στον κόσμο.
ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ
ΖΩΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ-ΕΚΘΕΣΕΙΣ
1976: Πανσέληνος, Θεσσαλονίκη
1976: Νέες Μορφές, Αθήνα
1979: Νέες Μορφές, Αθήνα
1982: Ώρα, Αθήνα
1990: Γαλλικό Ινστιτούτο, Αθήνα
2001: Τερρακόττα, Θεσσαλονίκη
ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ
Ο Λούσιας (μυθιστόρημα). Κέδρος 1979, Νεφέλη 1987
Το άλλο μισό (διηγήματα). Νεφέλη 1987
Εικόνες στο ύψος της ζωής (ποιήματα). Νεφέλη 2000
Το εργαστήριο του ύπνου (μυθιστόρημα). Νεφέλη 2002
Νερό στο πρόσωπο (διηγήματα), Νεφέλη 2005
ΜΟΥΣΙΚΟ ΕΡΓΟ
Τα τραγούδια του Νίκου Χουλιαρά: Με τον Νίκο Χουλιαρά και την Μαρίζα Κωχ, 1968 Lyra
Τα τραγούδια του Νίκου Χουλιαρά: Άφαντη πόλη (με την Πόπη Αστεριάδη), 1970 Lyra
Η νύχτα που μας ξέρει (με την Δήμητρα Γαλάνη και την Αφροδίτη Μάνου), 1993 Lyra
Μουσείο Μπενάκη, Κτήριο οδού Πειραιώς: Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου
Τηλ. 210 3453111
Φωτογραφία: Το αναπάντεχο συμβάν του Σαββάτου, 2003
Ακρυλικό σε χαρτόνι, 67 x 97 εκ.
Συλλογή Θωμά Λιακουνάκου, Αθήνα