Αναζητώντας τον ΑΤΤΙΚ στο Badminton
Η μεγάλη μουσικοθεατρική παραγωγή αφιερωμένη στον Αττικ, μια από τις κορυφαίες μορφές του ελληνικού τραγουδιού συνεχίζεται έως τις 8 Απριλίου στο Θέατρο Badminton. Στη σκηνή ένας 26μελής θίασος από ηθοποιούς, μουσικούς και χορευτές… αναζητά τον Αττίκ και την εποχή του μεσοπολέμου, μέσα από μνήμες και αισθήσεις, κείμενα και γνωστά κι αγαπημένα τραγούδια που σφράγισαν την ευαισθησία μας.
Μια αναδρομή χωρίς διάθεση «ρετρό», αλλά με πολύ χιούμορ, σαρκασμό, τρυφερότητα και συγκίνηση. Στο επίκεντρο μια χορταστική επιλογή από τα πιο αγαπημένα τραγούδια του Αττίκ και άλλων κορυφαίων συνθετών της εποχής. Μελωδίες και στίχοι που συντρόφεψαν γενιές ολόκληρες στους έρωτες, τις χαρές και τις λύπες τους, ενώ επηρέασαν όλους τους κατοπινούς δημιουργούς (Ζητάτε να σας πω, Παπαρούνα, Τα νιάτα, Το οργανάκι, Είδα μάτια, Τα τελευταία γιασεμιά κ.ά.).
Η παράσταση «Αναζητώντας τον Αττίκ» είναι μια πρόσκληση στο σημερινό κοινό να αναβαπτιστεί στην ομορφιά, ν’ ανακαλύψει τις αξίες ζωής και την καλλιτεχνική τόλμη μιας εποχής δύσκολης και μεταβατικής, όπως και η σημερινή. Αποκαλυπτικά είναι ορισμένα παλαιά σατιρικά κείμενα που αναφέρονται στην πολιτική και την οικονομική κρίση στην Ελλάδα του 19ου αιώνα και του Μεσοπολέμου. Ακούγονται τραγικά επίκαιρα, επιβεβαιώνοντας το γεγονός ότι η Ιστορία στις μέρες μας επαναλαμβάνεται ως …φάρσα!
Η παράσταση παρακολουθεί το «έπος ζωής» του Κλέωνα Τριανταφύλλου-Αττίκ (1885-1944) και της γενιάς του. Ξεκινά από την Αλεξάνδρεια και την Αθήνα του 1900, με τους περίπατους στο Ζάππειο, τις καντάδες και τις μουσικές βραδιές στο αρχοντικό της οικογένειας Τριανταφύλλου. Περνάει στο Παρίσι της Μπελ-επόκ, με την περίφημη Μιστενγκέ να μεσουρανεί στα Follies Bergères και τον νεαρό Κλέωνα στο Ωδείο, τα μουσικά θέατρα και τα καμπαρέ να αρχίζει την καριέρα του ως «Αττίκ» – τραγουδοποιός. Τον ακολουθούμε στις γεμάτες περιπέτειες περιοδείες του σ’ όλο τον κόσμο, από την Αμερική μέχρι και τη Ρωσία της επανάστασης των Μπολσεβίκων!
Για να καταλήξουμε στην Αθήνα της εποχής του Μεσοπολέμου, με τα «βαριετέ» και την περίφημη «Μάντρα», έναν τρόπο καλλιτεχνικής επικοινωνίας πρωτοπόρο για την ελληνική πραγματικότητα! Η «Μάντρα» υπήρξε ο ναός της τέχνης του Αττίκ και λειτούργησε για μιαν ολόκληρη δεκαετία (1930-1940), συνδυάζοντας με μοναδικό τρόπο στοιχεία από την παρισινή μπουάτ, την αθηναϊκή επιθεώρηση, το βαριετέ, την ταβέρνα και τη μουσικο-φιλολογική στοά! Υπήρξε φυτώριο πολλών σπουδαίων καλλιτεχνών, όπως η Δανάη (η κορυφαία μούσα του Αττίκ), η Κάκια Μένδρη, η Πάολα, ο Νίκος Γούναρης, η Νινή Ζαχά κ.ά., καθώς και ορισμένων από τους σημαντικότερους στιχουργούς και κονφερανσιέ (Μίμης Τραϊφόρος, Γιώργος Οικονομίδης, Ορέστης Λάσκος κ.ά.).
Ο Αττίκ δίκαια θεωρείται γεννήτορας όλων των σύγχρονων Ελλήνων τροβαδούρων. Κοσμοπολίτης και βαθειά καλλιεργημένος, σπουδαίος συνθέτης και πιανίστας, τραγουδιστής, ποιητής, στιχοπλόκος, ηθοποιός, κονφερανσιέ, ταχυδακτυλουργός, χορευτής και ακροβάτης (!), υπήρξε μια πολύπλευρη και γοητευτική προσωπικότητα.
Τα τραγούδια του, άμεσα και βιωματικά, με βαθύ ρομαντισμό, ευγενική μελαγχολία και λεπτό χιούμορ, έφεραν στο ελληνικό ρεπερτόριο ένα ξεχωριστό ύφος και ήθος και συχνά αποτελούν ολοκληρωμένα μουσικο-θεατρικά μονόπρακτα.
Όλη αυτή η διαδρομή στη ζωή και την τέχνη του Αττίκ και της γενιάς του αποτελεί αφετηρία για τη νέα μουσικο-θεατρική παραγωγή στο Θέατρο Badminton.
Το υλικό της παράστασης (κείμενα, μουσικές, θεατρικά και λογοτεχνικά αποσπάσματα, καθώς και σπάνια εικαστικά, φωτογραφικά και κινηματογραφικά ντοκουμέντα) αποτελεί καρπό συστηματικής ιστορικής και μουσικολογικής έρευνας που υπογράφει ο Λάμπρος Λιάβας, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Τη σκηνοθεσία και τη χορογραφία της παράστασης υπογράφει η Σοφία Σπυράτου.
Ο Γιάννης Ξανθούλης έχει γράψει τους νέους στίχους και χιουμοριστικά στιχουργικά ιντερμέδια.
Την ενορχήστρωση και τη μουσική διεύθυνση της ζωντανής ορχήστρας έχει αναλάβει ο Θόδωρος Κοτεπάνος, ενώ η Λίλη Πεζανού επιμελείται τα σκηνικά και τα κοστούμια και ο Γιώργος Τέλλος τους φωτισμούς.