MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Αιμιλία Γερουλάνου: «Το Μ. Μπενάκη δεν είναι το Μουσείο της μαμάς του Υπουργού!»

Για συκοφαντικές αναφορές σε μερίδα του Τύπου έκανε λόγο η Αιμιλία Γερουλάνου, πρόεδρος της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη, εις βάρος τόσο της ιδίας, όσο και του Μουσείου. Η κ. Γερουλάνου, σε συνέντευξη τύπου, αναφέρθηκε σε δημοσιεύματα που έκαναν λόγο για σκανδαλώδεις χορηγίες προς το Μουσείο από το Υπουργείο Πολιτισμού, ως αποτέλεσμα του γεγονότος ότι η ίδια είναι μητέρα του Υπουργού Πολιτισμού, Παύλου Γερουλάνου.

author-image Γιώργος Σμυρνής

«Είναι αλήθεια περίεργο και πολύ θλιβερό αλλά και πολύ σκληρό για όλους μας, πως μετά από τόσα χρόνια άριστης σχέσης και ένθερμης αναγνώρισης, φτάσαμε σήμερα να αναφέρεται, έστω και περιπτωσιακά, το Μουσείο Μπενάκη ως “το Μουσείο της μαμάς του υπουργού”, το οποίο, δήθεν, πριμοδοτείται σκανδαλωδώς. Το Μουσείο Μπενάκη όμως, είναι και νόμιμο και ηθικό», δήλωσε η κ. Γερουλάνου.

Όπως ανέλυσε η ίδια, το Μουσείο ιδρύθηκε από τον Αντώνη Μπενάκη, ο οποίος δώρισε στο κράτος τις συλλογές του, και μαζί με τα αδέλφια του, το σπίτι στο οποίο στεγάζεται σήμερα το Μουσείο. Η πράξη δωρεάς κυρώθηκε από τη Βουλή, επί πρωθυπουργίας Ελευθερίου Βενιζέλου, με νόμο το 1930, με αποτέλεσμα να ανήκει το συγκεκριμένο μουσείο στο ελληνικό δημόσιο όπως και τα κρατικά μουσεία.

Η κ. Γερουλάνου εξήγησε πώς βρέθηκε στη θέση της Προέδρου της Διοικητικής επιτροπής του Μουσείου, τονίζοντας πως το έτος 2000 διαδέχτηκε στη Διοικητική Επιτροπή του Μουσείου την μητέρα της, Ειρήνη Καλλιγά, κόρη του Αντώνη Μπενάκη, και το 2005 εκλέχθηκε Πρόεδρος. «Από την ίδρυσή του ως σήμερα η οικογένεια έχει συμπαρασταθεί και στηρίξει το Μουσείο με πολλούς τρόπους, δωρεές και εθελοντική προσφορά αλλά και με μεγάλα κληροδοτήματα, όπως το κτήμα 1700 στρεμμάτων του Κωνσταντίνου Μπενάκη στο Σχινιά ή την οικία Δέλτα στην Κηφισιά», υπογράμμισε η κ. Γερουλάνου.

Για την έκθεση της Αμερικής, για την οποία γράφτηκε στον Τύπο ότι το Μουσείο έλαβε 3,5 εκατομμύρια ευρώ, η κ. Γερουλάνου ήταν κατηγορηματική: «Να τονίσω εδώ, ότι για την έκθεση αυτή το Μουσείο Μπενάκη δεν έλαβε, και δεν πρόκειται να λάβει ούτε ένα ευρώ», είπε χαρακτηριστικά. Όπως διευκρίνισε, το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού την προγραμμάτισε ειδικά για να προβληθεί η ελληνικότητα του Βυζαντίου στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Στο Μουσείο Μπενάκη ανατέθηκε ο συντονισμός των ενεργειών για την πραγματοποίηση της έκθεσης, λόγω της μεγάλης του εμπειρίας σε ανάλογες διοργανώσεις του εξωτερικού.

Ως προς τη χρηματοδότηση της εκδήλωσης, σύμφωνα με την κ. Γερουλάνου, υπάρχουν βάσιμες ελπίδες ότι το απαραίτητο ποσό για την έκθεση στην Αμερική, θα συγκεντρωθεί από χορηγίες Ελλήνων, όπως συνέβη με τις δύο εκθέσεις του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης, αλλά και με την έκθεση Byzantium που διοργάνωσε το Μουσείο Μπενάκη στο Λονδίνο. Η κ. Γερουλάνου παραδέχθηκε πάντως ότι για να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις, χρειάστηκε να δοθούν χρηματικές εγγυήσεις τις οποίες ανέλαβε το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού.

Σε ερώτηση των δημοσιογράφων προς την ίδια, αλλά και τον κ. Άγγελο Δεληβοριά, Διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, για το κατά πόσον είναι λογικό να αναλαμβάνει το κράτος τη χρηματοδότηση των 3,5 εκατ. ευρώ της συγκεκριμένης έκθεσης και όχι τα μουσεία στα οποία θα φιλοξενηθεί, ο κ. Δεληβοριάς παρέπεμψε στο Υπουργείο Πολιτισμού.

Σε προσωπική μου ερώτηση, μετά το πέρας της συνέντευξης Τύπου, σχετικά με το ύψος των εγγυήσεων που έχει αναλάβει το Υπουργείο Πολιτισμού, μου απάντησε ότι δεν γνωρίζει. Υπογράμμισε ότι το Υπουργείο ήθελε να είναι το Μουσείο Μπενάκη ο οικονομικός φορέας της εκδήλωσης, λόγω της ευέλικτης λειτουργίας που το χαρακτηρίζει, σε σύγκριση με τη δύσκαμπτη γραφειοκρατία του Υπουργείου Πολιτισμού. Ωστόσο, όταν το θέμα το πιάσανε οι δημοσιογράφοι κα το τοποθέτησαν «σε αισχρό πλαίσιο» όπως το χαρακτήρισε ο κ. Δεληβοριάς, αυτό δηλαδή της υποτιθέμενης προνομιακής μεταχείρισης του Μουσείου, λόγω του ότι η Πρόεδρος της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου είναι μητέρα του Υπουργού Πολιτισμού, το ίδιο το Μουσείο αρνήθηκε να κάνει τη διαχείριση των χρημάτων. «Έχουμε πολλά να κάνουμε. Δεν μας χρειάζεται να απαντάμε συνέχεια σε τέτοιες κατηγορίες» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Δεληβοριάς.

Επίσης, μου δήλωσε πως το Μουσείο Μπενάκη έχει αναλάβει μόνο το επιστημονικό κομμάτι της προετοιμασίας της εκδήλωσης. Όπως είπε, το Μουσείο δεν έχει λάβει δεκάρα από το Υπουργείο Πολιτισμού γι’ αυτή την εργασία του, ακόμα και για έναν άνθρωπο που χρειάστηκε να προσλάβει.

ΣΤΟ ΕΝΑ ΤΡΙΤΟ ΜΕΙΩΘΗΚΕ Η ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΤΟ 2011

Σχετικά με τις κρατικές επιχορηγήσεις που λαμβάνει το Μουσείο, η κ. Γερουλάνου δήλωσε ότι από το 1947 το Ελληνικό Δημόσιο ανέλαβε την καταβολή του συνόλου της μισθοδοσίας και των δαπανών λειτουργίας του. Έκτοτε ισχύει η επιδότηση του Μουσείου από τον κρατικό προϋπολογισμό, η οποία ουδέποτε κάλυψε περισσότερο από το 20% των δαπανών αυτών.

«Το αίτημα για την αύξηση της κρατικής επιχορήγησης υποβάλλεται κάθε χρόνο, από το 1975, σε όλους ανεξαιρέτως τους εκάστοτε Πρωθυπουργούς, Υπουργούς Οικονομικών και Πολιτισμού, με συνεχείς γραπτές και προφορικές εισηγήσεις.» δήλωσε χαρακτηριστικά η κ. Γερουλάνου.

Ένα άλλο οικονομικό πρόβλημα του Μουσείου είναι οι 12ετείς δικαστικές διαδικασίες για την κατοχύρωση της κυριότητας ενός μεγάλου μέρους της ακίνητης περιουσίας που έχει στη διάθεσή του. «Μολονότι όλες οι δίκες κερδήθηκαν, έχουν φέρει – προσωρινά ελπίζω – το Μουσείο σε μια πολύ σοβαρή οικονομική δυσπραγία», υπογράμμισε η κ. Πρόεδρος της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη.

Σε αυτό, προστίθενται και οι δυσκολίες που επέφερε η οικονομική κρίση. Οι πρόσφατες δηλαδή μειώσεις της κρατικής επιχορήγησης, η οποία το 2011, σύμφωνα με τον κ. Δεληβοριά έφτασε στα 700 εκατ. Ευρώ, που είναι μόλις το ένα τρίτο του ποσού της κρατικής επιχορήγησης, που υπερέβαινε τα δύο εκατ. Ευρώ το 2009. Επίσης, η οικονομική κρίση έχει επιφέρει και ελαχιστοποίηση των χορηγικών ενισχύσεων.

Ως αποτέλεσμα όλων αυτών, το Μουσείο Μπενάκη αναγκάστηκε να περικόψει δραματικά τις δαπάνες της λειτουργίας και της δραστηριότητάς του, να μειώσει, ήδη από πέρυσι, οριζοντίως κατά 20% τις απολαβές του προσωπικού του και, δυστυχώς, να προχωρήσει σε απολύσεις εργαζομένων.

ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΡΟΣΘΕΤΩΝ ΠΟΡΩΝ

Προκειμένου να αντεπεξέλθει στις οικονομικές δυσπραγίες, το Μουσείο Μπενάκη ξεκινά μια μεγάλη, συντονισμένη προσπάθεια, μια καμπάνια με στόχο την εξασφάλιση πρόσθετων πόρων.
Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει:

-Τη συγκρότηση μιας ομάδας από Μέλη, παρέχοντας σε φυσικά πρόσωπα τη δυνατότητα να επιλέγουν ανάμεσα σε 14 κατηγορίες με ποικίλα προνόμια, τον τρόπο της άμεσης συμβολής τους στο έργο του Μουσείου
-Τέσσερις κατηγορίες Εταιρικών Μελών με προνόμια προσαρμοσμένα στις ανάγκες των επιχειρήσεων ή οργανισμών και του ανθρώπινου δυναμικού τους.
-Τον θεσμό των Χορηγιών, εμπλουτισμένο εντυπωσιακά με νέα και ενδιαφέροντα ανταποδοτικά οφέλη
-Δωρεές online, μέσω του διαδικτυακού τόπου του Μουσείου
-Ειδικές υποδοχές για επιτόπου δωρεές στις εισόδους των μουσειακών παραρτημάτων, σχεδιασμένες από φοιτητές design

Γιώργος Σμυρνής

Περισσότερα από Πρόσωπα