MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
22
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ:
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ X
ΗΘΟΠΟΙΟ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΗΘΟΠΟΙΟ X
ΘΕΑΤΡΟ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΘΕΑΤΡΟ X
ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Όπερα

Άνοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ στο Μέγαρο

Στις 13, 15 και 17 Μαρτίου το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζει την όπερα -σε τρεις πράξεις- «Άνοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ» των Κουρτ Βάιλ και Μπέρτολτ Μπρεχτ, σε σκηνοθεσία της πρωτοποριακής καλλιτεχνικής ομάδας La Fura dels Baus.

author-image Μάρη Τιγκαράκη

Πρόκειται για μια ιστορία απληστίας και αχρειότητας, ένα ανελέητο σχόλιο για τις εκτροπές του καπιταλισμού, για μια κοινωνία όπου η φτώχεια είναι ελάττωμα και αναπηρία, σκηνοθετημένη από μια απόλυτα ανατρεπτική ομάδα, τους La Fura dels Baus (Λα Φούρα ντελς Μπάους), σε μια παραγωγή που κέρδισε τον ενθουσιασμό των κριτικών και του κοινού.

Οι Λα Φούρα ντελς Μπάους, που υπέγραψαν την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Βαρκελώνης το 1992, ξεκίνησαν το 1979 με θέατρο του δρόμου και εξελίχθηκαν γρήγορα σε μία από τις πιο πρωτοποριακές καλλιτεχνικές ομάδες στον κόσμο. Οι Καταλανοί καλλιτέχνες χρησιμοποιούν εναλλακτικούς χώρους, βιομηχανικά και φυσικά υλικά, νέες τεχνολογίες και επιμένουν στη διαδραστική σχέση με το κοινό, το οποίο υποστήριξε από την αρχή αυτή την καινούργια θεατρική γλώσσα και εμπειρία, τον συνδυασμό κίνησης, μουσικής και πολυμέσων.

Η όπερα έγινε ο ιδανικός «τόπος» για τους Fura για να αναπτύξουν τις φρέσκιες ιδέες και την ευρηματικότητά τους. Άρχισαν με την Ατλαντίδα και το Μαρτύριο του Αγίου Σεβαστιανού του Ντεμπισύ, σε συνεργασία με τον διάσημο Καταλανό ζωγράφο και γλύπτη, Ζαούμε Πλένσα. Το 1999 σκηνοθέτησαν, επίσης με τη συμμετοχή στα σκηνικά του Πλένσα, την Καταδίκη του Φάουστ του Μπερλιόζ, την παρουσίασαν στο Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ και απέσπασαν ενθουσιώδεις κριτικές για τις καινοτομίες τους. Το 2003 καταπιάστηκαν με μία από τις πιο δημοφιλείς όπερες όλων των εποχών, τον Μαγικό Αυλό του Μότσαρτ, το 2007 είχε σειρά Ο Χρυσός του Ρήνου του Βάγκνερ και το 2009 Le Grand Macabre του Γγιόργκι Λίγκετι, στην Όπερα των Βρυξελλών.

Τεράστιοι όγκοι σκουπιδιών καλύπτουν τη σκηνή, μια έρημος, η έρημος της ψυχής. Από τα σκουπίδια ξετρυπώνουν φιγούρες παραμορφωμένες και οικείες σε μας σήμερα, αφού σε όλο τον κόσμο οι χωματερές είναι η επικράτεια των εξαθλιωμένων, εκεί που όσοι δεν έχουν τίποτα προσπαθούν να ζήσουν από αυτά που πετάνε όσοι έχουν πολλά. Ο Μπρεχτ δεν θα μπορούσε να φανταστεί μια καλύτερη μεταφορά για το Τέλος του Καπιταλισμού.

Από το σωρό των απορριμμάτων δημιουργείται η πόλη του Μαχαγκόννυ, η ασκήμια καλύπτεται από μια πράσινη τσόχα και οι εγκληματίες γίνονται οι προστάτες του νόμου. Κάτι είναι ανησυχητικά αφύσικο σε αυτό το σκηνικό και παρά το φτηνό ποτό και το άφθονο σεξ, οι άνθρωποι θέλουν να εγκαταλείψουν αυτή την πόλη. Ακόμα και οι πιο απλοϊκοί καταλαβαίνουν ότι κάτι δεν πάει καλά όταν όλα είναι τόσο εύκολα και κρύβουν κάτι τόσο σάπιο.

Ο Κουρτ Βάιλ και ο Μπέρτολτ Μπρεχτ έγραψαν το έργο αυτό το 1929 βλέποντας και οι δύο να σωριάζεται σε ερείπια η φιλελεύθερη Δημοκρατία της Βαϊμάρης, κατατροπωμένη από τον υπερπληθωρισμό, τις δεξιές και αριστερές πολιτικές ακρότητες, τη δράση των παραστρατιωτικών και την ταπείνωση από τους νικητές του Πρώτου Πολέμου. Η πρεμιέρα δόθηκε στη Λειψία τον Μάρτιο του 1930, και τον Δεκέμβριο του 1931 η όπερα ανέβηκε στο Βερολίνο με μαέστρο τον Αλεξάντερ φον Τσεμλίνσκι και την Λότε Λένια, γυναίκα του Βάιλ, στο ρόλο της Τζένι.

Στη φόρμα του μουσικού θεάτρου, αλλά πολύ πιο απαιτητικό και σύνθετο, το έργο αυτό αποτυπώνει την ατμόσφαιρα μιας εποχής και αναμιγνύει άψογα τη τζαζ με τους κλασικούς ήχους. Επιτυχία από την πρώτη παράσταση με τις λαμπερές υπογραφές της εποχής, η όπερα έκανε διαχρονική καριέρα σε όλο τον κόσμο και τα τραγούδια της έχουν κάνει ανεξάρτητες διαδρομές από τους Doors, τον David Bowie κ.ά.

Ο Κουρτ Βάιλ και ο Μπέρτολτ Μπρεχτ έγραψαν την ‘Άνοδο και την πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ’ για να προκαλέσουν, να σατιρίσουν την όπερα και να καταγγείλουν με μια παραβολή την κουρελιασμένη Δημοκρατία της Βαϊμάρης που ετοιμαζόταν να παραδοθεί στο ζόφο του Ναζισμού.

Το Μέγαρο Μουσικής εγκαινιάζει τη συνεργασία του με το Teatro Real της Μαδρίτης με μια παράσταση που πολλοί πιστεύουν ότι θα είχε ενθουσιάσει και τον ίδιο τον Μπρεχτ με την αμεσότητα, τις αδιανόητες επινοήσεις της και τη συναρπαστική αγριότητά της. Άλλωστε, η σκηνοθετική ματιά των La Fura dels Baus, σχεδόν αντιθεατρική, έχει μπρεχτικές καταβολές και γι’ αυτό και οι σκηνοθέτες Άλεξ Ογέ και Κάρλους Παντρίσσα, αλλά και οι υπόλοιποι συντελεστές, συναντήθηκαν ιδανικά με αυτό το έργο των ακραίων συμβολισμών.

Συντελεστές
Σκηνοθεσία Λα Φούρα ντελς Μπάους (Αλεξ Ογέ – Κάρλους Παντρίσσα)
Σκηνικά Αλφονς Φλόρες,
Κοστούμια Γιούκ Καστέλ,
Προσαρμογή φωτισμών παράστασης Γκέοργκ Φάιτ
Συνεργάτις-σκηνοθέτις Βαλεντίνα Καράσκο
Η μετάφραση είναι της Ελένης Βαροπούλου

Συμμετέχει η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα και Χορωδία της ΕΡΤ. Η μουσική διεύθυνση είναι του Νίκου Τσούχλου και τη διεύθυνση χορωδίας έχει ο Δημήτρης Μπουζάνης. Τη μουσική προετοιμασία έχουν αναλάβει ο Δημήτρης Γιάκας , η Μάτα Κατσούλη και ο Θάνος Μαργέτης(χορωδία).

Επ’ ευκαιρία του ανεβάσματος της όπερας «Η άνοδος και η πτώση της πόλης του Μαχαγκόννυ» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Teatro Real της Μαδρίτης, Ζεράρ Μορτιέ, παραθέτει διάλεξη λίγο πριν την πρεμιέρα, την Τρίτη 13 Μαρτίου στις 18.30.

Με αφορμή την συγκεκριμένη όπερα των Βάιλ-Μπρεχτ, την πρώτη παραγωγή που υπέγραψε από την ανάληψη των καθηκόντων του στο Teatro Real το 2010, ο Ζεράρ Μορτιέ επιθυμεί να μας κάνει να συλλογιστούμε για την ουσία και τον ρόλο της τέχνης μέσα στις καπιταλιστικές κοινωνίες, σε εποχές οικονομικής κρίσης.

Ο Μορτιέ είναι μια κορυφαία προσωπικότητα στο χώρο της παγκόσμιας πολιτιστικής διαχείρισης και της σύγχρονης όπερας (διευθυντής, μεταξύ άλλων, του Βασιλικού Θεάτρου de la Monnaie/Όπερας των Βρυξελλών, το οποίο ανέδειξε σε «Μέκκα των φίλων της όπερας», του Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ και της Εθνικής Όπερας του Παρισιού).

Η “Άνοδος και η πτώση της πόλης του Μαχαγκόννυ” των Κουρτ Βάιλ και Μπέρτολτ Μπρεχτ αποτελεί έργο-σταθμό του σύγχρονου μουσικού θεάτρου. Mια επική όπερα που σατιρίζει την ίδια της τη «φύση» από άποψη μουσικής φόρμας αλλά κυρίως, σε επίπεδο σύλληψης και περιεχομένου, τις «ελευθερίες» της αστικής, καπιταλιστικής κοινωνίας.

Η εμβληματική και πάντα επίκαιρη αυτή όπερα που συγκαταλέγεται στις πρόσφατες παραγωγές του περίφημου Teatro Real της Μαδρίτης παρουσιάζεται και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στις 13, 15 και 17 Μαρτίου, σε σκηνοθεσία της πρωτοποριακής ομάδας Fura Dels Baus – στο πλαίσιο του πρωτοκόλλου συνεργασίας των δύο πολιτιστικών οργανισμών.

Η εκδήλωση με τίτλο “Η άνοδος και η πτώση της πόλης του Μαχαγκόνυ: μια όπερα για την εποχή μας”, που εντάσσεται στο πλαίσιο του φετινού Megaron Plus και της Σειράς Όπερα στο Μέγαρο Μουσικής-Κύκλος Brecht, θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 13 Μαρτίου, στις 6.30 το απόγευμα, λίγη ώρα πριν την πρεμιέρα της παράστασης στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη.

Είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας. Η διανομή των δελτίων αρχίζει στις 17:00.

Στη φόρμα του μουσικού θεάτρου, αλλά πολύ πιο απαιτητικό και σύνθετο, το έργο αυτό αποτυπώνει την ατμόσφαιρα μιας εποχής και αναμιγνύει άψογα τη τζαζ με τους κλασικούς ήχους. Επιτυχία από την πρώτη παράσταση με τις λαμπερές υπογραφές της εποχής, η όπερα έκανε διαχρονική καριέρα σε όλο τον κόσμο και τα τραγούδια της έχουν κάνει ανεξάρτητες διαδρομές από τους Doors, τον David Bowie κ.ά.

Οι Λα Φούρα ντελς Μπάους, που υπέγραψαν την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Βαρκελώνης το 1992, ξεκίνησαν το 1979 με θέατρο του δρόμου και εξελίχθηκαν γρήγορα σε μια από τις πιο πρωτοποριακές καλλιτεχνικές ομάδες στον κόσμο.

Οι Καταλανοί καλλιτέχνες χρησιμοποιούν εναλλακτικούς χώρους, βιομηχανικά και φυσικά υλικά, νέες τεχνολογίες και επιμένουν στη διαδραστική σχέση με το κοινό, το οποίο υποστήριξε από την αρχή αυτή την καινούργια θεατρική γλώσσα και εμπειρία, τον συνδυασμό κίνησης, μουσικής και πολυμέσων.

Η όπερα έγινε ο ιδανικός «τόπος» για τους Fura για να αναπτύξουν τις φρέσκιες ιδέες και την ευρηματικότητά τους. Άρχισαν με την Ατλαντίδα και το Μαρτύριο του Αγίου Σεβαστιανού του Ντεμπισύ, σε συνεργασία με τον διάσημο Καταλανό ζωγράφο και γλύπτη, Ζαούμε Πλένσα. Το 1999 σκηνοθέτησαν, επίσης με τη συμμετοχή στα σκηνικά του Πλένσα, την Καταδίκη του Φάουστ του Μπερλιόζ, την παρουσίασαν στο Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ και απέσπασαν ενθουσιώδεις κριτικές για τις καινοτομίες τους. Το 2003 καταπιάστηκαν με μια από τις πιο δημοφιλείς όπερες όλων των εποχών, τον Μαγικό Αυλό του Μότσαρτ, το 2007 είχε σειρά Ο Χρυσός του Ρήνου του Βάγκνερ και το 2009 Le Grand Macabre του Γγιόργκι Λίγκετι, στην Όπερα των Βρυξελλών.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Συγγραφέας: Κουρτ Βάιλ και Μπέρτολντ Μπρεχτ.
Σκηνοθεσία: La fura dels Baus


Παίζουν: Τζέην Χένσελ, Ντόναλντ Κάας, Χουμπ Κλάσσενς, Ελζμπιέτα Ζμύτκα, Franco Farina, Φίλιπ Σέφιλντ, Χάρης Ανδριανός Τάσος Αποστόλου.

Περισσότερα από ΘΕΑΤΡΟ