Εβδομάδα θρησκευτικής μουσικής στην Εθνική Λυρική Σκηνή
Στο πνεύμα των ημερών του Πάσχα, η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει την εβδομάδα θρησκευτικής μουσικής. Θα πραγματοποιηθούν πέντε ξεχωριστές συναυλίες στο Φουαγέ του θεάτρου Ολυμπίας με ελεύθερη είσοδο, ενώ η εβδομάδα θα κορυφωθεί με την μεγάλη Πασχαλινή συναυλία το βράδυ της Μεγάλης Τετάρτης στην αίθουσα του θεάτρου Ολύμπια.
Όλες οι καλλιτεχνικές δυνάμεις της Λυρικής και άλλοι σημαντικοί καλλιτέχνες ενώνουν τις δυνάμεις τους για έξι μουσικά γεγονότα με έργα θρησκευτικού χαρακτήρα κορυφαίων συνθετών όπως, μεταξύ άλλων, Βιβάλντι, Μότσαρτ, Μπετόβεν, Μπαχ, Μέντελσον και Χαίντελ.
Πέμπτη 5 Απριλίου
Συναυλία Γυναικείας Χορωδίας ΕΛΣ
Το γυναικείο τμήμα της Χορωδίας της ΕΛΣ θα παρουσιάσει αποσπάσματα έργων θρησκευτικής μουσικής ρομαντικών συνθετών. Συγκεκριμένα, θα ερμηνευτούν έργα Ροσσίνι, Ντ’ Αντύ, Κουί, Μητρόπουλου, Μπραμς και Μέντελσον. Το εξαϋλωμένο ηχόχρωμα των γυναικείων φωνών έγινε διαχρονικά όργανο έκφρασης στα χέρια μεγάλων συνθετών. Κοντά στα έργα των Μπραμς, Μέντελσον και Ροσσίνι, τα οποία έχουν αμιγώς θρησκευτικό χαρακτήρα, θα παρουσιαστούν το Coro Mystico του Τσέζαρ Κουί, βασισμένο σε λατινικό κείμενο από το «Καθαρτήριο» του Δάντη, σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση, η δοξαστική ημι-αφηγηματική καντάτα του Ντ’ Αντύ καθώς και το δραματικό φινάλε «Ave Maris Stella» από την όπερα Βεατρίκη του Μητρόπουλου.
Συντελεστές
Διεύθυνση χορωδίας: Νίκος Βασιλείου
Σολίστ: Σοφία Κυανίδου, Μαρισία Παπαλεξίου
Πιάνο: Σοφία Ταμβακοπούλου
Εκκλησιαστικό όργανο: Φρίξος Μόρτζος
Παρασκευή 6 Απριλίου
Πασχαλινή Συναυλία Όπερα Στούντιο
Το όπερα στούντιο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει συναυλία των σπουδαστών του, με άριες και σύνολα από ορατόρια και συνθέσεις θρησκευτικής μουσικής μεγάλων συνθετών (Μπαχ, Χαίντελ, Βιβάλντι, Μποκκερίνι, Μέντελσον), αποτέλεσμα ενός σεμιναριακού κύκλου μελέτης ορατορίου υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας Χριστίνας Γιαννακοπούλου.
Σολίστ: Στελλίνα Αποστολοπούλου, Βάσια Ζαχαροπούλου, Αλέξανδρος Σταυρακάκης, Αθηνά Καστρινάκη, Αικατερίνη Κρασσά, Χρήστος Κεχρής, Κίρα Λαμπράκη, Νίκος Κοτενίδης, Λητώ Μεσσήνη
Πιάνο: Σοφία Ταμβακοπούλου
Σάββατο 7 Απριλίου
Νίκος Βασιλείου: Requiem Fragments
Το έργο του Νίκου Βασιλείου είναι βασισμένο σε σχέδια και αντιστικτικές ασκήσεις, ξεχασμένα σε ένα παλιό τετράδιο μουσικής από την εποχή των σπουδών του συνθέτη. Ανάμεσα σε λιτά μουσικά μέρη με ενιαίο θεματολογικό υλικό, παρεμβάλλονται στίχοι της ποιήτριας Μπίλλυς Βέμη, συγκινησιακά φορτισμένοι, διαποτισμένοι από ένα έντονο ελληνικό χρώμα που λειτουργούν σαν συνδετικός κρίκος ενός θρηνητικού κύκλου με τη σφραγίδα της ρωγμής του χρόνου.
Σολίστ: Μαρία Κόκκα, Βάγια Κωφού
Σόλο τσέλο: Μαρίνα Κολοβού // Επιμέλεια: Κωστής Παπαϊωάννου
Κυριακή 8 Απριλίου
Κορυφαίοι Μουσικοί στην ΕΛΣ
Οι κορυφαίοι μουσικοί της Συμφωνικής Ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στα έγχορδα και τα ξύλινα πνευστά όργανα, ενώνουν τις καλλιτεχνικές τους δυνάμεις σε τρία από τα πιο απαιτητικά έργα του ρεπερτορίου της μουσικής δωματίου: Το Κουαρτέτο με φλάουτο σε ρε μείζονα (1777) και το Κουαρτέτο με όμποε σε φα μείζονα (1781) του Μότσαρτ, δύο έργα στα οποία ο διάσημος συνθέτης αντικαθιστά το πρώτο βιολί του κουαρτέτου εγχόρδων με ένα ξύλινο πνευστό (φλάουτο και όμποε αντίστοιχα), καθώς και το Σεπτέτο σε μι ύφεση μείζονα του Μπετόβεν, ένα πρωτοποριακό για την εποχή του (1800) έργο, όπου έχουμε άλλα τρία πνευστά, (κλαρινέτο, φαγκότο και κόρνο) να συνδιαλέγονται με τα τέσσερα έγχορδα με δοξάρι (βιολί, βιόλα, τσέλο και κοντραμπάσο).
Συντελεστές
Βιολί: Γιάννης Μαργαζιώτης
Βιόλα: Αγγελική Γιαννάκη
Βιολοντσέλο: Ρενάτο Ρίπο
Κοντραμπάσο: Βασίλης Παπαβασιλείου
Φλάουτο: Θοδωρής Μαυρομμάτης
Κλαρινέτο: Σπυρίδων Τζέκος
Όμποε: Ντιμίτρυ Σαφαριάν–Σιμονένκο
Φαγκότο: Γιώργος Φαρούγγιας
Κόρνο: Αναστάσιος Μπακούρης
Μεγάλη Δευτέρα 9 Απριλίου
Τζοβάννι Μπαττίστα Περγκολέζι: Στάμπατ Μάτερ
Ο μεσαιωνικός ύμνος Στάμπατ Μάτερ είναι ένας από πολύ λίγους θρησκευτικούς ύμνους που έχουν επιζήσει και παραμένουν σε λειτουργική χρήση ως σήμερα. Πρόκειται για έναν ύμνο που έχει γίνει πηγή έμπνευσης για πολλούς συνθέτες σε διάφορες εποχές. Μια από τις πιο δημοφιλείς, για την απλότητα και αμεσότητα του συναισθήματος, μελοποιήσεις του ύμνου είναι αυτή του Περγκολέζι.
Ο συνθέτης από το Γέζι της Ιταλίας κατάφερε με το μέγεθος του ταλέντου του να γίνει ένας από τους σημαντικότερους του όψιμου Μπαρόκ του ιταλικού νότου.
Το έργο είναι γραμμένο για δύο φωνές με συνοδεία ορχήστρας εγχόρδων.
Σολίστ: Τριανταφυλλιά Γεωργιάδου, Αμαλία Αυλωνίτη
Με την Μπαρόκ Ορχήστρα του Διεθνούς Καλλιτεχνικού Κέντρου Ατενέουμ
Μεγάλη Τετάρτη 11 Απριλίου
Πασχαλινή Συναυλία με έργα Βιβάλντι, Φωρέ, Κέρνις
Ορχήστρα & Χορωδία ΕΛΣ
Η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΛΣ ερμηνεύουν έργα Αντόνιο Βιβάλντι (Στάμπατ Μάτερ), Γκαμπριέλ Φωρέ (Ρέκβιεμ) και Άαρον Τζαίυ Κέρνις (Musica Celestis) στην καθιερωμένη Πασχαλινή Συναυλία.
Ο Αμερικανός συνθέτης Άαρον Τζαίυ Κέρνις έγραψε το Musica Celestis 1990. Αρχικά είχε μορφή κουαρτέτου εγχόρδων, σύντομα όμως αναπτύχθηκε σε σύνθεση για ορχήστρα εγχόρδων. Το σύντομο λυρικό έργο μοιάζει να εξερευνά «ουράνιες αρμονίες». Αρκετοί μελετητές σημειώνουν συγγένεια με το περίφημο «Αντάτζιο» του Σάμιουελ Μπάρμπερ, εμβληματική σύνθεση της αμερικανικής μουσικής, αναγνωρίζοντας αντίστοιχα σοβαρή, τελετουργική διάθεση· ορισμένοι μιλούν για ύμνο στον Θεό. Γεννημένος το 1960, ο Κέρνις ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές μελετώντας πιάνο και βιολί. Φοίτησε στη Μουσική Σχολή του Μανχάταν, στο Ωδείο του Σαν Φρανσίσκο και στο πανεπιστήμιο του Γέηλ, όπου ανάμεσα σε άλλους είχε δάσκαλο τον συνθέτη Τζον Άνταμς. Έργα του έχουν παιχτεί, μεταξύ άλλων, από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Νέας Υόρκης και τη Συμφωνική Ορχήστρα του Σαν Φρανσίσκο.
Το Ρέκβιεμ [Λειτουργία εις κεκοιμημένους] έργο 48 είναι ένα από γνωστότερα έργα του Γάλλου συνθέτη Γκαμπριέλ Φωρέ. Δεν γράφηκε για συγκεκριμένο πρόσωπο, αλλά σύμφωνα με τον συνθέτη «από ευχαρίστηση, αν μου επιτρέπεται να πω κάτι τέτοιο!». Ως δάσκαλος χορωδίας αλλά και οργανίστας, ο Φωρέ αναζητούσε ένα θρησκευτικό χαρακτήρα διαφορετικό από το κοσμικό ύφος των Ιταλών και το μεγαλεπήβολο των Γερμανών συναδέλφων του. Η δική του μελοποίηση του Ρέκβιεμ είναι τρυφερή, χαμηλόφωνη και εσωστρεφής. Η οριστική του εκδοχή του έργου για μεγάλη ορχήστρα ολοκληρώθηκε το 1899/90. Παραμένει ανοιχτό εάν προέρχεται από το χέρι του Φωρέ ή εάν αποτελεί εργασία μαθητών του. Παρουσιάστηκε στις 6 Απριλίου 1900 στο Τροκαντερό υπό τη διεύθυνση του Εζέν Υζαΰ.
Συνθέτης σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλής, μέχρι τα μέσα στου 20ού αιώνα ο Αντόνιο Βιβάλντι ήταν όνομα γνωστό μονάχα σε πολύ λίγους. Αξίζει να αναλογιστεί κανείς ότι η πρώτη ηχογράφηση των διάσημων Τεσσάρων εποχών πραγματοποιήθηκε μόλις το 1939 ενώ εκείνη χάρη στην οποία τα τέσσερα κοντσέρτα του έργου έγιναν διάσημα χρονολογείται από 1948. Παρότι αρκετοί γνωρίζουν ότι ο Βιβάλντι υπήρξε παπάς, στη συνείδηση των περισσότερων έχει καταγραφεί ως συνθέτης κοσμικής μουσικής. Κι όμως, δεν είναι λίγα τα έργα θρησκευτικής μουσικής που συνέθεσε. Το Στάμπατ Μάτερ [«Στέκει η Μήτηρ τεθλιμμένη»] είναι ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα. Βασίζεται στο γνωστό κείμενο, που αποδίδεται στον φραγκισκανό Γιακοπόνε ντα Τόντι [1230-1306] και έχει μελοποιηθεί από πάρα πολλούς συνθέτες από την εποχή του Ζοσκέν ντε Πρε [περ.1450-1521] ως τις μέρες μας. O Βιβάλντι αξιοποιεί τις δέκα από τις είκοσι στροφές, τις οποίες οργανώνει σε οκτώ μέρη. Δεν ακολουθεί τη συνήθη στα έργα του εναλλαγή ανάμεσα σε αργές και ζωηρές ενότητες: όλα τα μέρη στο Στάμπατ Μάτερ είναι αργά, με μικρές διαβαθμίσεις. Βασικό κριτήριο των επιλογών του συνθέτη μοιάζει το κείμενο, στο οποίο ανταποκρίνεται με μεγάλη φαντασία. Αφηγηματικά μέρη, τραγουδιστή απαγγελία ή άριες με διανθίσεις υπηρετούν κάθε φορά το πνεύμα των στίχων, με τη μουσική να παρακολουθεί τον ρυθμό και τις εναλλαγές του λόγου.
Για την συγκεκριμένη συναυλία οι τιμές εισιτηρίων είναι: €20, €25, €30, €35, €45 Παιδικό, φοιτητικό €15
Συντελεστές
Μουσική διεύθυνση: Μίλτος Λογιάδης
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Σολίστ: Μαρία Μητσοπούλου, Δημήτρης Κασιούμης, Νίκος Σπανός
Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ
Κοντίνουο – Εκκλησιαστικό όργανο: Φρίξος Μόρτζος