Protect me του Falk Richter στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Στις 18, 19 και 20 Μαΐου 2012, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών παρουσιάζεται η πρόσφατη παραγωγή της βερολινέζικης Schaubühne “Protect me”, που ενθουσίασε κοινό και κριτικούς. Η παράσταση είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του Γερμανού σκηνοθέτη Φαλκ Ρίχτερ και της Ολλανδής χορογράφου Ανούκ βαν Ντάικ.
Έχοντας ήδη καθιερωθεί στην Ευρώπη ως ο πλέον πολιτικοποιημένος συγγραφέας της γενιάς του, με έργα μεταφρασμένα σε περισσότερες από 15 γλώσσες και παραστάσεις ανά τον κόσμο, ο Φαλκ Ρίχτερ υπογράφει και σκηνοθετεί ένα εκρηκτικό έργο για την παγκόσμια κρίση και τις άμεσες αλλά και έμμεσες συνέπειές της στην προσωπική και επαγγελματική ζωή της νεότερης γενιάς.
Το Protect me, που έκανε πρεμιέρα τον Οκτώβριο του 2010 στο Βερολίνο, είναι το εξαιρετικό αποτέλεσμα της τρίτης συνεργασίας των Ρίχτερ και Βαν Ντάικ. Με τον δυναμικό θίασο της Schaubühne και με γλώσσα τόσο καυστική όσο και ποιητική, το Protect me είναι ένα έργο του σήμερα για το σήμερα. Παρουσιάζει με ένα ιδιαίτερο καλλιτεχνικό ιδίωμα που κινείται ανάμεσα στο θέατρο και το χορό, την εσωτερική και εξωτερική κατάρρευση του σύγχρονου ανθρώπου: την αδυναμία του καπιταλιστικού συστήματος να απαντήσει στις σύγχρονες αξιώσεις, την αντίδραση κατά της παγκοσμιοποίησης, την έλλειψη ελεύθερου χρόνου, την αδυναμία ουσιαστικής επαφής και σύνδεσης με τον άλλο, την ανασφάλεια και τις φοβίες όλων.
Ακροβατώντας με ευφυΐα στα όρια θεάτρου και χορού, το Protect me θέτει θεμελιώδη ερωτήματα για τη σημερινή κοινωνία: συστήματα που καταρρέουν, για την κατάρρευση της πίστης και την έλλειψη εμπιστοσύνης σε οποιονδήποτε υπάρχοντα πολιτικό ή οικονομικό θεσμό, ως συνέπεια της μεγάλης οικονομικής κρίσης στη νέα χιλιετία. Και μιλάει επίσης για το πώς ο κόσμος της οικονομίας επηρεάζει το συναισθηματικό κόσμο του ατόμου, για το πώς οι ίδιες οικονομικές στρατηγικές χρησιμοποιούνται τόσο στις οικονομικές όσο και στις διαπροσωπικές σχέσεις. Πώς μας επηρεάζει το γεγονός ότι ζούμε σε μια μόνιμη κατάσταση ανάγκης και ότι η συζήτηση για την κρίση μοιάζει να μην έχει τελειωμό; Πώς επιδρά η ιδεολογία της αγοράς στον καθημερινό τρόπο που αισθανόμαστε, αλληλεπιδρούμε και σκεπτόμαστε – στις προσωπικές και τις επαγγελματικές μας σχέσεις; Και ακόμα, πώς μεταφέρουμε αυτά τα ζητήματα σε ένα θέατρο που είναι κατεξοχήν ζωντανό, συναισθηματικό και ενστικτώδες; Τι σημαίνει σήμερα πολιτική σκέψη, σε μια κοινωνία που προβάλλει τον καπιταλισμό ως μονόδρομο; Και τι ρόλο οφείλει να διαδραματίσει ο καλλιτέχνης; Για τον Φαλκ Ρίχτερ το θέατρο είναι ένας γόνιμος χώρος διαλόγου, όπου οι θεατές μπορούν να προβληματιστούν και να αφυπνιστούν, ανεπηρέαστοι από τις στερεοτυπικές και στρεβλές εικόνες της πραγματικότητας που προβάλλονται μέσω της τηλεοπτικής λογικής.
Κεντρική Σκηνή
Ώρα έναρξης: 20:30
Διάρκεια: 2 ώρες (χωρίς διάλειμμα)
Σκηνοθεσία-Χορογραφία: Falk Richter & Anouk van Dijk
Σκηνικά: Katrin Hoffmann
Κοστούμια: Daniela Selig
Μουσική: Matthias Grübel & Malte Beckenbach
Δραματουργία: Bernd Stegemann
Φωτισμοί: Carsten Sander
Ερμηνεύουν: Angie Lau, Philipp Fricke, Erhard Marggraf, Franz Rogowski, Judith Rosmair, Kay Bartholomäus Schulze, Stefan Stern, Luise Wolfram, Nina Wollny
Μια συμπαραγωγή με το anoukvandijk dc και το Ευρωπαϊκό θεατρικό δίκτυο Prospero, με την υποστήριξη του προγράμματος Culture της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Ολλανδικού Ιδρύματος για τις Παραστατικές Τέχνες και του Δήμου του Άμστερνταμ
ΣΤΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΜΕ ΥΠΕΡΤΙΤΛΟΥΣ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Μετάφραση υπερτίτλων: Ελένη Βαροπούλου
Φαλκ Ρίχτερ
Ο Φαλκ Ρίχτερ γεννήθηκε στο Αμβούργο το 1969. Σπούδασε σκηνοθεσία με τον Jürgen Flimm στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου και έκτοτε εργάζεται ως ανεξάρτητος θεατρικός συγγραφέας (Ο Θεός είναι DJ, Nothing hurts, PEACE, Electronic City), μεταφραστής και σκηνοθέτης. Το 1996 παρουσίασε την πρώτη του μεγάλη παραγωγή, με τίτλο Silicon, στο φεστιβάλ Junge Hunde του Αμβούργου. Ακολούθησαν, μεταξύ άλλων, οι παραγωγές Attempts on her life του Martin Crimp (Άμστερνταμ 2007), Trainspotting (Μάιντς 1997), In the jungle of the cities (Ατλάντα 1998), Gott ist ein DJ (Μάιντς 1999), και Nothing hurts (Αμβούργο 1999), το οποίο προσκλήθηκε στο Theatertreffen του Βερολίνου το 2000, και We come to the river, μια όπερα του Hans Werner Henze, στη Δημοτική Όπερα του Αμβούργου. Από το 2000 έως το 2003 ήταν σκηνοθέτης resident στο Schauspielhaus της Ζυρίχης. Στη Schaubühne έχει ανεβάσει δικά του έργα –PEACE (2000), Electronic City (Das System 1) (σε σκηνοθεσία Tom Kühnel, 2004), Unter Eis (Das System 2) (2004), Amok WENIGER NOTFÄLLE (Das System 3) (πάνω σε κείμενα του Martin Crimp, 2004), Hotel Palestine (Das System 4) (2004), Die Verstörung (2005), Im Ausnahmezustand (2007)¬– και άλλων: Far Away του Caryl Churchill (2001), 4.48 Psychosis της Sarah Kane (2001), Ο γλάρος (2004), Οι τρεις αδελφές (2006) και Ο βυσσινόκηπος του Άντον Τσέχωφ (2008), Intrigue and Love του Friedrich Schiller (2008), TRUST (σκηνοθεσία και χορογραφία του ιδίου και της Anouk van Dijk, 2010).
Schaubühne
Η Schaubühne του Βερολίνου αποτελεί μια σύγχρονη, πειραματική και διεθνή θεατρική διαδικασία. Από την ίδρυσή της, το 1962, διάσημοι σκηνοθέτες έχουν δημιουργήσει θεατρικές παραστάσεις γι’ αυτήν, οι οποίες ανέβηκαν αρχικά στην πρώτη της έδρα, το Hallesches Ufer και, από το 1981, στη Lehniner Platz.
Αναρίθμητες περιοδείες σε όλο τον κόσμο, βραβεία και τιμητικές διακρίσεις για τους σκηνοθέτες, τις παραγωγές και το ίδιο το σύνολο μιλούν εύγλωττα για την επιτυχία της καλλιτεχνικής ομάδας και για το άστρο της Σαουμπύνε υπό την καθοδήγηση του Thomas Ostermeier.
Με τον Τόμας Οστερμάιερ στο τιμόνι και μια σειρά από εξαιρετικούς σκηνοθέτες –ανάμεσά τους οι Jossi Wieler, Falk Richter, Ivo van Hove, Volker Lösch, Friederike Heller, Benedict Andrews, Alvis Hermanis και Marius von Mayenburg– η Σαουμπύνε συνεχίζει στην παράδοση των σύγχρονων και κριτικών νέων ερμηνειών σε κλασικά έργα, από την αρχαία δραματουργία έως τον Σαίξπηρ, τον Τσέχωφ, τον Ίψεν αλλά και τον Τενεσή Ουίλλιαμς. Πλάι σε αυτά, ο πυρήνας του ρεπερτορίου της συνίσταται από έργα σύγχρονων θεατρικών συγγραφέων, όπως αποδεικνύουν οι πρεμιέρες 50 και πλέον γερμανόφωνων και διεθνών παραγωγών τα δέκα τελευταία χρόνια, η έντονη συνεργασία με τον θεατρικό συγγραφέα του συνόλου ανσάμπλ Μάριους φον Μάγενμπουργκ, η δραματουργική εργασία και τα ποικίλα πρότζεκτ του Φαλκ Ρίχτερ, ο ετήσιος διαγωνισμός για νέους ή άγνωστους στη Γερμανία θεατρικούς συγγραφείς, καθώς και το Φεστιβάλ Διεθνούς Νέου Δράματος, όπου το θέατρο αφιερώνει μία εβδομάδα του χρόνου στην παρουσίαση νέων έργων από τη Γερμανία και το εξωτερικό.
www.schaubuehne.de