Αφιέρωμα στον συνθέτη Ανέστη Λογοθέτη στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Στις 8 και στις 9 Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί στον συνθέτη Ανέστη Λογοθέτη διήμερο αφιέρωμα στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, σε συνεργασία με το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Ινστιτούτο Έρευνας Μουσικής & Ακουστικής (IEMA) .
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
1η ημέρα – 8 Ιουνίου
Έργα συμβατικής σημειογραφίας:
• 5 Φουγκέτες για όμποε, κλαρινέτο και φαγκότο (1949) 8′
• Σουίτα για σόλο βιολοντσέλο (1952) 6′
• Πεντάπτυχον για κλαρινέτο και πιάνο (1953) 8′
• Permutationen [Mεταθέσεις] για κλαρινέτο και κρουστά (1957) 3′:30″
Ηλεκτροακουστικά έργα (Εκτέλεση σε πολυκαναλική εκδοχή με diffusion):
• Φαντάσματα (1960) 6’15”
• Untitled – Coloured Noise (1961) 5’40”
Πρώιμα έργα γραφικής σημειογραφίας:
• Osculationen [Επαφές] (1964)
• Spiralenquintett [Σπειροειδές κουιντέτο] (1965)
• Sublimationen [Εξαχνώσεις] (1968)
• Fusion (1971)
Μουσικό Σύνολο Νίκος Σκαλκώτας
(Καλλιτεχνική διεύθυνση: Γιώργος Κουμεντάκης)
Γιαννής Σαμπροβαλάκης: κλαρινέτο
Γιάννης Τσελίκας: όμποε
Γιώργος Φαρούγγιας: φαγκότο
Λορέντα Ράμου: πιάνο
Θεόδωρος Μιλκόβ
Άγγελος Λιακάκης: βιολοντσέλο
Κώστας Μόσχος, Στέλιος Γιαννουλακης: ηλεκτρακουστικά έργα
Μουσική διεύθυνση: Κωνσταντία Γουρζή
—-
2η Συναυλία – 9 Ιουνίου
• Μαίανδρος (1967), για σύνολο (φλάουτο, νέυ, κλαρινέτο, βιολί, λύρα, βιολοντσέλο, κοντραμπάσο, πιάνο, μπαγιάν, κρουστά, φωνή)
• Από τί υλικό είναι η πέτρα του Σισύφου! (απόσπασμα) (1984) – MB 48 σκηνή XI, για σύνολο (φλάουτο, νέυ, κλαρινέτο, βιολί, λύρα, βιολοντσέλο, κοντραμπάσο, πιάνο, μπαγιάν, κρουστά, φωνή)
• Τοπίο χρόνου [Paysage de Temps] (1984-86), για σύνολο (φλάουτο, νέυ, κλαρινέτο, λύρα, βιολοντσέλο, κοντραμπάσο, κρουστά)
• Ηχητικά πεδία και Αραβουργήματα [Klangfelder und Arabesque] (1976), για πιάνο
• Διπλή έλικα [Doppelspirale] (1985), για φλάουτο & βιολί
• Για την Ώρα (1975), για σύνολο (φλάουτο, νέυ, κλαρινέτο, βιολί, λύρα, βιολοντσέλο, κοντραμπάσο, πιάνο, μπαγιάν, κρουστά, φωνή)
• Στυγικά ποτάμια [Styxische flusse] (1975) – Αχέρων, για φωνή
• Osculation [Επαφή] (1964), ηλεκτροακουστική εκτέλεση
• Wellenformen [Κυματομορφές] (1981), Computer music
Σύνολο «Τώρα»
Σαβίνα Γιαννάτου: φωνή (3)
Κατερίνα Τσεντς: φλάουτο (5)
Χάρης Λαμπράκης: νέυ (4)
Μίλτος Μουμουλίδης: κλαρινέτο (4)
Δημήτρης Χανδράκης: βιολί (4)
Σωκράτης Σινόπουλος: πολίτικη λύρα (4)
Λευκή Κολοβού: βιολοντσέλο (4)
Γιώργος Αρνής: κοντραμπάσο (4)
Ερμής Θεοδωράκης: πιάνο (4)
Κωνσταντίνος Ράπτης: μπαγιάν (3)
Μαξίμ Μανκόβσκι: κρουστά (4)
Κώστας Μόσχος, Στέλιος Γιαννουλακης: ηλεκτρακουστικά έργα
Μουσική διεύθυνση: Άλκης Παναγιωτόπουλος
Ο Ανέστης Λογοθέτης γεννήθηκε στον Πύργο της Ανατολικής Ρωμυλίας το 1921. Μετά τις γυμνασιακές του σπουδές στη Θεσσαλονίκη, πήγε στη Βιέννη όπου σπούδασε (Πολυτεχνείο και Μουσική Ακαδημία) και έζησε την υπόλοιπη ζωή του, έως το θάνατό του το 1994. Θεωρείται από τους πιο σημαντικούς πρωτοπόρους συνθέτες του 20ού αιώνα, έχοντας αφήσει πίσω του ένα πλούσιο έργο με ρηξικέλευθες προτάσεις σύζευξης εικόνας, ήχου και λόγου.
Έγινε διεθνώς γνωστός όχι μόνο για το αξιόλογο έργο του, αλλά και για το ιδιόμορφο σύστημα γραφικής σημειογραφίας που ανέπτυξε στα τέλη της δεκαετίας του ’50. Με αυτήν ο συνθέτης προτείνει νέους τρόπους γραφικής αναπαράστασης της μουσικής και επαναπροσδιορίζει τους ρόλους του συνθέτη, του ερμηνευτή και του κοινού. Οι εικαστικές του παρτιτούρες ακολουθούν ένα προδιαγεγραμμένο από τον ίδιο σύστημα συμβόλων. Ο τρόπος αυτός γραφής οδηγεί στην ιδιάζουσα αισθητική του, που επιτρέπει εκφραστικές ελευθερίες στο πλαίσιο μιας «πολυμορφικής μουσικής», όπως την αποκαλούσε ο ίδιος, προάγοντας παράλληλα τη φαντασία και δημιουργικότητα του εκτελεστή, πάντα όμως στο πλαίσιο των οδηγιών της παρτιτούρας. Πολλά από τα έργα του δεν είναι για προκαθορισμένα όργανα αλλά μπορούν να εκτελεστούν με οποιοδήποτε σύνολο. Ο ίδιος μάλιστα πειραματιζόταν και με μη «κλασικούς» εκτελεστές με πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα.
Δυστυχώς, λόγω της παραμονής του στο εξωτερικό, το έργο του είναι σχεδόν άγνωστο στην Ελλάδα, ιδιαίτερα στις νεότερες γενιές.
Στόχος αυτού του αφιερώματος είναι να κάνει γνωστό το έργο του Λογοθέτη στο ελληνικό κοινό, να αναδείξει τον ευρηματικό τρόπο της σημειογραφίας του, να ενεργοποιήσει ερευνητές στη μελέτη του έργου του και να ευαισθητοποιήσει του νέους καλλιτέχνες (μουσικούς και εικαστικούς) να προσεγγίσουν δημιουργικά τη σχέση εικόνας και ήχου.