Λαέρτης Βασιλείου: Το Corpus Christi θα μπορούσε να έχει γραφτεί από έναν σύγχρονο Αριστοφάνη και Αισχύλο
Ο Λαέρτης Βασιλείου είναι ένας ηθοποιός και σκηνοθέτης με σημαντική πορεία στο θέατρο και συμμετοχή σε πολλές ποιοτικές δουλειές. Στο θέατρο Χυτήριο αυτήν την περίοδο σκηνοθετεί το “αιρετικό” έργο του Αμερικανού συγγραφέα Τέρενς ΜακΝάλι Corpus Christi, που αναφέρεται με ιδιαίτερα προκλητικό τρόπο στα πάθη του Χριστού.Συνέντευξη στον Γιώργο Σμυρνή
Το συγκεκριμένο έργο συνάντησε πολλές αντιδράσεις σε πολλές χώρες και σε πολλές πολιτείες των ΗΠΑ. Στην Αμερική υπάρξαν απειλές κατά της ζωής των συντελεστών και του διοικητικού συμβουλίου του Manhattan Theatre Club, στο οποίο πρωτό-ανέβηκε το έργο, από μέλη ακραίων θρησκευτικών οργανώσεων. Και στην “προοδευτική” Ελλάδα όμως ίσως να μην περάσει έτσι, ένα έργο που προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει την σχέση Χριστιανισμού και ομοφυλοφιλίας. Όπως παραδέχεται ο ίδιος ο σκηνοθέτης, “η παράστασή μας θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης στη Διαρκή Ιερά Σύνοδο, η οποία συνεδριάζει την Τετάρτη, λίγο πριν την avant premiere της παράστασης.”
Η παράσταση του Βασιλείου είναι all male cast, όπως του αρέσει γενικά να δουλεύει. “Ξεκίνησα να σκηνοθετώ μόνο άντρες, θέλοντας να συνεχίσω την αρχετυπική μορφή Θεάτρου, με όλους τους ρόλους να ερμηνεύονται από άντρες.” Με αφορμή αυτήν την παράσταση ο Λαέρτης Βασιλείου μας παραχώρησε συνέντευξη, όπου μας μίλησε για το Corpus Christi, την ανάγκη ενός συνόλου να δημιουργήσει έναν ηγέτη και για την αλήθεια που δεν αντέχουν οι άνθρωποι και προτιμούν την προπαγάνδα της τηλεόρασης.
–Γιατί επιλέξατε να σκηνοθετήσετε το έργο Corpus Christi;
Γιατί μιλά για αυτό που διανύει σήμερα η Ελλάδα και ο ελληνικός πολιτισμός.
– Το έργο αναφέρεται με προκλητικό τρόπο στην πορεία και τα πάθη του Χριστού. Από όλους τους ρόλους του θείου δράματος επιλέξατε για τον εαυτό σας αυτόν του Ιούδα. Γιατί;
Το Corpus Christi, τουλάχιστον από τη δική μου ανάγνωση, δεν έχει να κάνει μόνο με τη ζωή του Ιησού. Μιλά για την ανάγκη ενός συνόλου να δημιουργήσει έναν ηγέτη. Ο Ιούδας είναι το πρόσωπο που συμβολικά και ιστορικά ήταν πιο κοντά στον Ηγέτη Ιησού και είχε επωμιστεί να φέρει σε πέρας το φορτίο της προδοσίας.
– Ο Joshua (το αντίστοιχο του Ιησού) είναι η πιο αινιγματική φιγούρα του έργου. Τελικά τι άνθρωπος είναι; Πώς τον βλέπετε εσείς;
Ήθελα να μιλήσω για το κάθε παιδί που είναι κάπως διαφορετικό από τα υπόλοιπα. Και ο Τζόσουα είναι ένα παιδί διαφορετικό που μεγαλώνει σε μία αυταρχικά συντηρητική κοινωνία η οποία όχι μόνο δε δέχεται το “Άκου με την καρδιά σου” ή το “Αγαπάτε Αλλήλους”, αλλά -αντίθετα-προσπαθεί να καλλιεργεί και να πλάθει μονάδες, έτοιμες να κατασπαράξουν τον πλησίον τους.
– Το έργο είναι κωμωδία ή τραγωδία;
Στη σύγχρονη εποχή τα όρια δεν υπάρχουν. Εκεί που τελειώνει η κωμωδία,ξεκινά η τραγωγία και το αντίστροφο. Το έργο έχει πολλά στοιχεία κωμικά που όμως ‘επιστρέφουν’ σαν τραγωδία. Νομίζω ότι το Corpus Christi θα μπορούσε να έχει γραφτεί από ένα σύγχρονο Αριστοφάνη και Αισχύλο. Είναι ένα από τα στοιχεία που πηγάζει η δύναμή του.
– Το Corpus Christi έχει συναντήσει αντιδράσεις στο εξωτερικό για το προκλητικό του περιεχόμενο;
Θεωρείται αιρετικό κείμενο. Ο ίδιος ο Μακ Νάλι έχει καθαιρεθεί, ενώ σε κάποιες πολιτείες έχει καταδικαστεί σε θάνατο. Τόσο η παράσταση όσο και η ταινία ξεσηκώσανε θύελλα αντιδράσεων. Κι εμείς πληροφορηθήκαμε ότι η παράστασή μας θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης στη Διαρκή Ιερά Σύνοδο, η οποία συνεδριάζει την Τετάρτη, λίγο πριν την avant premiere της παράστασης.
–Γιατί επιλέξατε να παίζουν μόνο άνδρες στην παράστασή σας;
Έτσι είναι γραμμένο το έργο. Και αυτό συνάδει απόλυτα με την μέχρι τώρα σκηνοθετική μου γραμμή με το all male cast. Ξεκίνησα να σκηνοθετώ μόνο άντρες, θέλοντας να συνεχίσω την αρχετυπική μορφή Θεάτρου, με όλους τους ρόλους να ερμηνεύονται από άντρες. Αφήστε που και το 80% του κοινού είναι πάντα γυναίκες, οπότε και για εκείνες είναι πιο ενδιαφέρουσα μία παράσταση με άντρες.
– Αναφέρεται κάπου στο έργο ότι “οι άνθρωποι δεν αντέχουν την αλήθεια”. Μήπως υπονοείται τελικά ότι δεν αντέχουν την αλήθεια και γι’ αυτό καταφεύγουν στις θρησκείες;
Ναι οι άνθρωποι δεν αντέχουν την αλήθεια γι’ αυτό και προτιμούν τις ψευδαισθήσεις και την προπαγάνδα μέσω της τηλεόρασης. Είναι αυτό που λέει ο Ιούδας στην αρχή του έργου “Η αλήθεια έχει αγκάθια που τρυπάνε και καρφιά που ματώνουν”
– Το Corpus Christi είναι γεμάτο με αναχρονισμούς. Υπάρχουν στο κείμενο πάρα πολλά στοιχεία που μπλέκουν τις διάφορες εποχές και τις ιστορικές περιόδους. Τι σκηνοθετικές προκλήσεις δημιουργεί σε σας αυτό το γεγονός;
Μα υπάρχει μεγαλύτερη πρόκληση από το να δουλεύεις με δώδεκα νέα παιδιά και να βλέπεις μέσα από τα μάτια τους, μέσα από μία σύγχρονη και φρέσκια ματιά, την πιο παλιά και γνωστή ιστορία του κόσμου;
– Ποιά είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Να γίνει η πρεμιέρα του Corpus Christi.