Το γυμνό στο θέατρο ως διαφημιστικό τρικ…- Και η απάντηση του σκηνοθέτη
Το να λες ότι το γυμνό είναι διαφημιστικό τρικ στο θέατρο μοιάζει κάπως με την φράση “ολίγον έγκυος”. Ή είσαι έγκυος ή δεν είσαι. Με την ίδια λογική ή υπάρχει γυμνό ή δεν υπάρχει. Αν υπάρχει γυμνό, πώς είναι διαφημιστικό τρικ; Η έννοια του διαφημιστικού τρικ είναι να υπόσχεται κάτι που δεν υπάρχει.
Κι όμως, δεν είναι πάντα έτσι.
Σε μία πρόσφατη παράσταση στην Πειραιώς 260, το “Ώσμωση” του Ευριπίδη Λασκαρίδη, υπήρχαν φωτογραφίες που έδειχναν κάποιες γυμνές σκηνές με μία κοπέλα topless ξαπλωμένη στο πάτωμα να κρατάει κάτι πλαστικά ποτήρια– μία υπήρχε και στο περιοδικό του Φεστιβάλ Αθηνών . Επίσης, γραφόταν πως η παράσταση είναι ακατάλληλη για παιδιά. Τελικά η παράσταση ήταν ΧΧΧ μόνο στα λόγια. Είχε κάποια κακά λογάκια.
Υπήρχε μία χυδαία γλώσσα, η οποία ίσως να δικαιολογεί το “ακατάλληλο για παιδιά”, αλλά γυμνό δεν υπήρχε καθόλου. Οι ηθοποιοί ξεκίνησαν ντυμένοι και τελείωσαν ντυμένοι την πενηντάλεπτη, αλλά και πάλι κουραστική, παράστασή τους. Η ΧΧΧ φωτογραφία αποδείχθηκε διαφημιστικό τρικ, για να τραβήξει αυτούς που τους αρέσει το γυμνό στο θέατρο ή όσους θεωρούν ότι με το να έχει γυμνό μία παράσταση γίνεται αυτομάτως πρωτοποριακή.
Ίσως το πρωτοποριακό της παράστασης του Λασκαρίδη είναι ότι ξεπερνάει και αυτήν την προκατάληψη. Γίνεται δηλαδή πρωτοποριακή, με το να μην έχει γυμνό στο θέατρο. Κατά την γνώμη μου, πάντως, η παράσταση δεν ήταν ούτε πρωτοποριακή, ούτε συντηρητική. Ήταν απλώς αδιάφορη. Και το γυμνό στις φωτογραφίες για την παράσταση, που είχαν κυκλοφορήσει, ένα διαφημιστικό κόλπο, για να τραβήξουν περισσότερο το ενδιαφέρον των θεατρόφιλων.
Το θέμα είναι, ότι αυτά τα κόλπα μια φορά πιάνουν. Βέβαια η πλευρά του σκηνοθέτη (που παρατίθεται παρακάτω) υποστηρίζει ότι δεν ήταν δική της η ευθύνη για την συγκεκριμένη φωτογραφία και μας κατηγορεί για βιαστική και αβασάνιστη υιοθέτηση της άποψης ότι πρόκειται για διαφημιστικό τρικ.
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗ
Σε αυτό το άρθρο κριτική μου πάνω στην συγκεκριμένη ενέργεια, από την πλευρά του σκηνοθέτη Ευριπίδη Λασκαρίδη, ήρθε η απάντηση του μέσω e-mail, στο οποίο εξηγεί ότι η όλη εικόνα του γυμνού ήταν μία δοκιμή, την οποία τράβηκε ο φωτογράφος, τη μέρα που γίνονταν πρόβες και η οποία απορρίφθηκε στην πορεία. Και τονίζει (ορθώς) ότι η φωτογραφία που χρησιμοποιούμε για το άρθρο δεν προέρχεται από την παράσταση του (ήταν από μία ρώσικη παράσταση- έπειτα από την ένστασή του, αλλάχθηκε με μία φωτογραφία της παράστασης “‘Ωσμωση”). Πάντως, αυτό που λέμε στο άρθρο είναι πως η παράσταση δεν έχει γυμνό! Επίσης, για να δείξει πως ο ίδιος ποτέ δεν διαφήμισε την παράστασή του ως μία παράσταση με γυμνό, αναφέρεται ότι σε μία συνέντευξη του στην Athens Voice, όπου δηλώνει “μην περιμένετε σεξ επί σκηνής”.
Παραθέτω ολόκληρη την απάντηση του κ. Ευριπίδη Λασκαρίδη, καθώς έχει μεγάλη σημασία και ο αντίλογος σε ένα άρθρο:
“Κε Σμυρνή, έχω ένσταση. Διάβασα το άρθρο σας στο οποίο δημόσια με κατηγορείτε ότι διαφήμισα την παράσταση μου ως ακατάλληλη λόγω γυμνού για να προσελκύσω θεατές και πραγματικά σοκάρομαι για την προχειρότητα με την οποία βγάζετε τα συμπεράσματα σας. Βλέπω, δε, ότι είστε κριτικός θεάτρου και για το λόγω αυτό ξαφνιάζομαι διπλά. Δεν διαβάσατε το Δελτίο Τύπου μας; Δεν είδατε το trailer μας; Δεν είδατε τις φωτογραφίες που συνόδευσαν το Δελτίο Τύπου και που κυκλοφορούν παντού στο διαδίκτυο αλλά και στα έντυπα; Δεν σκεφτήκατε να μιλήσετε με εμένα ή κάποιον από την δουλειά μας πριν δημοσιεύσετε αυτή την σκέψη σας; Έχετε πέρα για πέρα λάθος και σας ενημερώνω για τα εξής:
1) Στις πρόβες, “δοκιμές” όπως συχνά τις λέμε στο θέατρο, δοκιμάζουμε πολλά και διάφορα. Την ημέρα που ήρθε ο φωτογράφος της εφημερίδας του Φεστιβάλ δοκιμάζαμε χωρίς ρούχα, μια ιδέα που δεν κρατήσαμε, όπως τόσες άλλες. Οι φωτό που τράβηξε ο φωτογράφος είχε και εικόνες με ρούχα. Δεν ήταν επιλογή δική μας να μπουν αυτές αλλά δεν έχω και ένσταση που μπήκαν. Την πρόβα μας κατέγραψαν και για την διαδικασία της πρόβας μιλούσα και στην συνέντευξη. Η εν λόγω φωτό βγήκε ΜΟΝΟ στην εφημερίδα του φεστιβάλ. Εσείς που αλλού την είδατε;
2) Οι φωτό που έφυγαν μαζί με το Δελτίο Τύπου είχαν μόνο ντυμένους. Αυτές έχω δει εγώ σε όλα τα έντυπα και σε όλα τα site πλιν της εφημερίδας του Φεστιβάλ. Εσείς πού αλλού είδατε την ΩΣΜΩΣΗ να “διαφημίζει” ότι έχει γυμνό;
3) Το ότι η παράσταση είναι ακατάλληλη για παιδιά είμασταν υποχρεωμένοι να το λέμε από το Φεστιβάλ καθώς το κείμενο είχε βωμολοχίες. Αν είχατε κάνει την έρευνα σας ίσως να είχατε διαβάσει σε συνέντευξή μου στο πιο δημοφιλές free press της Αθήνας να το ξεκαθαρίζω αυτό σε ερώτηση συναδέλφου σας:
“…μην περιμένεις πάντως σεξ επί σκηνής… χιούμορ ναι, σεξ όχι. Ετοιμάζουμε μια μη συμβατική παράσταση όπου το ταμπού μεταμορφώνετε σε θέαμα και σε απλή θεατρική φόρμα, εν τέλη το ξεχνάς. Εμείς απλά προειδοποιούμε για να μην φέρουμε σε δύσκολη θέση τους μικρούς θεατές ή μάλλον… τη μαμά τους.” http://www.athensvoice.gr/the-paper/article/398/η-«ώσμωση»-του-ευριπίδη-λασκαρίδη
4) Εμείς δεν διαφημήσαμε ποτέ ότι η παράσταση έχει γυμνό ή ΧΧΧ… όπως το γράφετε… ό,τι κι αν συμαίνει αυτό για εσάς!
Η προσωπική μου θέση είναι ότι εδώ και χρόνια το γυμνό στο Ελληνικό θέατρο δεν είναι ταμπού, δεν συνοδεύεται καν με την προειδοποίηση “ακατάλληλου” άλλωστε θα έπρεπε να το έχετε παρατηρήσει, κι ούτε κάνει μια παράσταση πρωτοποριακή, αυτές είναι αντιλήψεις των 90’s. Στην περίπτωση που η “υπόσχεση” γυμνού οδηγεί κάποιον θεατή σε μια παράσταση λυπάμαι για τα κριτήρια του και αυτός ο θεατής δεν με αφορά.
Τέλος, κάτι πάρα πολύ σημαντικό: η φωτό που συνοδεύει το άρθρο σας από πού είναι; Γιατί δεν κάνετε λόγο για αυτή κι δεν αναφέρετε καν από που είναι αφήνοντας ίσως να υπονοηθεί ότι είναι οι εν λόγω φωτό που δήθεν “διαφήμιζαν” την ΏΣΜΩΣΗ; Αν το άρθρο μιλούσε γενικά για το θέαμα, γιατί τα τρία τέταρτα αναφέρονται στην ΏΣΜΩΣΗ; Μήπως θα μπορούσε αβασάνιστα κανείς να κατηγορήσει κι εσάς για ψάρεμα κοινού με τον ίδιο τρόπο που αβασάνιστα κατηγορείτε εμένα;”
Γιώργος Σμυρνής