Γεννήθηκε το 1965, αλλά ουσιαστικά γεννήθηκε πριν από δύο χιλιάδες χρόνια… Προέρχεται από κάστα-οικογένεια μουσικών που μετράει 71 γενιές. Έχοντας την τέχνη στα γονίδιά του, άρχισε να παίζει κόρα στα πέντε του χρόνια. Κορυφαίος δεξιοτέχνης αυτού του εικοσιενάχορδου υπήρξε ο πατέρας του Σιντικί (1922-1996), ο αποκαλούμενος «Βασιλιάς της Κόρα», ένας δυτικοαφρικανικός θρύλος. Μεγάλωσε υπό τους ήχους μιας αρχέγονης κληρονομιάς αλλά και με τα ακούσματα της γενιάς του: Χέντριξ, ροκ, σόουλ, τζαζ…
Πρώτο του άλμπουμ με τον Σιντικί (1987) και πρώτος προσωπικός δίσκος την επόμενη χρονιά με τεράστια καλλιτεχνική και εμπορική αποδοχή. Θα ακολουθήσουν άλλοι 12, δύο Γκράμμυ και αναρίθμητες εμφανίσεις. Είναι ο μουσικός που έκανε το όργανο παγκοσμίως γνωστό καθώς, διαδραστικά λειτουργώντας, συνεργάζεται με καλλιτέχνες φλαμένκο, μπλουζ, αρτ-ροκ, τζαζ, λάτιν, πάντα ανοιχτός και σίγουρος για τις ρίζες του που «…είναι πιο παλιές από τον Μπαχ». Στην Αθήνα έρχεται με το κουαρτέτο του σε ένα πρόγραμμα αφρο-πολυστυλιστικών επιλογών από ολόκληρη τη διαδρομή του.
• Ο Ντιαμπατέ από μικρή ηλικία, μολονότι αυτοδίδακτος, εντυπωσίασε τους συμπατριώτες του όταν δεκατριάχρονος πρωτοεμφανίστηκε με παραδοσιακά σύνολα. Έφηβος, θα σταθεί δίπλα στην Κάντια, τη διασημότερη Μαλινέζα ντίβα τραγουδίστρια, πραγματοποιώντας μεγάλη παναφρικανική περιοδεία. Σήμερα δεν θεωρείται μόνο δεξιοτέχνης αλλά κι εκείνος που έκανε γνωστή την κόρα στη Δύση αναπτύσσοντας νέες τεχνικές (μπάσο, ρυθμός και μελωδία ταυτοχρόνως) αναδεικνύοντας έτσι τις δυνατότητές της.
• Η ιδέα μιας σολιστικής εξέλιξης του πολυχόρδου ανήκει στον πατέρα του. Πάνω σε αυτό ο Τουμανί, στα 21 του, ηχογράφησε την κόρα – σόλο Kaira που ακόμη παραμένει δίσκος αναφοράς. Απόηχοι από το θερμό και ιδιωματικό «πατρικό» ύφος ανιχνεύονται στο παίξιμό του, χωρίς ποτέ όμως να έχει υπάρξει μαθητής του. Μόνο ακούγοντας… Έχει συνεργαστεί με φυσιογνωμίες όπως οι Roswell Rudd, Björk, Taj Mahal, Ballake Sissoko, Ali Farka Touré, Matt Groening (ο δημιουργός των Simpsons) κ.ά.
• Η προσωπική του μπάντα, Symmetric Orchestra, με ευρωπαϊκά και αφρικανικά όργανα, απαρτίζεται από μουσικούς πολλών εθνοτήτων που αποτελούσαν τη μεσαιωνική αυτοκρατορία Μαντέ και το αρχαίο Μαλί ή «Μαλίνκε», που σημαίνει «ιπποπόταμος».