Κόντρα στον έρωτα στο θέατρο Άλμα: Άγιος Αντί-Βαλεντίνος!
Τις σκοτεινές πλευρές του ερωτικού πάθους στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον της ανθρωπότητας, εξερευνά με χιουμοριστικό τρόπο η παράσταση «Κόντρα στον έρωτα» του Ισπανού συγγραφέα Εστέβ Σολέρ σε σκηνοθεσία Γιώργου Καραμίχου, που ανεβαίνει στο θέατρο Άλμα.
Το «Κόντρα στον έρωτα» είναι ένα έργο με αρκετές ιστορίες, που έχουν κοινή θεματική τον έρωτα, αλλά με σκοπό να τον διακωμωδίσουν. Αυτές οι ιστορίες ταξιδεύουν σε διάφορες εποχές και σε διάφορα στυλ θεάτρου: από το ακραίο και αιμοσταγές μπαρόκ, μέχρι την εποχή μας, αλλά και το μέλλον με έναν επίσης σκληρό αντιουτοπισμό, που αναφέρεται στο μέλλον με ζοφερά χρώματα, αλλά πάντα σατυρική διάθεση. Πρωταγωνιστές είναι διάφορα, πολύ διαφορετικά πρόσωπα: Πορνοστάρ που κρύβουν το επάγγελμά τους, διαστημάνθρωποι χαμένοι σε μακρινούς πλανήτες, γυναίκες «κυριευμένες» από τον πρώην τους, ζευγάρια που καυγαδίζουν, εγκλήματα πάθους, βασίλισσες που ζητάνε τα πιο ακραία πράγματα από αυτόν που θέλει να τις παντρευτεί ή τοξικομανείς των χαπιών του έρωτα.
Ο ταλαντούχος Εστέβ Σολέρ χρησιμοποιεί μία ευρεία γκάμα αφηγηματικών τεχνικών, για να πει τις ιστορίες του. Είτε πρόκειται για διαλόγους, είτε για αφηγηματικό μονόλογο, που απευθύνεται στους θεατές, είτε μονόλογο που απευθύνεται σε κάποιο πρόσωπο. Παράλληλα, στις ιστορίες του υπάρχει εντονότατη η επιρροή του σουρεαλισμού. Οι άνθρωποι στο έργο του είναι παράφορα ερωτευμένοι και ικανοί να κάνουν τα πάντα για τον έρωτα, αλλά αυτά είναι κυρίως ηλιθιότητες. Ταυτόχρονα, ο ερωτικός ιδεαλισμός συνδυάζεται (για να αποδομηθεί) με την πιο χυδαία σεξουαλική έκφραση, με την πιο παράλογη εμμονή, με την εμπορευματοποίηση του πάθους και με φονικά ένστικτα.
Βέβαια, σε αρκετά σημεία οι ιστορίες κόβονται κάπως γρήγορα, ενώ είναι υπερβολικά ίσως εμφανής η πρόθεση της διακωμώδησης. Η κοινωνική κριτική που ασκείται δεν είναι τόσο δυνατή, όσο θα επέτρεπε η φαντασία του συγγραφέα, ούτε τόσο πλούσια, όσο η γκάμα των αφηγηματικών τεχνικών που χρησιμοποιεί.
Οι ερμηνείες των νέων ηθοποιών της παράστασης (Ευθύμης Γεωργόπουλος, Γιάννης Μανδενάκης, Ανδριάννα Παρασκευά και Κατερίνα Χατζηκυριάκου) είναι αξιόλογες. Οι ηθοποιοί καταφέρνουν να συνδυάσουν την παρωδία με την συναισθηματική ένταση της ερωτικής εμμονής και να ανταποκριθούν με ικανοποιητικό τρόπο στις απαιτήσεις του κειμένου.
Σκηνοθετικά, το έργο έχει το χιούμορ και το σκοτάδι που χρειάζεται, αλλά και την τρέλα του σουρεαλισμού που αποπνέει το κείμενο. Ωστόσο, η παράσταση δεν δημιουργεί ανάλογης έμπνευσης εικόνες με αυτές που σου ξυπνάνε συχνά οι ιστορίες του Σολέρ (ιδίως στα πιο φουτουριστικά κομμάτια). Σκηνογραφία και κοστούμια κινούνται κυρίως στην low budget λογική. Εκεί, πάντως, που ίσως η παρέμβαση του σκηνοθέτη θα χρειαζόταν να είναι πιο ενεργητική, είναι στα φινάλε των ιστοριών, που σε κάποιες περιπτώσεις ήθελαν την συνδρομή σκηνοθετικών ευρημάτων, για να τονισθούν.
Συνολικά, η παράσταση «Κόντρα στον έρωτα» είναι ένα έξυπνο, τοξικό και αστείο έργο που σαρκάζει τον έρωτα ως μια κοινωνική, συναισθηματική και πολιτισμική κατασκευή. Η πρόθεσή του δεν είναι να δημιουργήσει μια προπαγάνδα εναντίον του ερωτικού πάθους, αλλά να δημιουργήσει ένα αιρετικό έργο τέχνης. Αν κι έχει κάποιες αδυναμίες, η παράσταση υπηρετείται με αξιόλογο τρόπο από τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς, έχει ενδιαφέρον και φέρνει γέλιο με το σκοτεινό της χιούμορ.
Γιώργος Σμυρνής
Παίζεται Σάββατο 21:30, Κυριακή 20:00
Στο θέατρο Άλμα (Ακομινάτου 15-17 & Αγ. Κωνσταντίνου, Μεταξουργείο ) Περισσότερα ΕΔΩ