MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Μπαλέτα Μπολσόι: Ο χορός συνεχίζεται, παρά το σκάνδαλο

Στις αρχές του 2013, ο κόσμος της Τέχνης αλλά και η κοινή γνώμη διεθνώς είχαν σοκαριστεί από την επίθεση με βιτριόλι στο πρόσωπο, που δέχθηκε ο καλλιτεχνικός διευθυντής των μπαλέτων Bolshoi, Sergei Filin. Σύμφωνα με τις Αρχές, ηθικός αυτουργός είναι ο χορευτής των Bolshoi, Pavel Dmitrichenko, που μετά την σύλληψή του στις αρχές Μαρτίου, λέγεται ότι ομολόγησε την εμπλοκή του στην υπόθεση. Σύμφωνα με πηγές από το περιβάλλον των Bolshoi, ο Dmitrichenko ήταν δυσαρεστημένος από τη διοίκηση του Filin στον οργανισμό, και οι δυο τους είχαν συχνά διαμάχες για διάφορους λόγους, από τον μισθό μέχρι ίσως και τον τρόπο που αντιμετώπιζε ο Filin την μπαλαρίνα σύντροφο του Dmitrichenko, για την οποία ο τελευταίος θεωρούσε πως αδικείτο αναφορικά με την εξέλιξη της καριέρας της.

Monopoli Team

Την περασμένη εβδομάδα ο Filin έδωσε συνέντευξη Τύπου στη Γερμανία, όπου βρίσκεται για μια σειρά επανορθωτικών χειρουργικών επεμβάσεων. Σε αυτή εξέφρασε την ελπίδα να αποκατασταθεί η όρασή του σε βαθμό που να του επιτρέπει να εργάζεται και πάλι το ίδιο αποτελεσματικά στο πόστο του.

Στο μεταξύ, πάνω από τριακόσιοι χορευτές και τεχνικοί των Bolshoi έχουν αποστείλει στον Vladimir Putin κοινή επιστολή συμπαράστασης στον Dmitrichenko, κάτι που είναι ενδεικτικό των παθών που επικρατούν στους κόλπους του διασημότερου ρωσικού μπαλέτου. Στο κείμενο αμφισβητούν την φερόμενη ως ομολογία του συναδέλφου τους, και υποστηρίζουν ότι δεν πιστεύουν πως θα ήταν ικανός να καταστρώσει κάτι τόσο απάνθρωπο, και ότι κάτι άλλο κρύβεται πίσω από την υπόθεση. Ο ίδιος ο χορευτής φέρεται επίσης να ομολόγησε την εμπλοκή του αλλά να υποστηρίζει ότι συναίνεσε σε ξυλοδαρμό, όχι σε επίθεση με βιτριόλι.

Σαν να μην έφταναν όλ’ αυτά, μία πρώην μπαλαρίνα, η Anastasia Volochkova, δήλωσε σε τηλεοπτική και ραδιοφωνική συνέντευξή της στις 17 Μαρτίου, πως όσο ήταν και η ίδια στον οργανισμό (μέχρι το 2003), τα Bolshoi ήταν ένα τεράστιο “μπουρδέλο”, στο οποίο οι χορεύτριες “προωθούνταν” σε πλούσιους πάτρονες. Απηύθυνε μάλιστα ευθείες κατηγορίες γι’ αυτό στον γενικό διευθυντή, Anatoly Iksanov. Σύμφωνα με τη Volochkova, αν τα κορίτσια αρνούνταν, τότε τους διαμηνυόταν ότι δεν επρόκειτο να σταδιοδρομήσουν στο μπαλέτο. Ο Iksanov, ερωτηθείς για τις κατηγορίες στο περιθώριο συνέντευξης Τύπου, δεν θέλησε να κάνει κανένα σχόλιο πέρα από το να τις χαρακτηρίσει ως “βρομιές και παραφροσύνες”.

Από την άλλη πλευρά, η εκπρόσωπος των Bolshoi, Katerina Novikova, μετά τις αποκαλύψεις για την υπόθεση Filin, δηλώνει πως έχει την ελπίδα ότι ένα σκοτεινό κεφάλαιο θα περάσει οριστικά στο παρελθόν. “Είναι σημαντικό για το μέλλον”, λέει, “ώστε κανείς να μην συμπεριφερθεί ξανά κατά παρόμοιο τρόπο, γιατί θα ξέρει ότι θα τιμωρηθεί. Είναι σημαντικό τόσο για το θέατρο όσο και για ολόκληρη τη χώρα”, τονίζει η Novikova. 

Αυτό πάντως δεν ήταν το πρώτο σκάνδαλο που ξεσπούσε τα τελευταία χρόνια στα Bolshoi. Μόλις το 2011, ο τότε διευθυντής τους, Gennady Yanin, υπέβαλε την παραίτησή του, μετά τη διαρροή στο διαδίκτυο φωτογραφιών του με σεξουαλικό περιεχόμενο.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον ίντριγκας και αναστάτωσης, οι χορευτές συνεχίζουν να δουλεύουν και να διατηρούν τον μύθο των Bolshoi. Φωτορεπορτάζ που φιλοξένησε πρόσφατα ο New Yorker, αποτυπώνει την ατμόσφαιρα σιωπηρής έντασης αλλά και πειθαρχίας στα παρασκήνια (βλ. gallery). Όπως σημειώνεται στο ρεπορτάζ, “ό,τι συμβαίνει στο θέατρο, αντανακλά αυτό που συμβαίνει στους δρόμους. Οι Ρώσοι, στην σύγχρονη εκδοχή της μοιρολατρίας τους, βλέπουν τη χώρα τους σαν ένα τόπο ατέλειωτης ανομίας, ένα κόσμο όπου απουσιάζουν η τάξη, η δικαιοσύνη και τα όρια”….

Αργυρώ Σταυρίδη

Περισσότερα από Art & Culture