MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
05
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΣΥΝΑΥΛΙΑ X
30 Χρόνια χωρίς την Μελίνα Μερκούρη: Μεγάλη συναυλία στο Christmas Theater
Από 25/11/2024 έως 25/11/2024
A Song For Maya Vol 2.0: Η φιλανθρωπική συναυλία στο Κύτταρο
Από 13/11/2024 έως 13/11/2024
Carminho: Η νέα ιέρεια του fado για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 19/02/2025 έως 19/02/2025
Ejekt Festival 2025: Οι Green Day για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 06/07/2025 έως 06/07/2025
Jazz στο Μουσείο: “Brotherhood” με το Michalis Brouzos Trio στο Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή
Από 08/11/2024 έως 08/11/2024
Kovacs: Στην Ελλάδα για δύο live σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 14/12/2024 έως 15/12/2024
Maruja: Το jazz punk συγκρότημα από το Μάντσεστερ έρχεται στo Gazarte
Από 13/12/2024 έως 13/12/2024
Peter Hammill: Ο πατριάρχης της progressive rock σκηνής έρχεται στο Ωδείο Αθηνών
Από 24/01/2025 έως 25/01/2025
Release Athens 2025: Οι Idles έρχονται στην Πλατεία Νερού
Από 18/06/2025 έως 18/06/2025
Show What, με τον Πάνο Μουζουράκη ξανά στο Vox
Από 22/10/2024 έως 12/11/2024
The Murder Capital στο Gagarin 205
Από 30/05/2025 έως 30/05/2025
Tο Nemo έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 12/03/2025 έως 12/03/2025
Γιάννης Κότσιρας και Μίλτος Πασχαλίδης ξανά μαζί στο VOX
Από 02/11/2024 έως 24/11/2024
Δημήτρης Ζερβουδάκης και Μελίνα Κανά στο Σταυρό του Νότου
Από 02/11/2024 έως 30/11/2024
Η Ana Carla Maza στο Θέατρο Παλλάς για ένα ταξίδι στην κουβανέζικη κουλτούρα
Από 10/02/2025 έως 10/02/2025
Η Tarja και Marko Hietala ζωντανά στο Gagarin
Από 08/04/2025 έως 08/04/2025
Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη ερμηνεύει «τραγούδια άλλων που αγάπησε» στο Παλλάς
Από 11/11/2024 έως 19/11/2024
Η Λυρική τιμά τον Γιάννη Κωνσταντινίδη – Κώστα Γιαννίδη με ένα μοναδικό αφιέρωμα στην Εναλλακτική Σκηνή
Από 10/11/2024 έως 23/11/2024
Η Ματούλα Ζαμάνη στο VOX για μία και μοναδική συναυλία
Από 08/11/2024 έως 08/11/2024
Μαργαρίτα Ζορμπαλά και Μαρία Παπαγεωργίου τιμούν γυναίκες δημιουργούς στο Θέατρο Άλσος
Από 03/11/2024 έως 01/12/2024
Ο Barry Adamson στο Piraeus Club Academy
Από 07/02/2025 έως 07/02/2025
Ο Jason Derulo έρχεται στην Ελλάδα για δύο συναυλίες
Από 15/11/2024 έως 16/11/2024
Ο Seba Campos ζωντανά με την μπάντα του στο Gazarte Ground Stage
Από 30/11/2024 έως 30/11/2024
Ο Γάλλος Slimane που συγκλόνισε την Eurovision έρχεται στην Αθήνα
Από 15/02/2025 έως 15/02/2025
Ο Γιώργος Παπαγεωργίου και οι Polkar στο Κύτταρο
Από 15/11/2024 έως 15/11/2024
Ο Γιώργος και ο Νίκος Στρατάκης γιορτάζουν στον Σταυρό του Νότου Club
Από 22/11/2024 έως 10/01/2025
Ο Ρένος Χαραλαμπίδης επιστρέφει ως Νυχτερινός Εκφωνητής στη σκηνή του Μεγάρου
Από 05/11/2024 έως 05/11/2024
Ο Χρήστος Θηβαίος φέρνει το "Ημερολόγιό" του στο Θέατρο Άλσος
Από 08/11/2024 έως 22/11/2024
Ο θρύλος της σύγχρονης τζαζ Kamasi Washington στο City Theater
Από 29/04/2025 έως 29/04/2025
Οι Amyl & The Sniffers έρχονται το φθινόπωρο στο Floyd
Από 29/11/2024 έως 29/11/2024
Οι Current 93 επιστρέφουν στην Ελλάδα μετά από 13 χρόνια
Από 09/11/2024 έως 09/11/2024
Οι Dool έρχονται με τους Church of the sea, στο An club
Από 22/11/2024 έως 22/11/2024
Οι Dream Theater γιορτάζουν 40 χρόνια πορείας στο Release Athens 2025
Από 23/07/2025 έως 23/07/2025
Οι Fundacar σε περιοδεία - Πότε κάνουν στάση σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Από 25/10/2024 έως 13/12/2024
Οι Ghostface Killah και Inspectah Deck των Wu-Tang Clan στην Αθήνα
Από 23/11/2024 έως 23/11/2024
Οι Gojira στο Release Athens 2025
Από 19/07/2025 έως 19/07/2025
Οι Hooverphonic στην Ελλάδα για τα 25 χρόνια του The Magnificent Tree
Από 16/04/2025 έως 17/04/2025
Οι La Femme επιστρέφουν στην Αθήνα για ένα ατελείωτο πάρτυ
Από 24/05/2025 έως 24/05/2025
Οι Mother of Millions με 2 εκρηκτικά show σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 09/11/2024 έως 16/11/2024
Οι Onirama στον Σταυρό του Νότου Plus
Από 02/11/2024 έως 30/11/2024
Οι Puressence στο Floyd Live Music Venue
Από 14/12/2024 έως 14/12/2024
Οι The Last Drive στο Gagarin
Από 14/03/2025 έως 22/03/2025
Τα Δικά Μας LikeA: Ο Δώρος Δημοσθένους και η Λένα Κιτσοπούλου στον Σταυρό του Νότου
Από 07/11/2024 έως 14/11/2024
Τα τραγούδια της Σωτηρίας: Η Χριστίνα Μαξούρη συναντά ξανά τη Σωτηρία Μπέλλου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου
Από 21/10/2024 έως 16/12/2024
Το George Kontrafouris Trio στο Μέγαρο: Όταν η τζαζ συναντά τη συμφωνική μουσική
Από 13/11/2024 έως 13/11/2024
Κλασική

Τα εννέα κοντσέρτα για πιάνο του Μπετόβεν με όργανα εποχής στο Μέγαρο Μουσικής

Ένας τριήμερος μουσικός μαραθώνιος, αφιερωμένος στο μεγάλο συνθέτη του κλασικισμού και αγαπημένο συνθέτη των απανταχού μουσικόφιλων Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 12, το Σάββατο 13 & την Κυριακή 14 Απριλίου (8.30 μ.μ.) στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.

author-image Γιώργος Σμυρνής

Σημείο αναφοράς των τριών συναυλιών αποτελούν τα εννέα μεγαλειώδη έργα του L.V. Beethoven, που χρησιμοποιούν το πιάνο ως σολιστικό όργανο και τα οποία θα απολαύσουμε – για πρώτη φορά στην Ελλάδα – σε όργανα κλασικής περιόδου, παρόμοια με αυτά που είχε στη διάθεσή του ο μεγάλος συνθέτης, όπως πνευστά του 1800, εντέρινες χορδές, δοξάρια αντίγραφα των πρώτων «κλασικών» δοξαριών που εμφανίστηκαν (Dooud) και μια αυθεντική άρπα Erard του 1803. Επικεφαλής των οργάνων αυτών, ένα αυθεντικό φορτεπιάνο του σπουδαίου άγγλου κατασκευαστή Robert Stodart του 1820, παρόμοιο στη φιλοσοφία και απόδοση με το θρυλικό πιάνο, που έστειλε ο άλλος μεγάλος άγγλος κατασκευαστής ο John Broadwood, ως δώρο στο Μπετόβεν το 1818.

Οι καταξιωμένοι ερμηνευτές που συμμετέχουν και συνεργάζονται με την Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής τις τρεις βραδιές του αφιερώματος είναι οι πιανίστες Νίκος Λαάρης, Στέφανος Νάσος, Τάσος Πάππας, Τίτος Γουβέλης, Θοδωρής Τζοβανάκης, Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, Θανάσης Αποστολόπουλος, Χαράλαμπος Αγγελόπουλος και Γιώργος Πέτρου, ο βιολονίστας Σέρτζιου Ναστάσα, ο τσελίστας Άγγελος Λιακάκης, έξι λυρικοί τραγουδιστές και η Μικτή Χορωδία του Δήμου Αθηναίων σε μουσική διδασκαλία Σταύρου Μπερή. Και τις τρεις συναυλίες διευθύνει ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου.

Το πρόγραμμα του τριημέρου περιλαμβάνει τα πέντε δημοφιλή Κοντσέρτα για πιάνο, το Κοντσέρτο για πιάνο αρ.6, έργο 61, που αποτελεί μεταγραφή του ίδιου του συνθέτη πάνω στο Κοντσέρτο για βιολί, το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 0 (WO04) που ο Μπετόβεν συνέθεσε στην τρυφερή ηλικία των 14 χρόνων και το οποίο θα απολαύσουμε σε ανασύνθεση-ενορχήστρωση Φίλιππου Τσαλαχούρη που έγινε ειδικά για την παραγωγή αυτή, το υπέροχο Τριπλό Κοντσέρτο για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο, έργο 56 και τη Φαντασία για πιάνο χορωδία και ορχήστρα, έργο 80, γνωστή με την επωνυμία «Μικρή Ενάτη». Τις τρεις συναυλίες ‘ανοίγουν’ αποσπάσματα από το μπαλέτο «Τα πλάσματα του Προμηθέα», έργο 43.

Μέγας χορηγός της Καμεράτα, Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής για την περίοδο 2011-2013 είναι το Ίδρυμα Ωνάση.

Το πρόγραμμα έχει ως εξής

Παρασκευή 12/4/13
Η πρώτη βραδιά του αφιερώματος ξεκινά με την Καμεράτα να ερμηνεύει τα αποσπάσματα Ouverture, Introduction (tempesta) και Poco Adagio-Allegro con brio από το γοητευτικό μπαλέτο Τα πλάσματα του Προμηθέα, έργο 43, που ο Μπετόβεν ολοκλήρωσε το 1801 σε λιμπρέτο του Salvatore Viganο. Αφιερωμένο στην αυτοκράτειρα Μαρία Θηρεσία, το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στο Hoftheater της Βιέννης και σημείωσε τεράστια επιτυχία, φτάνοντας τις 29 παραστάσεις.
Ακολουθεί το νεανικό Κοντσέρτο για πιάνο αρ.1, έργο 15 σε ντο μείζονα δημιουργία του 1797. Αν και είναι το πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του συνθέτη που εκδόθηκε, στην πραγματικότητα αποτελεί την τρίτη κατά σειρά συνθετική του απόπειρα στο συγκεκριμένο είδος. Το έργο περιέχει σαφείς αναφορές στο στυλ γραφής των Χάυντν και Μότσαρτ, εντοπίζονται ωστόσο σε αυτό στοιχεία χαρακτηριστικά της μουσικής προσωπικότητας του Μπετόβεν, όπως για παράδειγμα οι αιφνίδιες μεταβολές στην αρμονία και οι αντιθέσεις. Το Κοντσέρτο παρουσιάστηκε το 1798 στην Πράγα με σολίστ στο πιάνο τον ίδιο το συνθέτη. Στη συναυλία θα το ερμηνεύσει ο πιανίστας Νίκος Λαάρης.
Στο ίδιο υφολογικό μοτίβο κινείται και το Κοντσέρτο για πιάνο αρ.2, έργο 19 σε σι ύφεση μείζονα που ακολουθεί, καθώς προέρχεται από την ίδια συνθετική περίοδο με το αρ.1 (1787-1789). Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη παρουσίαση του έργου στο Burgtheater της Βιέννης το Μάρτιο του 1795 από τον Μπετόβεν, σηματοδότησε τις δημόσιες εμφανίσεις του ως πιανίστα – μέχρι τότε εμφανιζόταν σε ιδιωτικά σαλόνια της Αυστρίας. Σολίστ στο αρ. 2 αναλαμβάνει ο σπουδαίος πιανίστας, Στέφανος Νάσος.
Με το Κοντσέρτο για πιάνο αρ.5, έργο 73 σε μι ύφεση μείζονα, το οποίο θα παρουσιάσει ο Τάσος Πάππας ολοκληρώνεται το πρόγραμμα της πρώτης βραδιάς του αφιερώματος στο πιανιστικό έργο του μεγάλου γερμανού κλασικού. Έργο του 1811 είναι αφιερωμένο στον αρχιδούκα Ροδόλφο της Αυστρίας, πάτρονα και αγαπημένο μαθητή του συνθέτη. Το έργο που έκανε πρεμιέρα το Νοέμβριο του 1811 στη Λειψία, έχει καθιερωθεί ως «το Αυτοκρατορικό Κοντσέρτο», επωνυμία που επινοήθηκε όχι από τον ίδιο τον συνθέτη, αλλά από τον άγγλο εκδότη Johann Baptist Cramer.

Σάββατο 13/4/13
Η βραδιά ξεκινά επίσης με αποσπάσματα από τη β’ πράξη του μπαλέτου «Τα πλάσματα του Προμηθέα» (Maestoso-Andante, Adagio, και Allegro con brio), για να ακολουθήσει το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 6, έργο 61 με σολίστ τον Τίτο Γουβέλη, που αποτελεί στην ουσία μεταγραφή του ίδιου του συνθέτη πάνω στο Κοντσέρτο για βιολί έργο 61. Το τελευταίο συνέθεσε ο Μπετόβεν το 1806 για τον κορυφαίο βιολονίστα της εποχής εκείνης Franz Clement, το αφιέρωσε ωστόσο σε έναν άλλο βιολονίστα και καλό του φίλο, το Stephan von Breuning ως γαμήλιο δώρο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μεταγραφή για πιάνο που ολοκληρώθηκε το 1808, είναι αντίστοιχα αφιερωμένη, στη σύζυγο του Stephan von Breuning, τη Julie.
Στη σκηνή της Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης ανεβαίνει στη συνέχεια ο πιανίστας Θοδωρής Τζοβανάκης για να ερμηνεύσει το ιδιαίτερα απαιτητικό, αν και ημιτελές Κοντσέρτο για πιάνο Wo 04, σε μι ύφεση μείζονα. Δημιουργία του 1784 φέρει αριθμό καταλόγου 0 δεδομένου ότι εκδόθηκε πολύ αργότερα από τα υπόλοιπα Κοντσέρτα για πιάνο του συνθέτη. Από την παρτιτούρα διασώζεται μόνο το μέρος του πιάνου, ενώ υπάρχουν και κάποιες ενδείξεις για τα ορχηστρικά μέρη και για το λόγο αυτό το έργο έχει παρουσιαστεί κατά καιρούς σε διάφορες ενορχηστρώσεις. Τη βραδιά της 13ης Απριλίου θα το ακούσουμε σε ανασύνθεση-ενορχήστρωση που ο Φίλιππος Τσαλαχούρης ετοίμασε ειδικά για τη συναυλία αυτή (α’ παρουσίαση). Αξίζει να σημειωθούν τα παρακάτω από το προσωπικό σημείωμα του Φ. Τσαλαχούρη σχετικά με την όλη διαδικασία της ενορχήστρωσης: «Η εργασία της ενορχήστρωσης παρουσιάζει δυσκολίες, διότι τα στιλιστικά χαρακτηριστικά της εποχής είναι συγκεκριμένα, το ίδιο και οι δυνατότητες των οργάνων… Μέσα από τις επιρροές και τα ακούσματά του, τις τεχνικές δυνατότητες και τις ακαδημαϊκές του γνώσεις, μέσα από όλα αυτά διακρίνονται τα ψήγματα της μεγαλοφυΐας του. Είναι κρίμα που δεν υπάρχει πλήρες το ορχηστρικό μέρος. Πιστεύω πως στα πεντάγραμμα των οργάνων θα ήταν περισσότερο τολμηρός, περισσότερο τραχύς, περισσότερο Μπετόβεν…».
Για το κλείσιμο της βραδιάς έχει επιλεχθεί ένα από τα κορυφαία έργα στο ρεπερτόριο του πιάνου, το πολύπλοκο, αριστουργηματικό και ως εκ τούτου δημοφιλές Κοντσέρτο για πιάνο αρ.4, έργο 58, σε σολ μείζονα, το οποίο θα ερμηνεύσει με το μοναδικό της στυλ η πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου. Έργο με αυξημένες τεχνικές όσο και ερμηνευτικές απαιτήσεις είχε παραμεληθεί μέχρι το 1836, οπότε και το έφερε ξανά στο προσκήνιο ο Φέλιξ Μέντελσον. Γράφηκε την περίοδο 1805–1806 και πρωτοπαρουσιάστηκε το 1807 σε ιδιωτική συναυλία από το σπίτι του αρχιδούκα Ροδόλφου της Αυστρίας στον οποίο και είναι αφιερωμένο, με την επίσημη πρεμιέρα του έργου να λαμβάνει χώρα, ένα χρόνο αργότερα στη Βιέννη.

Κυριακή 14/4/13
Τα αποσπάσματα Pastorale (Allegro), Andantino-Adagio-Allegro, και Finale (Allegretto) από τη β’ πράξη των Πλασμάτων του Προμηθέα σηματοδοτούν τη τρίτη και τελευταία μέρα του αφιερώματος αυτού.
Ακολουθεί το υπέροχα λυρικό, ενίοτε μελαγχολικό, ενίοτε παιχνιδιάρικο και με ιδιαίτερες τεχνικές και εκφραστικές απαιτήσεις, Τριπλό Κοντσέρτο για βιολί, βιολοντσέλο, πιάνο και ορχήστρα έργο 37 σε ντο μείζονα (1803), το μοναδικό κοντσέρτο στην εργογραφία του Μπετόβεν για περισσότερα από ένα όργανα. Αφιερωμένο και αυτό στον αρχιδούκα Ροδόλφο της Αυστρίας χαρακτηρίζεται από τον ευφάνταστο διάλογο που αναπτύσσεται μεταξύ των τριών σολιστικών οργάνων, αλλά και της ορχήστρας που παρεμβάλλεται έξυπνα δημιουργώντας ένα αριστουργηματικό αποτέλεσμα. Θα το απολαύσουμε με τους Σέρτζιου Ναστάσα βιολί, Άγγελο Λιακάκη βιολοντσέλο και τον Γιώργο Πέτρου στο πιάνο.
Το Κοντσέρτο για πιάνο έργο 37, σε ντο ελάσσονα που θα ερμηνεύσει ο Θανάσης Αποστολόπουλος στο πιάνο είναι το τρίτο (αρ.3) κατά σειρά έργο του Μπετόβεν για το συγκεκριμένο όργανο και το πρώτο του σε ελάσσονα κλίμακα, γεγονός που σηματοδοτεί το διαχωρισμό του από το καθαρό ‘κλασικό στυλ της μουσικής σύνθεσης’. Γράφτηκε το 1800 με τον ίδιο τον συνθέτη να το ερμηνεύει στην πρώτη του παρουσίαση και είναι αφιερωμένο στον πρίγκιπα Φερδινάνδο της Πρωσίας. Με τη αριστουργηματική Φαντασία για πιάνο, χορωδία και ορχήστρα, έργο 80 («Μικρή Ενάτη»), μια ευφάνταστη και πρωτοποριακή σύνθεση που συνδυάζει με μοναδικό τρόπο το πιάνο, την ορχήστρα και τη χορωδία και που κλείνει με ένα εντυπωσιακό φινάλε ολοκληρώνεται το τριήμερο αυτό αφιέρωμα της Καμεράτα στο μεγαλοφυή μουσουργό. Ο Μπετόβεν έγραψε τη Φαντασία σε λιμπρέτο του γερμανού ποιητή Christoph Kuffner για να «επιστεγάσει» εντυπωσιακά μια συναυλία στο Theatre an der Wien το Δεκέμβριο του 1808, το πρόγραμμα της οποίας περιελάμβανε μεταξύ άλλων τις Συμφωνίες αρ. 5 και αρ.6. Το έργο θα απολαύσουμε με σολίστ στο πιάνο τον Χαράλαμπο Αγγελόπουλο και έξι λυρικούς τραγουδιστές τους οποίους θα πλαισιώσει η Μεικτή Χορωδία του Δήμου Αθηναίων.


Οι τιμές των εισιτηρίων είναι
€ 10,00 – 18,00 – 25,00 και 35,00 (Διακεκριμένη Ζώνη)
Ειδικές τιμές: € 6,00 (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, Α.Μ.Ε.Α.), και 8,50 (65+, πολύτεκνοι)
Αγορά εισιτηρίων και για τις τρεις συναυλίες: έκπτωση 20% (η έκπτωση δεν ισχύει για τις ειδικές τιμές)

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Καμεράτα, διάφοροι καταξιωμένοι σολίστες
Περισσότερα από ΜΟΥΣΙΚΗ