Οι Γυναίκες Του Λεωφορείου 678
Ενδιαφέρουσα θεματικά, άνιση κινηματογραφικά ταινία από την Αίγυπτο, που προσπαθεί να καταγράψει τη γέννηση της αντίδρασης των γυναικών στο πρόβλημα της σεξουαλικής παρενόχλησης σε μια συντηρητική κοινωνία…
Η ταινία εξιστορεί μια σκληρή πλευρά της Αιγύπτου που δεν είναι ευδιάκριτη στους περαστικούς επισκέπτες. Πρόκειται για την πραγματικότητα τριών γυναικών από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις στο Κάιρο, που ενώνονται προκειμένου να αντιμετωπίσουν την σεξουαλική παρενόχληση που βιώνουν καθημερινά. Ενώ η Φάιζα, μια συντηρητική μητέρα δύο παιδιών, προσπαθεί να βρει το δίκιο της, στην άλλη πλευρά της πόλης η Σέμπα, πλούσια σχεδιάστρια κοσμημάτων, η ίδια θύμα άγριας επίθεσης ομάδας νέων ανδρών, δίνει διαλέξεις σε γυναίκες για το θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης, προσπαθώντας να τις πείσει να μιλήσουν για το πρόβλημά τους. Παράλληλα, η Νέλλη, ερασιτέχνης κωμικός, είναι η πρώτη γυναίκα στην Αίγυπτο, που θα κινηθεί δικαστικά για την βίαιη σεξουαλική παρενόχληση που δέχτηκε. Μία από τις γυναίκες θα αποφασίσει να πάρει την υπόθεση στα χέρια της, και όταν οι άντρες επιχειρούν να την παρενοχλήσουν μέσα στο λεωφορείο, αυτή τους τραυματίζει με μαχαίρι στα σεξουαλικά τους όργανα. Αυτή της η ενέργεια την ενώνει με τις άλλες δύο πρωταγωνίστριες, οι οποίες την εξιδανικεύουν, ενώ ο Έσσαμ, o ανακριτής της αστυνομίας που ερευνά την υπόθεση φτάνει στα ίχνη τους.
Γυρισμένη πριν από τις κατακλυσμιαίες εξελίξεις της «αραβικής άνοιξης», αυτή η ταινία από την Αίγυπτο έχει κυρίως ενδιαφέρον γιατί αγγίζει (πράγμα ασυνήθιστο για τη χώρα) το θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης και της δυνατότητας αντίδρασης των γυναικών σε μια συντηρητική κοινωνία. Κινηματογραφικά στέκεται σε αξιοπρεπές επίπεδο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις η διάθεση να θιχτεί και να καταγγελθεί το κοινωνικό ζήτημα υποσκάπτει την αλήθεια των χαρακτήρων, κάποιες δραματουργικές λύσεις μοιάζουν αρκετά σχηματικές και οι αλλαγές κατεύθυνσης στον τόνο της ταινίας δεν λειτουργούν πάντα.
Θοδωρής Τσιάτσικας