”Εικόνα αχειροποίητη”‘ μια μουσική ανάγνωση στον Παπαδιαμάντη από τον Ανδρέα Κατσιγιάννη
Σε εποχή που αναζητείται η μουσική και οι μουσικοί, κάποιοι επιμένουν και μάλιστα δε διστάζουν να αναμετρηθούν με τα «ευαγγέλια» του λόγου. Αφορμή, η μουσική απόπειρα πάνω στο λόγο του Παπαδιαμάντη του Ανδρέα Κατσιγιάννη, καλλιτεχνικού διευθυντή της Εστουδιαντίνας της Νέας Ιωνίας, που αποτελεί εδώ και χρόνια ένα μοναδικό μουσικό studiolo, πυρήνας ποιότητας και μουσικής παιδείας στη Μαγνησία.
Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για μια έκδοση βασισμένη σε ποιήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και σε δίστιχα που βρίσκονται σε διάφορα διηγήματα του. Επίσης, περιέχει το Ανέκδοτο ποιήμα του Ηλία Κατσιούλη ”Ο Νοσταλγός”. Συμμετέχουν με αλφαβητική σειρά: Νένα Βενετσιάνου, Γλυκερία, Αρετή Κετιμέ, Γιώργος Νταλάρας, Ασπασία Στρατηγού, Μπάμπης Τσερτός, η Ορχήστρα Εστουδιαντίνα και ο σολίστας του κλαρίνου Βασίλης Σαλέας
Όπως σημειώνει στο monopoli ο δημιουργός, η ιδέα και η δημιουργία της έκδοσης προέκυψε μετά από μια σειρά θεατρικών παραστάσεων, βασισμένες στα διάφορα έργα του Παπαδιαμάντη όπως, το “Όνειρο στο κύμα”, “Χωρίς στεφάνι” , “Μια Ψυχή” ,”Αμαρτίας Φάντασμα” ,”Το ‘Ανθος του γιαλού”.
«Ολα αυτά τα χρόνια που γράφω μουσική για θεατρικές παραστάσεις, βασισμένες στα διάφορα διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, που πρωτογνώρισα, όπως όλοι μας, στα πρώτα βήματα του σχολικού μου βίου είχα πάντα την αίσθηση του ”Αχειροποίητου” δηλαδή του μή πλασμένου απο Ανθρώπινο χέρι. Η αίσθηση του μεταφυσικού αντλούμενο μέσα από μύθους και θρύλους τις καθημερινότητας, που εντάσσεται στην ευρύτερη δραστηριότητα της Ελληνικής κοινωνίας, αποτελώντας κομμάτι της παράδοσης του Λαού μας, είναι το στοιχείο έμπνευσης για τον Παπαδιαμάντη και τον κατατάσσει σε μια απο τις μεγαλύτερες μορφές της παγκόσμιας Λογοτεχνίας. Η γραφή του καταφέρνει να είναι άμεση και διεισδυτική, ουσιαστικά μέσα από έναν πυκνό και δύσβατο λόγο!» τονίζει ο Ανδρέας Κατσιγιάννης.
Αναμφισβήτητα η εγγύτητα του Βόλου όπου ζει κι εργάζεται ο Αντρέας Κατσιγιάννης με τον τόπο του λόγου του Παπαδιαμάντη έχει παίξει το ρόλο της. Όπως και οι αγαπημένες μουσικές φόρμες του, από την ανατολική παράδοση, που δίνουν τον τόνο και ντύνουν τη λέξη του μεγάλου Σκιαθίτη.
Η πρώτη επαφή του συντάκτη του κειμένου με τη μουσική έγινε σε μια ανοιξιάτικη, απογευματινή βόλτα στον Παγασητικό. Σημείο σύνδεσης με το Παπαδιαμάντειο τόπο η θάλασσα, το φως, αλλά και η μουσική που κύρια συνοδεύει το λόγο αρμονικά πατώντας στα στέρεα λαϊκά μας αρχέτυπα. Η μουσική ακολουθεί το λόγο κύρια με στόχο να τον αναδείξει.
Μεγάλη έκπληξη η ανάδειξη του ερωτικού λόγου του μεγάλου πεζογράφου. «Είναι μια πολυδιάστατη προσωπικότητα, που ενώ παράλληλα ζει βίο Κοσμοκαλόγερου, μιλά για τον έρωτα με τρόπο ανατρεπτικό για την εποχή του, άμεσο και καταλυτικό» σημειώνει στο monopoli.gr ο συνθέτης.
Άλλωστε, όπως σημειώνει ο Α. Κατσιγιάννης, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης έζησε λιτά και απέριττα, αφήνοντας ένα τεράστιο και πλούσιο έργο. Και όπως είπε και ο Ελύτης “‘Όπου και να σας βρίσκει το κακό, αδελφοί, όπου και να θολώνει ο νους σας, μνημονεύετε Διονύσιο Σολωμό και μνημονεύετε Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη”.