Οικοτουρισμός: Πλατφόρμα διεύρυνσης της τουριστικής περιόδου
Ο Οικοτουρισμός στην Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει όχημα για τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου που αποτελεί και το μεγάλο ζητούμενο για την εγχώρια τουριστική βιομηχανία, ενώ παράλληλα μπορεί να διασφαλίσει την αειφόρο ανάπτυξη, αλλά και θέσεις απασχόλησης σε όλη την ελληνική περιφέρεια που σήμερα στενάζει από την ανεργία. Αυτό ήταν το συμπέρασμα ημερίδας με θέμα «οι προοπτικές του Οικοτουρισμού στην Ελλάδα- η συμβολή της πιστοποίησης ποιότητας» που διοργανώθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας στο πλαίσιο του Προγράμματος ECOLNET: Ευρωπαϊκό Δίκτυο Γνώσης Οικοτουρισμού.
«2 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο αφήνουν οι περίπου 5.000 επισκέπτες στη Λέσβο, που επισκέπτονται το νησί για ορνιθολογικό τουρισμό το φθινόπωρο και την άνοιξη» τόνισε η Ρούλα Τρίγκου από την ελληνική Ορνιθολογική Εταιρία αναφερόμενη, ενδεικτικά, στο πώς μπορεί μια θεματική μορφή να διευρύνει το εισόδημα και τη σεζόν για πολλές περιοχές. «Η Λέσβος, αποτελεί διεθνή πόλο έλξης καθώς υπάρχουν πολλά είδη πουλιών, μοναδικά, που περνούν από την περιοχή, όπως το Σμυρνοιτσίχλονο, αποτελώντας πόλο έλξης για πολλούς λάτρεις του bird watching απ΄ όλα τα μήκη της γης.»
H κ. Τρίγκου μιλώντας στο Reporter.gr μάλιστα τόνισε ότι τα νησιά του Αιγαίου, λόγων των θαλάσσιων πουλιών, αλλά και των αποδημητικών, όπως και περιοχές στη Θράκη, τη Μακεδονία λόγω των λιμνών μπορούν να αναπτύξουν αυτή τη μορφή τουρισμού, που μάλιστα αφορά τη εποχές χαμηλής ζήτησης. Ωστόσο μόνο στη Νάξο έχει δημιουργηθεί ένας τοπικός οδηγός, χωρίς ωστόσο στις Κυκλάδες να υπάρχει συνέχεια…
«Το 42% των Γερμανών τουριστών θεωρούν σημαντικό το κατάλυμα που επιλέγουν να έχει πράσινο αποτύπωμα» τόνισε ο κ. Iyad Kayali από το ecotourism-greece.com, σημειώνοντας ότι θα ήταν ιδιαίτερα σημαντική η συνεργασία όλων των φορέων για τη διαμόρφωση ενός πλαισίου πιστοποίησης ποιότητας για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ξενοδόχους, εστίαση, γραφεία περιηγήσεων κτλ. Εκ μέρους του ecotourism-greece.com, όπου γίνεται μια προσπάθεια δικτύωσης όλων των εμπλεκομένων φορέων τόνισε ότι ο τουρισμός εμπειρίας, που αποτελεί μονόδρομο για το rebranding του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, προϋποθέτει την ανάδειξη των τοπικών ιδιαιτεροτήτων, γεύσεων, προϊόντων, χαρακτηριστικών, δραστηριοτήτων, με τρόπο ώστε και το κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον προστατεύεται και η αειφορία διασφαλίζεται.
Στις προοπτικές για ανάπτυξη του οικοτουρισμού στην Ελλάδα, αλλά και τη στήριξη που υπάρχει μέσω των κοινοτικών κονδυλίων αναφέρθηκε η κ. Εύη Αραχωβίτη, από την Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής, ΠΑΑ Ανταγωνσιτικότητα. Ωστόσο ανέφερε ότι η δημιουργία clusters – συνεργιών μεταξύ επιχειρήσεων δεν «περπατάει» παρά την ύπαρξη προγραμμάτων χρηματοδοτικής στήριξης, λόγω του ελλείμματος κουλτούρας συνεργασίας μεταξύ των εταίρων.
Την ανάγκη καλύτερης ενημέρωσης από τις κρατικές υπηρεσίες, δικτύωσης μεταξύ επιχειρήσεων, αλλά και συντονισμένης συνεργασίας με την τοπική αυτοδιοίκηση υπογράμμισε η Σταυρούλα Καραβασίλη από το τοπικό σύμφωνο «Τα Τζουκμέρκα», σημειώνοντας το έλλειμμα επικοινωνίας που υπάρχει για τη δουλειά που κάνουν πολλές οικοτουριστικές μονάδες.