Arranged by date από την Λενιώ Κακλέα στο Φεστιβάλ Αθηνών- Χορός με άποψη!
Μία νέα εκδοχή του χορού σε μια περφόρμανς που επιδιώκει να επαναπροσδιορίσει έννοιες και να αναπαραστήσει αρχετυπικές μορφές μας επέδειξε η Λενιώ Κακλέα, στο arranged by date, που ανεβαίνει στην Πειραιώς 260 για το Φεστιβάλ Αθηνών.
Το arranged by date (“διατεταγμένα με την ημερομηνία”) είναι μια μείξη χορογραφίας και θεατρικής περφόρμανς. Η χορογράφος ζει και εργάζεται στο Παρίσι, ενώ όπου συνεργάστηκε ως ερμηνεύτρια με μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του γαλλικού «εννοιολογικού χορού», όπως ο Μπορίς Σαρμάτς και η Εμμανουέλ Ουίν. Μέσα από την άσκησή της στο ρεύμα του εννοιολογικού χορού, επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει στην περφόρμανς της έννοιες που καθορίζουν τη ζωή μας, όπως οι αριθμοί, η μνήμη, το χρήμα, η ανάγκη.
Μας εξιστορεί μια ιστορία, πότε στα ελληνικά, πότε στα αγγλικά, με την χρήση αρκετά συχνά του αυτόματου λόγου- ιδίως στα αγγλικά- και συνοδεύοντας τις έννοιες που παρουσιάζει με χορευτικές κινήσεις. Είναι μια ιστορία γύρω από τους αριθμούς- κωδικούς που μας περιστοιχίζουν. Η απώλεια μιας πιστωτικής κάρτας γίνεται αφορμή η performer να αναμετρηθεί με τις μνήμες της. Οι μνήμες είναι σε μεγάλο βαθμό αριθμοί που μας προσδιορίζουν: η ημερομηνία της γέννησης, ο αριθμός τηλεφώνου, ο αριθμός της πιστωτικής, δεκάδες άλλοι αριθμοί. Πολλές φορές, ο ένας αριθμός ταυτίζεται με όλους τους υπόλοιπους, καθώς, όπως μας υπενθυμίζει η Λενιώ Κακλέα, χρησιμοποιούμε τον ίδιο κωδικό για πάρα πολλές δουλειές. Όλο αυτό γίνεται ένα παιχνίδι γύρω από την μνήμη και τον τρόπο που λειτουργεί, που συνδυάζεται με το σωματικό θέατρο.
Πολύ εύστοχα κάνει αναφορά στην ρητορική τέχνη (μια από τις μήτρες του θεάτρου) και το θέατρο μνήμης που χρησιμοποιούν οι αρχαίοι ρήτορες, συνδυάζοντας μία έννοια που χρησιμοποιούν πάνω στον λόγο τους, με μια κίνηση (πχ ο Κικέρωνας συνδύαζε την έννοια της μεταμόρφωσης με μια χειρονομία που θύμιζε πεταλούδα). Ο άνθρωπος φτάνει στο σημείο να σωματοποιήσει πλήρως τον αριθμό και να καταπιεί την κάρτα, ώστε να θυμάται τον αριθμό. Γίνεται τελικά ο αριθμός αυτός. Η ένταση ανάμεσα στο συμβάν της απώλειας κάρτας βιώνεται από το σώμα και εκφράζεται μέσα από τις κινήσεις του σώματος.
Η παράσταση ερευνά την λειτουργία της μνήμης. Ο χορός ακολουθεί αρχετυπικές μορφές, ιδεογράμματα. Με την κίνηση του σώματός της η Λενιώ Κακλέα προσπαθεί να μιμηθεί σύμβολα, που μοιάζουν με γράμματα ή αριθμούς. Το σώμα της δίνει εικόνες, που μοιάζουν να είναι αρχέτυπα που κυκλοφορούν μέσα από τα βάθη του πολιτισμού μας. Όλων των πολιτισμών.
Παράλληλα με τον συνδυασμό λόγου και κίνησης, για την αναζήτηση και τον επαναπροσδιορισμό εννοιών, υπάρχει έντονο το παιχνίδι των φωτισμών και των ήχων, που δίνουν μεγαλύτερο σφρίγος στην παράσταση και τραβάνε το ενδιαφέρον του θεατή, ενώ δίνουν αφορμή για στοχασμό ή αναστοχασμό. Το φως σβήνει σε επιλεγμένα σημεία της παράστασης. Οι άλλοι περφόρμερ που εμφανίζονται, σε σαφώς δευτερεύοντα ρόλο, κάνουν ήχους, κινούνται στο σκοτάδι, παριστάνουν τα πουλιά. Τα πουλιά έχουν μυθολογική σχέση με την έννοια της μνήμης και αξιοποιούνται συμβολικά. Παράλληλα, υπάρχει μια λιτή χρήση video-wall με την απεικόνιση ιδεογραμμάτων, πάρα πολύ σημαντικών για την λογική της παράστασης.
Σε γενικές γραμμές, η Λενιώ Κακλέα με την παράστασή της Arranged by date μας εισάγει σε ένα νέο είδος χορού. Ενός χορού που επιδιώκει να μιλήσει σε μια νέα γλώσσα για ιδέες και αρχετυπικές μορφές. Το αποτέλεσμα είναι μια αβάντ γκαρντ καλλιτεχνική προσπάθεια, την οποία πρέπει να προσπαθήσεις, για να την καταλάβεις. Σου τραβάει το ενδιαφέρον χάρη στην καίρια χρήση των λιτών εκφραστικών μέσων, την ισχυρή του άποψη και την πρωτοτυπία (τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα) της φόρμας.
Γιώργος Σμυρνής
Στις 12 και 13 Ιουνίου στην Πειραιώς 260, 21:00 (κτήριο Ε) για το Φεστιβάλ ΑΘηνών-
Περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩ