MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
24
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Γιώργος Κιμούλης: Οι πολίτες πρέπει να επιστρέψουν στην πολιτική!

Ο Γιώργος Κιμούλης είναι μια πολύ σημαντική μορφή στον χώρο της υποκριτικής και το θέατρο, που δεν χρειάζεται συστάσεις. Έχει ερμηνεύσει και σκηνοθετήσει μεγάλες παράστασεις, ενώ έχει πολύ σημαντική καριέρα και στον κινηματογράφο. Παράλληλα, είναι ένας άνθρωπος με ισχυρή και καλλιεργημένη άποψη για την πολιτιστική και την πολιτική κατάσταση της χώρας.Συνέντευξη στον Γιώργο Σμυρνή

author-image Γιώργος Σμυρνής

Αυτήν την περίοδο ερμηνεύει την Μήδεια στην τραγωδία του Ευριπίδη, η οποία θα ανέβει 5 και 6 Ιουλίου στην Επίδαυρο και στην συνέχεια θα κάνει περιοδεία. Στην συνέντευξη που μας παραχώρησε, μας εξηγεί γιατί έγινε η πρωτοποριακή επιλογή να παίξει ένας άντρας τον συγκεκριμένο ρόλο. Το να “ερμηνευθεί η Μήδεια του Ευριπίδη μόνον από άντρες έγινε με στόχο την απομάκρυνση των θεατών από οποιαδήποτε μελοδραματική συναισθηματική προσέγγιση του έργου” όπως εξηγεί. Παράλληλα, ο κ. Κιμούλης κάνει βαθύτερες και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες αναλύσεις πάνω στην αρχαία τραγωδία και την Μήδεια.

Μας μιλάει ακόμα για την πολιτική κατάσταση, την οικονομική κρίση,  για τον φασισμό στην ελληνική κοινωνία και ομολογεί την ανησυχία του “για την ευκολία κάθε ψήφου”. Ακόμη τονίζει ότι “όσοι δηλώνουμε την αντίθεσή μας με όσα συμβαίνουν αυτή την εποχή στη χώρα μας, κινδυνεύουμε.” Και επειδή πιστεύει ότι η πολιτική ανήκει στους πολίτες, ζητάει από αυτούς να γυρίσουν στην πολιτική.

– Παίζετε την Μήδεια στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη. Είστε ο πρώτος άντρας που παίζει την Μήδεια στην Ελλάδα;
Νομίζω πως ναι. Η επιλογή να ερμηνευθεί η Μήδεια του Ευριπίδη μόνον από άντρες έγινε με στόχο την απομάκρυνση των θεατών από οποιαδήποτε μελοδραματική συναισθηματική προσέγγιση του έργου. Η Μήδεια δεν είναι δράμα ούτε ηθογραφία. Δεν εξιστορεί την ιστορία μιας γυναίκα που προδόθηκε από τον άντρα της και για να τον εκδικηθεί σκοτώνει τα παιδιά της. Η Μήδεια εκπροσωπεί τη Φύση η οποία τιμωρεί την ακραία αρσενική λογοκεντρική και επηρμένη αποφυσικοποίηση του ανθρώπινου πολιτισμού.
MHDEIA DSC 2604
– Πώς είναι η συνεργασία σας με τον Σπύρο Ευαγγελάτο;
Ήταν η απόλυτη συνεργασία! Πράγμα σπάνιο. Ο Σπύρος λειτουργεί με τον πιο ελεύθερο τρόπο, που θα μπορούσε να λειτουργήσει ένας  σκηνοθέτης. Δεν εγκλωβίζεται ποτέ στην γνωστή εγωιστική κτητικότητα μιας ιδέας από την οποία δε μετακινείται με τίποτα. Είναι συνεργάτης με όλη τη σημασία της λέξης. Καθοδηγεί τις δικές σου ιδέες με τέτοια ευγένεια και ευαισθησία επιτρέποντας παράλληλα την οικειοποίηση των δικών του ιδεών χωρίς την παραμικρή επιβολή. Δημιουργεί μεγάλη ασφάλεια στον ηθοποιό ο τρόπος που σκηνοθετεί.

– Σε συνέντευξή σας δηλώσατε ότι η αρχαία τραγωδία κοσμολογεί και ότι η Μήδεια είναι η φύση. Μπορείτε να μας αναλύσετε τις απόψεις σας;
Ο άνθρωπος από την στιγμή που κατασκεύασε την πόλη κινδυνεύει να εξόρισε τον εαυτό του στο χώρο της έπαρσης, νομίζοντας ότι η πόλη δημιουργήθηκε καθ’ εικόνα και κατ’ ομοίωση του σύμπαντος. Πίστεψε πως από κατασκευαστής έγινε δημιουργός. Θεοποίησε τον εαυτό του. Η αρχαία ελληνική τραγωδία διαρκώς υπενθυμίζει τον κίνδυνο που ελοχεύει λόγω αυτής της αποφυσικοποιημένης μετάλλαξης του ανθρώπου. Η Μήδεια λοιπόν δεν είναι η μητέρα-τέρας που σκοτώνει τα παιδιά της. Είναι η ίδια η Φύση που ενδύθηκε το προσωπείο ενός ανθρώπου και κάποια στιγμή το προσωπείο αυτό “έπεσε” γιατί αυτός που βρισκόταν απέναντί της δεν την σεβάστηκε. Αυτό είναι ένα βασικό στοιχείο της τραγωδίας της Μήδειας. Την ίδια στιγμή έχουμε και την σύγκρουση μεταξύ δύο όντων, ενός άνδρα και μιας γυναίκας, όπου η γυναίκα εκπροσωπεί πάλι την φύση – αυτή γεννά – και ενός άνδρα που εκπροσωπεί την διαχείριση των προϊόντων αφού γεννηθούν από την φύση. Την στιγμή όπου ο άνδρας δείχνει ασέβεια απέναντι στα προϊόντα της φύσης, εκείνη τον διαλύει. Η ελπίδα βρίσκεται στο ότι το θηλυκό ον μπορεί να αλλάξει την νοοτροπία του άνδρα, έστω κι αν πρέπει να τον τιμωρήσει για να το καταλάβει.
Το μέλλον της ανθρωπότητας αν δεν θέλει να χάσει εντελώς το ανθρώπινό του πρόσωπο οφείλει να θηλυκοποιηθεί, δηλαδή να σέβεται αυτό το οποίο δεν γνωρίζει κι αυτό το οποίο δεν μπορεί να δημιουργήσει. Και ο άνδρας δεν μπορεί να δημιουργήσει. Μόνο να κατασκευάσει μπορεί. Η Μήδεια δεν νιώθει ποτέ προδομένη και μην βλέπετε πως μπορεί να έχει περάσει στην νεοελληνική αντίληψη. Η Μήδεια προσβάλλεται γιατί το ον που ερωτεύθηκε πρόδωσε τους δικούς του όρκους. Ο Ιάσονας δεν πρόδωσε εκείνη αλλά  τον εαυτό του και η Μήδεια τον τιμώρησε σκοτώνοντας την συνέχειά του: τα δύο του αγόρια. Τιμωρεί τον άνδρα και μία ολόκληρη ανθρωπότητα η οποία διαιωνίζει την αρσενική ταυτότητά της.

-Με βάση την ιστορία που είχε βγει στην δημοσιότητα με το θέμα σας με την εφορία, έχετε δηλώσει ότι σας έχουν στοχοποιήσει. Γιατί πιστεύετε ότι συνέβη αυτό;
Δε θα ήθελα να συνεχίσω το σήριαλ αυτής της ιστορίας. Όλοι στοχοποιημένοι είμαστε. Όσοι δηλώνουμε την αντίθεσή μας με όσα συμβαίνουν αυτή την εποχή στη χώρα μας, κινδυνεύουμε. Δε συνέβη κάτι παραπάνω σ’ εμένα απ’ ό,τι συμβαίνει σε χιλιάδες συμπολίτες μου.

-Η οικονομική κρίση πώς έχει επηρεάσει το ελληνικό θέατρο;
Φυσικό είναι. Ζούμε σε μία χώρα στην οποία θα έπρεπε τα πολιτιστικά αγαθά να είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της κοινωνικής μας ζωής και δυστυχώς αντιμετωπίζονται ως πολυτέλεια.

Βλέπετε φως στην άκρη του τούνελ για την Ελλάδα;
Αν δεν αντιδράσουν οι πολίτες με την επιστροφή τους στην πολιτική, όχι δεν υπάρχει φως.

-Έχετε μιλήσει για ένα συνολικό φαινόμενο φασισμού στην Ελλάδα, που φαίνεται από την συμπεριφορά προς τις γυναίκες, τους ομοφυλόφιλους και άλλες συμπεριφορές, προ Χρυσής Αυγής. Σας ανησυχεί η κλιμακούμενη απενοχοποίηση της φασιστικής ψήφου που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια;
Με ανησυχεί η ευκολία κάθε ψήφου. Επαναλαμβάνω: οι πολίτες πρέπει να επιστρέψουν στην πολιτική. Η πολιτική ανήκει στους πολίτες. Όχι μόνο σ’ αυτούς που την ασκούν. Η θυμωμένη και απολιτική ψήφος προς οποιοδήποτε φασιστικό μόρφωμα είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος της σύγχρονης κοινωνίας.

-Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Η πρεμιέρα της Μήδειας στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Τίποτ’ άλλο προς το παρόν.

Η Μήδεια θα ανέβει στην Επίδαυρο 5-6 Ιούλιου. Στην συνέχεια θα πραγματοποιήσει περιοδεία
Διαβάστε το πρόγραμμα της περιοδείας ΕΔΩ 

Περισσότερα από Πρόσωπα