MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
21
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Ψύλλοι στα αυτιά του Φεϋντώ με την Βίκυ Σταυροπούλου σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα

Ο Γιάννης Κακλέας, μετά τις “γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης” συνεργάζεται ξανά με την Βίκυ Σταυροπούλου σε μια ξεκαρδιστική κωμωδία του Georges Feydeau. Η παράσταση «Ψύλλοι στ’ αφτιά» σε σκηνοθεσία του Γ. Κακλέα και μ’ έναν μεγάλο θίασο σπουδαίων κωμικών ηθοποιών, παρουσιάζεται από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Αλίκη. Η πρεμιέρα προγραμματίζεται στις αρχές Οκτωβρίου.

author-image Γιώργος Σμυρνής

Οι «Ψύλλοι στ’ αφτιά» γράφτηκαν το 1907 από τον Georges Feydeau και θεωρούνται το σημαντικότερο έργο του. Ο Γιάννης Κακλέας, όπως παραδέχθηκε σε συνέντευξη που μας είχε δώσει, δεν έχει ξανασκηνοθετήσει Feydeau. Έχει όμως στο παρελθόν σκηνοθετήσει έργο του δασκάλου του Feydeau, του Ευγένιου Λαμπίς, “Καπέλο από ψάθα Ιταλίας” στον Τεχνοχώρο το 1999. 

Στην Ελλάδα, οι “Ψύλλοι στ΄αφτιά” έχουν παρουσιαστεί στο παρελθόν με εξαιρετική επιτυχία και αλησμόνητες έχουν μείνει οι ερμηνείες του Ντίνου Ηλιόπουλου το 1976 και του Σταύρου Παράβα το 1984 στο διπλό ρόλο του Βικτόρ – Πος.

Η ιστορία
Στο Παρίσι της μπελ επόκ, η Γκαμπριέλ, μετά από χρόνια οικογενειακής ευτυχίας, αρχίζει να αμφιβάλλει για την πίστη του συζύγου της, Βικτόρ-Εμμανουέλ και εκμυστηρεύεται την ανησυχία της στην παλιά της φίλη Λυσιέν. Το γαϊτανάκι της κωμωδίας αρχίζει να ξετυλίγεται όταν η Γκαμπριέλ και η Λυσιέν, για να «δοκιμάσουν» τον Βικτόρ, του γράφουν μια επιστολή κλείνοντας του ραντεβού σε ένα αμφιβόλου φήμης ξενοδοχείο. Αυτό που αγνοούν είναι ότι στο ίδιο ξενοδοχείο εργάζεται ως θυρωρός ο συνήθως πιωμένος Πος που είναι ο σωσίας του Βικτόρ! Όταν όλοι οι ήρωες του έργου καταφθάνουν στο ξενοδοχείο, ο καθένας για τους δικούς του λόγους, το φυτίλι της φάρσας πυροδοτείται.

Πρωταγωνιστούν: Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Βίκυ Σταυροπούλου, Κώστας Αποστολάκης, Σοφία Μουτίδου, Πάνος Βλάχος, ο Κώστας Τριανταφυλλόπουλος και η Μίνα Αδαμάκη.

Πλάι τους οι: Κωνσταντίνος Κακούρης, Γιώργος Κοψιδάς, Μαρία Κωνσταντάκη, Μάρκος Μπούγιας και ο Θωμάς Παλιούρας.

Τους 12 ηθοποιούς θα συνοδεύει μουσικά επί σκηνής ο πιανίστας Δημήτρης Καραβίτης.

Απόδοση: Θοδωρής Πετρόπουλος
Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας
Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Ντένη Βαχλιώτη
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Μουσική επιμέλεια: Αλέξιος Πρίφτης
Κινησιολογική επιμέλεια: Αλέξανδρος Γιαννής

Ποιός ήταν ο Georges Feydeau

Georges-Feydeau
Ο Georges Feydeau (1862-1921) είναι ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της γαλλικής φάρσας και αποτελεί μέχρι σήμερα έργο ορόσημο της μπελ επόκ. Έχει γράψει πάνω από 60 έργα και έχει μείνει στην ιστορία του θεάτρου, για τις πολλές ζωντανές του φάρσες. Θεωρείται μάλιστα και ένας από τους προδρόμους του θεάτρου του παραλόγου. Όπως γράφει ο James Mills ” ο Feydeau είχε μια υπαρξιστική ματιά ενός παράλογου σύμπαντος, όπου άντρες και γυναίκες συναντούν έναν εχθρικό κόσμο, μέσα στον οποίο ο αθώος υποφέρει χωρίς καμία ελπίδα να δοθεί μια κωμική λύση.”

Ο Feydeau εμφανίσθηκε στα καλλιτεχνικά πράγματα σε μια περίοδο ευημερίας για την Γαλλία, όταν η χώρα είχε αρχίσει να αναρώνει από τις πληγές που της είχε αφήσει η ήττα από τους Πρώσσους το 1870 και οι εσωτερικές συγκρούσεις, με μεγαλύτερη την κατάπνιξη της Κομούνας των Παρισίων το 1871.

Άρχισε να γράφει τις πολύ ζωντανές του φάρσες από το 1890. Τότε σταμάτησε το μέχρι τότε συγγραφικό του έργο, για να μελετήσει συγγραφείς, που είχαν πετύχει στην φάρσα, όπως οι Eugène Labiche, Henri Meilhac και Alfred Hennequin. Ανάμεσα στις πολύ σημαντικές φάρσες που έγραψε ήταν η μεγαλύτερη του επιτυχία, η κυρία από το Μαξίμ (1899) και οι ψύλλοι στ’ αυτιά (1907), που είναι το πιο δημοφιλές έργο του στις αγγλόφωνες χώρες.

Ο  Peter Glenville θεωρεί ότι τα έργα του Feydeau συγκεντρώνουν τα γούστα και τις τρέλες του μέσου ανθρώπου, ο οποίος παγιδεύεται σε έναν ιστό κατασκευασμένο από την δική του βλακεία. Στον πεσιμιστικό και ρεαλιστικό κόσμο του Feydeau η αρετή δεν θριαμβεύει και ο συγγραφέας “δεν ενδιαφέρεται πώς θα έπρεπε να ήταν οι άνθρωποι, ή αυτό που εύχονται να ήταν, αλλά περισσότερο αυτό που πραγματικά, αναπότρεπτα και πολύ διασκεδαστικά είναι”.  Αν και ξεκινά από ρεαλιστικές προύποθέσεις, με τα έργα του, ο Feydeau ωθεί το είδος της φάρσας σε νέα μονοπάτια, εξαντλώντας τις δυνατότητες του είδους και δημιουργώντας χαρακτήρες και πλοκή που φτάνουν στην σφαίρα του παραλόγου.

Ο Feydeau προσβλήθηκε από σύφιλη το 1918 και έφυγε από την ζωή τρία χρόνια αργότερα (1921), εξαιτίας της αρρώστιας αυτής.

Γιώργος Σμυρνής

Περισσότερα από Θεατρικά Νέα