Στο “οργιαστικό” Ραντεβού Μετά τα Μεσάνυχτα με τον Ερίκ Καντονά το βραβείο για τις Νύχτες Πρεμιέρας
Στη γαλλική ταινία «Ραντεβού Μετά τα Μεσάνυχτα» (Les Recontτes d’après minuit) απονεμήθηκε την Κυριακή το βραβείο Χρυσή Αθηνά του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου «Νύχτες Πρεμιέρας».
Στην πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, ο Γάλλος σκηνοθέτης Γιαν Γκονζάλες μπλέκει την κλασική γαλλική διανόηση με τα ανατολίτικα παραμύθια και τη σεξουαλική λογοτεχνία. Κερασάκι στην τούρτα η ερμηνεία του νεαρού Αλέν Φαμπιάν Ντελόν, ο οποίος διαθέτει την εκφραστικότητα και τα υγρά μάτια του πατέρα του, αλλά και η ιδιαίτερα προκλητική παρουσία του πρώην μεγάλου παίχτη της Γιουνάιτεντ, του Γάλλου Ερίκ Καντονά.
Αν και στην υπόθεσή της οι πρωταγωνιστές διαρκώς αναφέρονται σε ένα όργιο, το οποίο ετοιμάζονται να κάνουν, αυτή τους η πρόθεση δεν ολοκληρώνεται. Ωστόσο, υπάρχουν προκλητικές σκηνές, περισσότερο με διάθεση να ειρωνευθεί ο σκηνοθέτης πορνογραφικά κλισέ, παρά για να παρουσιάσει ερωτικές σκηνές στην ταινία του. Στην πιο τολμηρή από αυτές, ο Ερίκ Καντονά κατεβάζει το παντελόνι του, αποκαλύπτοντας on camera πόσο προικισμένος είναι. Βέβαια, το πέος είναι προσθετικό (τα ψεύτικα γεννητικά όργανα είναι συνηθισμένα στο γαλλικό σινεμά).
Προσωπικά, η ταινία μου άφησε ανάμικτα συναισθήματα. Κινείται ανάμεσα στο ονειρικό και ποιητικό σινεμά και την τολμηρή παρωδία των συμβάσεων του πορνό, αλλά και της φαντασίωσης γενικότερα, είτε έχει να κάνει με την ερωτική φαντασίωση, είτε εν γένει με το φανταστικό. Έχει κάποιες εύστροφες επιλογές, αλλά σε πολλά πλάνα δίνει μια αίσθηση b movie. Επίσης, οι πολλές διαφορετικές επιρροές από το σινεμά, που δύσκολα ενσωματώνονται σε μια ενιαία αισθητική άποψη, αλλά και μια φοβερή ασάφεια στην πλοκή και στις ιδέες του έργου, όσο και στην εναλλαγή συναισθημάτων. Το σκηνικό μοιάζει αρκετά απροσδιόριστο σκηνικά, με σουρεαλιστικά στοιχεία, εκεί που ο Μαρκίσιος Ντε Σαντ συναντά τον φουτουρισμό, τον σουρεαλισμό, αλλά και το κιτς αλμοδοβαρικό στοιχείο.
TA ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΒΡΑΒΕΙΑ
Βραβείο σεναρίου στην ταινία «Το Κορίτσι της Επανάστασης», φόρο-τιμής στο κίνημα της Νουβέλ Βαγκ, σε σκηνοθεσία και σενάριο του Αντονίν Περετζατκό. Η συγκεκριμένη ταινία ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Είχε avant garde αναφορές και σουρεαλιστικά στοιχεία, αλλά ήταν μια ανάλαφρη κωμωδία με γρήγορο ρυθμό και εμφανή διάθεση να συγκρουστεί με τα κλισέ και τις κοινωνικές συμβάσεις. Υπάρχει αρκετό πολιτικό στοιχείο, καθώς όλη η δράση στρέφεται γύρω από μια… εξωφρενική υπόθεση: Η κυβέρνηση αποφασίζει να κόψει ένα μήνα από τις διακοπές των Γάλλων, λόγω οικονομικής κρίσης. Ως εκ τούτου, όλα πρέπει να γίνουν πολύ γρηγορότερα. Και τα ταξίδια και οι παράφοροι (όσο και κωμικοί) έρωτες που περιγράφει η ταινία.
Το βραβείο κοινού κέρδισε το «Short Term 12» του Ντέστιν Ντάνιελ Κρίτον.
Στο μουσικό τμήμα το βραβείο κέρδισαν τα «Ηλεκτρικά Κύματα» της Κάρολιν Μάρτεν.
Η αυλαία του φεστιβάλ έπεσε την Κυριακή το βράδυ στο Παλλάς με την προβολή της βραβευμένης με Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες ταινίας «Η Ζωή της Αντέλ», παρουσία της ελληνικής καταγωγής πρωταγωνίστριας του φιλμ, Αντέλ Εξαρχοπουλός, την οποία βλέπουμε σε φωτογραφία εδώ με τον ιδαίτερα χαρούμενο δήμαρχο της Αθήνας κ. Καμίνη.
ΣΤΟ RED HULK ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
Το Σάββατο οι Νύχτες Πρεμιέρας απένειμαν το μεγάλο βραβείο του διαγωνιστικού τμήματος ελληνικών μικρού μήκους ταινιών στο «Red Hulk» της Ασημίνας Προέδρου, μια ταινία που αφηγείται ένα περιστατικό ρατσιστικής βίας, συνδέοντας το όμως και με το θέμα του οπαδισμού. Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ.
Το σκεπτικό της βράβευσης ήταν “η καίρια και διεισδυτική απεικόνιση των ψυχολογικών διαδρομών, μεταπτώσεων και αδιεξόδων του κεντρικού ήρωα, ως ενός ανθρώπου χωρίς ιδιότητες, που οδηγείται σε μια από τις πιο σκοτεινές επιλογές της νεοελληνικής απόγνωσης.”
Δεύτερο βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία «Στο Κατώφλι», τρίτο βραβείο στη «Νικολέτα» της Σόνια Λίζα Κέντερμαν. Βραβείο Σκηνοθεσίας κέρδισε η ταινία «Dead End» της Τόνιας Μισιαλή. Οι Ζήσης Κοκκινίδης και Ίωνας Παπασπύρου τιμήθηκαν για το σενάριό τους για την ταινία «Δεν Είμαι Τώρα Εδώ».
Τέλος, η κριτική επιτροπή απένειμε τρεις ειδικές μνείες, στις ταινίες «Lea» του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου, «Dust» του Θανάση Τσιμπίνη και «Boil» της Ήρας Ντίκα.
Το βράδυ του Σαββάτου απονεμήθηκαν και τα βραβεία πρωτοεμφανιζόμενων καλλιτεχνών. Συγκεκριμένα, ο Έκτορας Λυγίζος («Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού») κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας, ο Γιάννης Παπαδόπουλος («Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού») βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας και η Μαρία Γεωργιάδου («Συγχαρητήρια στους Αισιόδοξους») βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας.
Γιώργος Σμυρνής