Η Belle Epoque ζωντανεύει στο θέατρο Αλίκη! Ξεκαρδιστικός Φεϋντώ σε σκηνοθεσία Γ. Κακλέα
Μια εκρηκτική φάρσα του Ζωρζ Φεϋντώ αναμένεται να «ανατιναχθεί» προκαλώντας άφθονο γέλιο στο θέατρο Αλίκη. Θα την πυροδοτούν η μετάφραση του Θοδωρή Πετρόπουλου, η σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα και ένας θίασος σημαντικών κωμικών, όπως η Βίκυ Σταυροπούλου, η Μίνα Αδαμάκη και ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης. Ο λόγος για την παράσταση «Ψύλλοι στ’ αυτιά» που ανεβαίνει από τις 10 Οκτωβρίου στο θέατρο Αλίκη.
«Το έργο του Φεϋντώ αποτελεί μέχρι σήμερα έργο ορόσημο της Belle Epoque (=ωραίας εποχής) και αυτήν την ωραία εποχή επιχειρούμε να αναπαραστήσουμε στην σκηνή του θεάτρου Αλίκη», δήλωσε ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας, προσθέτοντας ότι ο Θοδωρής Πετρόπουλος που ανέλαβε τη θεατρική προσαρμογή του έργου είναι “ψυχή της παράστασης“.
«Το ανέβασμα του Γιάννη Κακλέα είναι διαφορετικό. Αναπαράγει την Belle Epoque στο Παρίσι» επεσήμανε η Βίκυ Σταυροπούλου στη συνέντευξη τύπου. Πρόκειται για ένα Παρίσι που «ήθελε να γλεντήσει» και για «μια ανέμελη εποχή». Σ’ αυτήν την προσπάθεια αναπαράστασης μιας άλλης εποχής, θα συνδράμουν τα σκηνικά του μόνιμου συνεργάτη του σκηνοθέτη, του σκηνογράφου Μανόλη Παντελιδάκη και τα κοστούμια της Ντένης Βαχλιώτη.
«Πρόκειται για ένα από τα κορυφαία έργα της θεατρικής δραματουργίας» τόνισε και η Μίνα Αδαμάκη, που έχει ξανασυνεργαστεί με τον Γιάννη Κακλέα στην Αυλή των Θαυμάτων. «Οι ήρωες είναι μεγαλύτεροι από την ζωή», είπε χαρακτηριστικά. Ο ίδιος ο Κακλέας κατατάσσει τον Φεϋντώ στους μεγάλους συγγραφείς, αν «και η ελληνική σοβαροφάνεια τον κατατάσσει στους κωμωδιογράφους», όπως είπε, ενώ αναρωτήθηκε «γιατί θεωρείται ότι το να ανεβάσεις Μάμετ είναι πιο δύσκολο από το να ανεβάσεις Φεύντώ. Σας λέω ότι το να ανεβάσεις Φεϋντώ είναι πολύ πιο δύσκολο».
Ο σκηνοθέτης παραδέχθηκε ότι απολαμβάνει ιδιαίτερα την κωμωδία και υπεραμύνθηκε της επιλογής του να ανεβάσει την διάσημη φάρσα του γάλλου συγγραφέα. «Το γέλιο είναι μια απ’ τις πιο ισχυρές πολιτικές πράξεις», δήλωσε ο κ. Κακλέας.
Οι «Ψύλλοι στ’ αφτιά» γράφτηκαν το 1907 από τον Georges Feydeau και θεωρούνται το σημαντικότερο έργο του. Ο Γιάννης Κακλέας, όπως παραδέχθηκε σε συνέντευξη που μας είχε δώσει, δεν έχει ξανασκηνοθετήσει Feydeau. Έχει όμως στο παρελθόν σκηνοθετήσει έργο του δασκάλου του Feydeau, του Ευγένιου Λαμπίς, “Καπέλο από ψάθα Ιταλίας” στον Τεχνοχώρο το 1999.
Ο Georges Feydeau (1862-1921) είναι ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της γαλλικής φάρσας και αποτελεί μέχρι σήμερα έργο ορόσημο της μπελ επόκ. Έχει γράψει πάνω από 60 έργα και έχει μείνει στην ιστορία του θεάτρου, για τις πολλές ζωντανές του φάρσες. Θεωρείται μάλιστα και ένας από τους προδρόμους του θεάτρου του παραλόγου.
Ο Feydeau εμφανίσθηκε στα καλλιτεχνικά πράγματα σε μια περίοδο ευημερίας για την Γαλλία. Άρχισε να γράφει τις πολύ ζωντανές του φάρσες από το 1890. Τότε σταμάτησε το μέχρι τότε συγγραφικό του έργο, για να μελετήσει συγγραφείς, που είχαν πετύχει στην φάρσα, όπως οι Eugène Labiche, Henri Meilhac και Alfred Hennequin. Ανάμεσα στις πολύ σημαντικές φάρσες που έγραψε ήταν η μεγαλύτερη του επιτυχία, η κυρία από το Μαξίμ (1899) και οι ψύλλοι στ’ αυτιά (1907), που είναι το πιο δημοφιλές έργο του στις αγγλόφωνες χώρες.
Ο Peter Glenville θεωρεί ότι τα έργα του Feydeau συγκεντρώνουν τα γούστα και τις τρέλες του μέσου ανθρώπου, ο οποίος παγιδεύεται σε έναν ιστό κατασκευασμένο από την δική του βλακεία. Στον πεσιμιστικό και ρεαλιστικό κόσμο του Feydeau η αρετή δεν θριαμβεύει και ο συγγραφέας “δεν ενδιαφέρεται πώς θα έπρεπε να ήταν οι άνθρωποι, ή αυτό που εύχονται να ήταν, αλλά περισσότερο αυτό που πραγματικά, αναπότρεπτα και πολύ διασκεδαστικά είναι”.
Σε σημείωμά του ο Γιάννης Κακλέας γράφει για τον Φεϋντό, “αυτός ο μάστορας της κωμωδίας δεν τ’ αφήνει στο απυρόβλητο. Κάνει μια βουτιά στην τρέλα, γελάει με την καρδιά του και μας προσφέρει το γέλιο με απίστευτη γενναιοδωρία. Τον ευχαριστούμε γι΄ αυτό το δώρο. Γιατί η αληθινή κωμωδία είναι Θείο Δώρο!”
Η ιστορία
Στο Παρίσι της μπελ επόκ, η Γκαμπριέλ, μετά από χρόνια οικογενειακής ευτυχίας, αρχίζει να αμφιβάλλει για την πίστη του συζύγου της, Βικτόρ-Εμμανουέλ και εκμυστηρεύεται την ανησυχία της στην παλιά της φίλη Λυσιέν. Το γαϊτανάκι της κωμωδίας αρχίζει να ξετυλίγεται όταν η Γκαμπριέλ και η Λυσιέν, για να «δοκιμάσουν» τον Βικτόρ, του γράφουν μια επιστολή κλείνοντας του ραντεβού σε ένα αμφιβόλου φήμης ξενοδοχείο. Αυτό που αγνοούν είναι ότι στο ίδιο ξενοδοχείο εργάζεται ως θυρωρός ο συνήθως πιωμένος Πος που είναι ο σωσίας του Βικτόρ! Όταν όλοι οι ήρωες του έργου καταφθάνουν στο ξενοδοχείο, ο καθένας για τους δικούς του λόγους, το φυτίλι της φάρσας πυροδοτείται.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση
Γιώργος Σμυρνής