Σε ποιόν συγγραφέα ανήκει το Cabaret; Μια πραγματικά μπλεγμένη ιστορία
Στο μιούζικαλ Cabaret , που είδαμε και στο Μέγαρο, συνεργάζεται το πολύ πετυχημένο στα μιούζικαλ δίδυμο που είδαμε και στο Chicago: Fred Ebb και Bob Fosse. Όμως, ενώ στο Chicago οι δυο τους πιστώνονται και το κομμάτι του σεναρίου, στην περίπτωση του Cabaret τα πράγματα είναι πολύ πιο περίπλοκα.
Ο Fred Ebb έγραψε τους στίχους των τραγουδιών του Cabaret και ο Bob Fosse έκανε την σκηνοθεσία του μιούζικαλ που έγραψε ιστορία, με την Λάιζα Μινέλι πρωταγωνίστρια και το οποίο κέρδισε 8 Όσκαρ το 1973. Όμως το θέμα του σεναρίου είναι περίπλοκο.
Ο λόγος που με απασχόλησε το θέμα και το έψαξα, είναι γιατί θεωρώ ότι το Cabaret σαν κείμενο μου φάνηκε πιο καλογραμμένο και με μεγαλύτερο βάθος σε σχέση το Chicago. Και μολονότι το βασικό δίδυμο της επιτυχίας είναι το ίδιο και στα δύο μιούζικαλ ως προς τις χορογραφίες, την σκηνοθεσία, τους στίχους, το σενάριο στην περίπτωση του Cabaret δεν ανήκει σε κανέναν από τους δύο.
Όπως γράφει το δελτίο τύπου του Μεγάρου Μουσικής, το Cabaret «είναι βασισμένο στο βιβλίο του Joe Masteroff, στο έργο του John van Druten “I am a camera” και στο διήγημα του Christopher Isherwood “Goodbye to Berlin”.»
Αυτό που συνέβη είναι το εξής: Ο Christopher Isherwood, ένας σημαντικός βρετανός συγγραφέας, έγραψε το βιβλίο “The Βerlin Stories” (1945), ένα έργο για το Βερολίνο λίγο πριν βγει ο Χίτλερ. Σε αυτή την συλλογή υπάρχει και η νουβέλα “Goodbye to Berlin”, το οποίο είναι ο καμβάς του Βερολίνου, όπως το γνωρίζουμε στο Καμπαρέ.
Πάνω σε αυτό το έργο πάτησε ο John van Druten. Αυτός έγραψε το θεατρικό έργο “I am a camera”, βασισμένο πάνω στο “Goodbye to Berlin” του Βρετανού συγγραφέα. Το μιούζικαλ αυτό έκανε σημαντική επιτυχία στο Μπρόντγουεϊ το 1951 και έγινε και ταινία.
Και πάνω στο I am a camera πάτησε μια νέα παραγωγή. Η Hal Prince πήρε τα δικαιώματα τόσο για το έργο του John van Druten, όσο και για το μυθιστόρημα του Christopher Isherwood που το ενέπνευσε. Και ανέθεσε στον Joe Masteroff να γράψει το σενάριο του μιούζικαλ που έκανε πάταγο και που συνεχίζει να παίζεται ακόμα και σήμερα, με τεράστια επιτυχία.Το έργο είναι το γνωστό σε μας Cabaret.
Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι η επιτυχία του Cabaret οδήγησε στην επανέκδοση της λογοτεχνικής του μήτρας, του έργου του Christopher Isherwood με άλλον τίτλο. Το “The Berlin Stories του 1945 επανεκδόθηκε το 1975 με τον τίτλο The Berlin of Sally Bowles, της πρωταγωνίστριας δηλαδή που έκανε γνωστή η Liza Μinnelli με την ερμηνεία της και την οποία στο Μέγαρο ενσαρκώνει πολύ καλά η Μαρία Ναυπλιώτου.
Γιώργος Σμυρνής