Και οι Έλληνες… το βιολί τους! Ο Γιώργος Δεμερτζής μας προσκαλεί σε μια σπάνια “έγχορδη” συνάντηση
Αυτοσχέδιο παιχνίδι: φράσεις με… βιολιά! Έχουμε και λέμε: το βιολί βιολάκι, και αυτός το βιολί του, βαράτε βιολιτζήδες κ.ά. πολλά. Φαίνεται ότι το συγκεκριμένο μουσικό όργανο τελικά εμάς τους Έλληνες μας εμπνέει ποικιλοτρόπως! Το ξέρατε όμως ότι μας εμπνέει τόσο πολύ και στην αυθεντική του χρήση, την μουσική δηλαδή, ώστε να έχουμε “βγάλει” εξαιρετικούς συνθέτες και ερμηνευτές για βιολί, διεθνούς βεληνεκούς; Από αυτούς, το πιθανότερο είναι οι περισσότεροι από εσάς να γνωρίζετε τον Λεωνίδα Καβάκο. Είναι καιρός να μάθετε και τον Γιώργο Δεμερτζή και αρκετούς άλλους. Μάλιστα αυτές τις μέρες έχετε και την πολύτιμη ευκαιρία να παρακολουθήσετε μια πραγματικά σπάνια συναυλία με έργα για βιολί, το Σάββατο 9 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.Το τι κάνει αυτή την εκδήλωση ξεχωριστή, σας το εξηγούμε παρακάτω με τη βοήθεια του Γιώργου Δεμερτζή, που θα είναι ένα από τα δύο βιολιά της συναυλίας…Συνέντευξη στην Αργυρώ Σταυρίδη
Αν πάτε εδώ για να δείτε πληροφορίες για την συναυλία, θα διαβάσετε ότι ο Γιώργος Δεμερτζής είναι “βασικός εκπρόσωπος της νεότερης ελληνικής σχολής βιολιού”. Και εύλογα τον ρωτάμε:
Έχει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά δηλαδή αυτή η ελληνική σχολή βιολιού;
“Το βιολί παίζεται πλέον στα πλαίσια μιάς ‘παγκοσμιοποιημένης’ αισθητικής… Θεωρώ προσωπικά πως ο μέγας δάσκαλος και μουσικός Στέλιος Καφαντάρης δημιούργησε κυριολεκτικά μία γενιά βιολιστών με τεχνική και μουσική υγεία. Η προσωπική μου ιδιαιτερότητα έγκειται στην αφοσίωσή μου στο σημαντικότατο ελληνικό ρεπερτόριο για βιολί. Εκεί θεωρώ πως κάτι έχω προσφέρει…”
Αυτό το “κάτι” που μετριόφρονα λέει ο ίδιος πως έχει προσφέρει (το οποίο βέβαια γραπτά μπορεί και να εκτείνεται μέχρι και σε 3-4 πυκνογραμμένες σελίδες στο βιογραφικό του), ανήκει κυρίως στη λεγόμενη “μουσική δωματίου”, είδος που θα ακούσουμε και στη συναυλία της 9/11. Η οποία θα έχει μια αίσθηση…
Αλήθεια, τι αίσθηση θα έχει η συναυλία;
“Δύο από τα έργα, αυτά των Σκαλκώτα, Προκόφιεφ, δεν απευθύνονται στο συναίσθημα. Αποτελούν στιβαρά αρχιτεκτονήματα. Το αντίθετο συμβαίνει με τα άλλα δύο, το δεύτερο τμήμα της συναυλίας, με το τελευταίο έργο, την δυσκολότατη σονάτα του Ευγενίου Υζαΐ, να αποτελεί ουσιαστικά έναν ύμνο στη βιολιστική τέχνη δύο ανθρώπων δεμένων συναισθηματικά στον υπέρτατο βαθμό… Το επικό αυτό αριστούργημα πρέπει να παίζεται σπανίως ολόκληρο…”
Η συναυλία αυτή του Μεγάρου, έχει τίτλο “Βιολί στο τετράγωνο”, και ένας από τους λόγους είναι ότι ο Γιώργος Δεμερτζής θα συμπράξει με τον Δημήτρη Καρακαντά -παρένθεση
ο Δημήτρης Καρακαντάς:
κλείνει η παρένθεση- ο οποίος παρακαλώ θα παίξει με βιολί Paolo Antonio Testore, που κατασκευάστηκε στο Μιλάνο το 1757. Όχι, πείτε πόσες ευκαιρίες θα έχετε στη ζωή σας να ακούσετε μουσική από ενα τέτοιο βιολί-αντίκα, που όπως λέει ο κος Δεμερτζής, έχει “λαμπρό ήχο και ιταλικά χαρακτηριστικά”.
Αν όλα τα παραπάνω τα θέλετε ακόμα πιο “λιανά”, οι υπεύθυνοι του Μεγάρου Μουσικής έχουν προβλέψει και γι’ αυτό: το κοινό θα έχει την ευκαιρία να μάθει περισσότερα στοιχεία για τα έργα που θα ερμηνευθούν, στην σύντομη παρουσίαση που θα προηγηθεί της συναυλίας.
Στη συνέχεια την σκυτάλη -ή ακριβέστερα τα δοξάρια- θα πάρουν οι δύο βιολονίστες που ανήκουν σε διαφορετικές γενιές, και ίσως στα έργα που θα ερμηνεύσουν, κάποιο να γίνει αγαπημένο σας. Το αγαπημένο έργο πάντως του Γιώργου Δεμερτζή, που αποτελεί και τον λόγο που αγάπησε το βιολί, είναι ένα κονσέρτο για βιολί του Τσαϊκόφσκι. Απολαύστε το στο βίντεο παρακάτω…