Είδαμε τα «Επείγοντα Περιστατικά» στο θέατρο Στοά- Δραματικός Αρκάς
Ο Αρκάς είναι ο πιο διάσημος δημιουργός κόμικ στην Ελλάδα. Το χιούμορ του, ένα μείγμα αλληγορικού λόγου, σάτιρας και γελοιογραφίας, εδώ και χρόνια είναι πασίγνωστο. Τώρα στο θέατρο Στοά βλέπουμε έργο του διάσημου κομίστα και στο θεατρικό σανίδι, την παράσταση «Επείγοντα Περιστατικά» σε σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου.
Τα «Επείγοντα Περιστατικά» είναι η σύνθεση δύο κειμένων του Αρκά με θεατρικό χαρακτήρα. Το ένα οι “Εχθροί εξ αίματος” και το άλλο ο “Βιολογικός μετανάστης“, παρακολουθώντας τη μεταμόσχευση του δεξιού νεφρού και τις περιπέτειές του στον καινούργιο του οργανισμό!
Στο πρώτο μέρος, κάποια μέλη του ανθρώπινου οργανισμού προσπαθούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της επιβίωσής τους, μετά από ένα σοβαρό τροχαίο ατύχημα. Ενώ ο ασθενής βρίσκεται σε καταστολή, αυτά συναντιόνται για να ενημερώσουν το ένα το άλλο για την πορεία της κατάστασής του και φυσικά του μέλλοντός τους.
Στην δεύτερη πράξη, ένας άλλος οργανισμός έχει να αντιμετωπίσει μια απρόσμενη παρουσία, αφού το αριστερό νεφρό τώρα είναι μεταμοσχευμένο και φυσικά είναι ένας “ξένος”. Κάποια όργανα δεν θέλουν καθόλου τον αλλοδαπό, ενώ κάποια άλλα, αισθάνονται ότι με την παρουσία του και τις υπηρεσίες που θα προσφέρει, εξασφαλίζουν ένα μεγαλύτερο προσδόκιμο.
Ο λόγος είναι αλληγορικός και με έντονα πολιτικά αναφερόμενα. Το σώμα του ανθρώπου είναι το σώμα της κοινωνίας. Τα όργανα είναι τα μέλη της κοινωνίας, οι πολίτες. Κάθε ένα έχει τη δική του ατζέντα και είναι εξαιρετικά καχύποπτο με τα υπόλοιπα. Πολλά όργανα φτιάχνουν μικρές συμμαχίες και σαμποτάρουν τον εγκέφαλο. Το αποτέλεσμα της ανικανότητας των οργάνων να δουλέψουν σαν «ένα σώμα», είναι η απόλυτη καταστροφή. Και στις δύο ιστορίες συμβαίνει το ίδιο. Στην πρώτη, το σαμποτάζ οφείλεται σε διαφορές συμφερόντων. Στη δεύτερη σε ιδεοληψίες: κάποια όργανα έχουν νεοναζιστική ιδεολογία και δεν μπορούν να αποδεχθούν ένα μεταμοσχευμένο όργανο, ένα όργανο μετανάστη.
Το δεύτερο μέρος της παράστασης είναι και το πιο δυνατό, γιατί έχει αναφορές στην σημερινή κατάσταση και την πολιτική ισχυροποίηση της Χρυσής Αυγής. Η σκηνοθεσία, με βιντεοπροβολές, υπογραμμίζει αυτό το στοιχείο. Όσο για τα κοστούμια της Λέας Κούση, είναι πολύ κοντά στο πνεύμα των κόμικ του Αρκά.
Το έργο έχει δυσάρεστο τέλος και αφήνει μια πικρή και απαισιόδοξη γεύση. Έτσι κι αλλιώς, ο Αρκάς και στα αστεία του έργα είναι απαισιόδοξος δημιουργός, με μαύρο χιούμορ. Εδώ όμως το δραματικό υπερισχύει της κωμωδίας.
Η παράσταση έχει ενδιαφέρον θέμα και σίγουρα σε ιντριγκάρει το γεγονός ότι θα δεις Αρκά στο θέατρο. Από εκεί και πέρα, δεν υπάρχει τόσο πολύ χιούμορ και ατάκες, όσο στα σκίτσα. Υπάρχει πάρα πολύ κείμενο και η παράσταση αποδεικνύεται μάλλον παραπάνω από όσο χρειάζεται μακροσκελής. Οι ερμηνείες είναι ικανοποιητικές. Αλλά δεν υπάρχει ιδιαίτερη κίνηση των ηθοποιών στο χώρο- κάτι αναμενόμενο, βέβαια, αφού είναι όργανα σε ένα σώμα.
Γενικά, τα «Επείγοντα Περιστατικά» είναι μια ενδιαφέρουσα αλληγορία, ενός sui generis δημιουργού. Το έργο μιλάει με έξυπνο τρόπο για τα διαλυτικά φαινόμενα που χαρακτηρίζουν μια- έτσι κι αλλιώς- άρρωστη κοινωνία. Δεν είναι όμως όσο πυκνό χρειάζεται, ενώ οι ατάκες του Αρκά εδώ δεν είναι τόσο ισχυρές, όσο στα κόμικ του.
Γιώργος Σμυρνής