MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Ναταλία Τσαλίκη: Όσο πιο πολύ φαίνεται ότι “επικοινωνούμε”, τόσο πιο πολύ ξεγυμνώνεται η μοναξιά μας!

Η Ναταλία Τσαλίκη στα 55 της χρόνια, έχει πια κάνει μια σημαντική διαδρομή στο θέατρο, με σημαντικούς ρόλους, σε έργα μεγάλων συγγραφέων, όπως Γκολντόνι, Μολιέρου, Σαίξπηρ, Μάμμετ, Στρίνμπεργκ, Τσέχοφ, Γκόγκολ, Μακ Ντόνα. Είναι παντρεμένη από το 1987 με τον επίσης πολύ γνωστό ηθοποιό Γιάννη Μπέζο. Έχουν μια κόρη, την Ηρώ Μπέζου, που ακολούθησε τον δρόμο των γονιών της. Η καΤσαλίκη όχι μόνο δεν είχε πρόβλημα με την επιλογή της κόρης, αλλά αντίθετα χαίρεται που έγινε ηθοποιός, όπως έχει παραδεχθεί στο παρελθόν. Συνέντευξη στον Γιώργο Σμυρνή

author-image Γιώργος Σμυρνής

Αυτή την περίοδο πρωταγωνιστεί στο θεάτρο Τέχνης (Φρυνίχου 7) στις “Ευτυχισμένες Μέρες” του Σάμιουελ Μπέκετ, ένα κομβικό έργο στην ιστορία του θεάτρου. Με αφορμή αυτή την παράσταση, η Ναταλία Τσαλίκη μας παραχώρησε συνέντευξη, στην οποία μας εξηγεί μερικά από τα βαθιά και πανανθρώπινα νοήματα του συγκεκριμένου έργου, αλλά και γιατί εμφανίζεται “εγκλωβισμένη” επί σκηνής. Επίσης, μας μιλάει για τη μοναξιά που όλοι βιώνουμε, για τον πραγματικό εαυτό μας που κανείς δεν γνωρίζει, αλλά και το πώς βλέπει την θεατρική πορεία της κόρης της, Ηρώς Μπέζου αλλά και την κριτική που της ασκεί ο σύζυγός της Γιάννης Μπέζος.

-Τι σας γοητεύει στις “Ευτυχισμένες Μέρες” του Μπέκετ;
Το ίδιο το έργο είναι μία πρόκληση. Κατ’αρχήν, η μορφή του κειμένου. Ο τρόπος γραφής, το ύφος του που έχει μία επαναληπτικότητα, μια μελωδικότητα -σαν τραγούδι- και που δεν μοιάζει με τίποτα απ’ ‘οσα ξέρω. Έπειτα το βάθος του. Το περιεχόμενό του, που είναι εντελώς ανοιχτό σε πολλές αναγνώσεις, και που αγγίζει λεπτές, καλά κρυμμένες ανθρώπινες χορδές. Τέλος η αλήθεια και η συγκίνηση που εμπεριέχει.

-Στο πρώτο μισό της παράστασης η ηρωίδα εμφανίζεται επί σκηνής βυθισμένη μέχρι τη μέση και στο δεύτερο μισό μέχρι το λαιμό. Τι συμβολίζει αυτό;
Τον όποιο εγκλωβισμό μπορεί να βιώνει, ή πρόκειται να βιώσει -αν δεν προσέξει- ο καθένας μας. Την αδυναμία μας να πάρουμε τη ζωή μας στα χέρια μας, να της δώσουμε την αξία που της αναλογεί, και να την κατευθύνουμε εκεί που ορίζει η καρδιά και το μυαλό μας. Την έλλειψη πρωτοβουλίας, την αδράνεια, τον εφησυχασμό που εγκυμονεί κινδύνους και σε ”βαλτώνει”, σε βυθίζει ύπουλα, χωρίς να το καταλάβεις. Και τόσα άλλα μαζί, που μπορεί να ανακαλύψει ο θεατής, και που δεν χρειάζεται να του τα εξηγούμε (όπως επιμένει ο ίδιος ο συγγραφέας), γιατί περιορίζουμε το εύρος του έργου.

-Ο Μπέκετ έχει γράψει στον “Ακατονόμαστο” ότι τη ζωή του έχουν σφραγίσει τρία πράγματα: Η αδυναμία του να μιλήσει, η αδυναμία του να σωπάσει και η μοναξιά. Οι Ευτυχισμένες Μέρες μιλούν γι’ αυτά τρία πράγματα;
Η Γουίννυ, μιλάει ακατάπαυστα. Τόσο η σιωπή, όσο και η φλυαρία, εμπεριέχουν μοναξιά. Ο Μπέκετ σ’ όλα του τα έργα, μιλάει για τα ίδια πανανθρώπινα θέματα. Την έλλειψη επικοινωνίας, την απομόνωση, τη μοναξιά, τη φθορά, το χρόνο, και με μεγάλη τρυφερότητα για τον άνθρωπο, επισημαίνει τη σημασία του να δίνεις αξία και νόημα στη ζωή. Κάτι που όπως λέει, απαιτεί δύναμη, θάρρος και σκέψη.

Γιατί αναζητάτε ρόλους στο θέατρο τελείως αντίθετους από αυτό που είστε;
Κατ’ αρχήν, κανείς δεν γνωρίζει αυτό που πραγματικά είμαστε. Ούτε οι πολύ κοντινοί μας άνθρωποι, ούτε καν εμείς οι ίδιοι. Η γνώση του εαυτού μας, είναι ένα διαρκές ταξίδι που δεν τελειώνει ποτέ, και που καμιά φορά, στην πορεία, εκπλήσσει κι εμάς τους ίδιους. Ο καλλιτέχνης, καλείται κάθε φορά, να αναδείξει πτυχές του εαυτού του, που όσο πιο βαθειά κρυμμένες είναι, τόσο πιο γοητευτική και ενδιαφέρουσα η πρόκληση, να ψάξει γι’ αυτές και να τις φέρει στην επιφάνεια. Αυτό, ξέρετε, μας μαθαίνει τελικά τον εαυτό μας.

– Έχετε πει σε συνέντευξή σας “Δυστυχώς, έχουμε πάψει να επικοινωνούμε, να εννοούμε αυτό που λέμε, να κοιταζόμαστε στα μάτια. Πάντα υπάρχει μια δεύτερη σκέψη στο πίσω μέρος του μυαλού μας.” Που νομίζετε ότι οφείλεται αυτό;

Σ’ αυτό ακριβώς που αναφέρεται ο Μπέκετ. Στον εγκλεισμό μας μέσα στον ίδιο μας τον εαυτό, την απομόνωση. Ξέρετε, όσο πιο πολύ ΦΑΙΝΕΤΑΙ οτι επικοινωνούμε (και τώρα με το διαδίκτυο, έχουμε γίνει όλοι ”φίλοι’), τόσο πιο πολύ ξεγυμνώνεται η μοναξιά μας. Η επικοινωνία με τον άλλον, προυποθέτει κατ’ αρχήν επικοινωνία και βαθιά γνώση του εαυτού σου. Προϋποθέτει ειλικρίνεια και γενναιότητα το να παρουσιαστείς ”ανοχύρωτος” στα μάτια του άλλου. Αυτό είναι δύσκολο και επίπονο και στις μέρες μας αποφεύγουμε τα δύσκολα. Ζούμε, λοιπόν, με μια διαρκή καχυποψία, αγκιστρωμένοι στην επιφάνεια, που φαντάζει πιο εύκολη…  

-Έχετε δηλώσει ότι αντιμετωπίζετε την κόρη σας Ηρώ Μπέζου, σαν συνάδελφο. Πώς νοιώθετε όμως όταν την βλέπετε να παίζει στο θέατρο;
Όπως παρακολουθώ έναν συνάδελφο, που τυχαίνει να αγαπώ πολύ.

-Ποιός σας δίνει περισσότερες συμβουλές ή σας κάνει περισσότερες παρατηρήσεις στο θέμα της υποκριτικής σας; Ο σύζυγος σας, Γιάννης Μπέζος ή η κόρη σας;
Και οι δύο. Η κόρη μου είναι απλώς πιο αναλυτική. Στέκεται πιο πολύ στις λεπτομέρειες.

-Ποιά είναι τα επόμενα σχέδια σας;
Ετοιμάζουμε μια δουλειά με τον σύζυγό μου, για το Φεστιβάλ Αθηνών, η οποία θα πρέπει να ανακοινωθεί πρώτα απο το Φεστιβάλ.

Περισσότερα από Πρόσωπα