MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
27
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
8 ½
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
Animal
Anora
Baby
Banff Centre Mountain Film Festival World Tour 2025
Black Dog
Cure
Dog Man (μεταγλωττισμένη)
Fiction
Flow
Hedwig and the Angry Inch
Maria
Mauthausen
Mickey 17
O Κομφορμίστας του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι
Pink Floyd At Pompeii – MCMLXXII
Star Wars: Επεισόδιο ΙII- Η Εκδίκηση των Σιθ
Take a Trip
The Brutalist
Until Dawn
Winona
Yu-Gi-Oh! Η σκοτεινή πλευρά των διαστάσεων (μεταγλωττισμένη)
Ένας απλός άνθρωπος
Έχω κάτι να πω
Όλα όσα φανταζόμαστε ως φως
Όνειρα ιλουστρασιόν
Αλπεις
Αλύγιστος Νίκος
Αμαρτωλοί
Αναμνήσεις ενός σαλιγκαριού
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αρκάντια
Ασυνήθιστες φίλες
Δαχομέη
Είμαι ακόμη εδώ
Είμαι η Κούβα
Εβρος – Θολό τοπίο
Εδώ μιλάνε για λατρεία
Εμείς: Μια ταινία για τον Bloody Hawk
Ερωτική επιθυμία
Ευρυδίκη Β.Α. 2037
Η Τζούλι μένει σιωπηλή
Η επαφή
Η θάλασσα μέσα μου
Η καρδιά του κτήνους
Η μάσκα του Διαβόλου
Η νέα χρονιά που δεν ήρθε ποτέ
Η ορχήστρα του αδερφού μου
Η πένθιμη παρέλαση των ρόδων
Η σιωπή
Ησυχία 6-9
Η φωτογραφία
Θεώρημα
Θολός βυθός
Ιστορία 52
Καγιάρα: Ηρωίδα των Ινκας (μεταγλωττισμένη)
Καμία άλλη γη
Καρκαλού
Κονκλάβιο
Κραυγές και ψίθυροι
Κρυστάλλινες νύχτες
Λάκης Παπαστάθης – Σε πρώτο πλάνο
Λίλο & Στιτς
Μ – Ο δράκος του Ντίσελντορφ
Μια μέρα, ένας έρωτας
Μια νύχτα με τα ζωόμπι (μεταγλωττισμένη)
Μια ταινία Minecraft (μεταγλωττισμένη)
Μια ταινία Minecraft (με υπότιτλους)
Μικρές Αφροδίτες
Μιλώντας για το τέλος
Νοσφεράτου
Ντανίλο Τρέλες: Ο φημισμένος Ανδαλουσιανός μουσικός
Ντελικατέσεν
Ο γύρος του κόσμου του μικρού Γκρίζλι (μεταγλωττισμένη)
Ο δράκουλας των Εξαρχείων
Ο ερασιτέχνης
Οικουμενική γλώσσα
Οι κυνηγοί
Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας
Ο κανόνας του παιχνιδιού
Ο κόκκινος δάσκαλος
Ο λογιστής 2
Οντότητα
Ο πειρατής Μαυροδόντης και η κόμισσα του Γκρελ (μεταγλωττισμένη)
Ουγκέτσου Μονογκατάρι
Πριν το τέλος
Πρωινή περίπολος
Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα
Σε μια άγνωστη χώρα
Σμιλεμένες ψυχές
Σχετικά με τον Βασίλη…
Ταξίδι του μέλιτος
Τα χρώματα της ίριδος
Τελευταία πνοή
Το Παρίσι του Σουλεϊμάν
Το Χαμίνι
Το αγαπημένο μου γλυκό
Το αγόρι
Το βλέμμα του Οδυσσέα
Το βράδυ υποχωρεί
Το κάστρο στον ουρανό
Το κακό
Το μετέωρο βήμα του πελαργού
Το μικρό μου Πάντα (μεταγλωττισμένη)
Το πάθος
Υπάρχω
Υπέροχες μέρες
Φάννυ και Αλέξανδρος
Φαντάσματα από το παρελθόν
Χιονάτη (μεταγλωττισμένη)
Βιογραφική

12 Χρόνια Σκλάβος

Γεννήθηκε ελεύθερος στην Αμερική του 1840, έπεσε θύμα απαγωγής και πέρασε τις τρομακτικές εμπειρίες που ζούσαν οι άλλοι μαύροι, που ήταν δούλοι σύμφωνα με το Νόμο. Το 12 Χρόνια Σκλάβος του Άγγλου σκηνοθέτη Στιβ ΜακΚουίν ήδη θεωρείται από τα μεγάλα φαβορί για τα Όσκαρ του 2014 και είναι μια από τις πιο σκληρές καταγραφές του θέματος της δουλείας στην Αμερική.

stars-emptystars-emptystars-emptystars-emptystars-empty
Μαρίνα Πυλαρινού

Η ταινία μας δείχνει πόσο άγρια ήταν η εκμετάλλευση, η διάλυση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και η τρομακτική βία που ασκήθηκε εις βάρος των σκλάβων, που ήταν η παραγωγική δύναμη για τις πλούσιες πολιτείες του Νότου.

Βασίζεται σε πραγματική ιστορία. Ένας αφροαμερικανός, ο Σόλομον Νόρθαπ (Τσιουέτελ Έτζοφορντ), που είναι ελεύθερος στο Βορρά των ΗΠΑ, πέφτει θύμα απαγωγής από μια συμμορία δουλεμπόρων. Πωλείται σαν σκλάβος στις πολιτείες του Νότου. Επί 12 χρόνια περνάει τις αθλιότερες των συνθηκών μέσα σε φυτείες του Νότου, που πίνουν το αίμα των σκλάβων, για να θησαυρίζουν οι πλούσιοι κτηματίες της περιοχής.

Δεν είχαν όλοι οι ιδιοκτήτες την ίδια συμπεριφορά. Ο Νόρθαπ έχει επί της ουσίας δύο ιδιοκτήτες. Ο ένας είναι ένας μετριοπαθής, με ηθικές αναστολές άνθρωπος, τον οποίο ερμηνεύει ο Κάμπερμπατς. Το λάθος αυτού του ανθρώπου είναι ότι επιμένει σε ένα συμφέρον που βασίζεται σε μια εντελώς χαμένη ηθικά κατάσταση. Αλλά είναι προϊόν του τόπου του. Γεννήθηκε ιδιοκτήτης σκλάβων και συνεχίζει αυτή την παράδοση, προσπαθώντας πάντως με κάποιο ανθρωπισμό να επιτελεί το ρόλο του. Αλλά δεν είναι και κανένας άγγελος. Είχε την δυνατότητα, αν ήθελε, να γλιτώσει τον Νόρθαπ από τα βάσανά του. Έκανε το κορόιδο.

Ο άλλος ιδιοκτήτης, (Μάικλ Φασμπέντερ) είναι σχεδόν ψυχωτικός. Με έκφυλα πάθη για μια σκλάβα, εμμονή στη Βίβλο, συνεχώς σε κόντρα με την ζηλιάρα γυναίκα του, που ξεσπά στο θύμα (την δούλα) και όχι το θύτη (τον άντρα της. Εξίσου μοχθηρή παρουσιάζεται η γυναίκα του. Όλο το δουλοκτητικό σύστημα, όμως, που έχει στηθεί, είναι μοχθηρό. Απλοί άνθρωποι, φτωχοί λευκοί, βρίσκουν την ευκαιρία και βγάζουν τα κόμπλεξ τους στους μαύρους σκλάβους, νιώθοντας έτσι αισθήματα υπεροχής.

Επίσης, βλέπουμε πόσο αντιφατικό ήταν το σύστημα. Σε άλλες πολιτείες η δουλεία ήταν απονομιμοποιημένη και θεωρείτο και ανήθική και σε άλλες ήταν απόλυτα θεμιτή. Και σε μια χώρα που προσπαθούσε να σταθεί στη βάση των ιδεών του Διαφωτισμού και στην φράση «Όλοι οι άνθρωποι γεννήθηκαν ίσοι», το γεγονός ότι υπήρχαν μαύροι σκλάβοι από μόνο του αποδομούσε τη φράση. Πόσο μάλλον όταν άλλοι μαύροι είναι ελεύθεροι και άλλοι σκλάβοι και «προϊόντα ιδιοκτησίας».

Το έργο συνδυάζει τη συγκίνηση του μελοδράματος με την αγωνία και το σασπένς ενός θρίλερ και δείχνει με μεγάλο ρεαλισμό τις άγριες συνθήκες ζωής των δούλων. Μια από τις ποιότητες της ταινίας είναι ότι έχει και μουσικολογικό ενδιαφέρον. Δείχνει την γέννηση των spiritual και των Gospel, που αποτέλεσαν μια μεγάλη βάση της αμερικανικής μουσικής. Να ακούς το 1840-50 σε μια κηδεία αυτά τα θρησκευτικά τραγούδια των μαύρων σκλάβων, που ακόμα και σήμερα στο αυτί σου ηχούν σύγχρονα, είναι μια συγκλονιστική εμπειρία. Το έργο σε κάνει να νιώσεις ότι αυτό το τραγούδι βγαίνει από ένα τρομακτικό βιωματικό βάρος, αυτό που κουβαλούσαν στις πλάτες τους οι μαύροι σκλάβοι της Αμερικής.

Με έναν έντονο ρεαλισμό, η σκηνοθεσία δημιουργεί σπουδαίες εικόνες, ενώ χρησιμοποιεί υποδειγματικά τη μουσική για να τονίσει το δράμα και τον τρόμο του έργου. Κι οι ερμηνείες είναι υψηλού επιπέδου. Ο πρωταγωνιστής Τσιουέτελ Έτζοφορντ είναι εξαιρετικός και απολύτως πειστικός στο ρόλο ενός ανθρώπου που αλλιώς μεγάλωσε και πρέπει να προσαρμοστεί σε αδιανόητες συνθήκες δουλείας- στην ουσία απανθρωποποίησης. Ο Μάικλ Φασμπέντερ μπαίνει βαθιά στον δικό του ρόλο, του διαταραγμένου, μπεκρή, σαδιστή και βίαιου εκμεταλλευτή μεγαλοϊδιοκτήτη. Η βαρβαρότητα του και η υποκρισία του είναι οι «αρετές» του ίδιου του συστήματος της δουλείας. Καλός είναι κι ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς (Σέρλοκ Χολμς) στον δικό του ρόλο. Εντυπωσιάζει με το πόσο πειστική είναι η νεαρή Λουπίτα Ναϊόνγκ’ο σε έναν σπαρακτικό ρόλο μιας μικρούλας και όμορφης σκλάβας. Σε αυτές τις ακραίες συνθήκες η κοπέλα γίνεται θύμα της ομορφιάς της. Δέχεται τη ζήλια και τους βιασμούς του αφέντη της, αλλά και τον φθόνο από τη σύζυγό του, την οποία ερμηνεύει με δεξιοτεχνία η Σάρα Πόλσον.

Συνολικά, το “12 Χρόνια Σκλάβος” είναι μια ταινία φτιαγμένη, για να «σκλαβώσει» το θεατή. Σε κερδίζει με την εικαστική του ποιότητα, τη ρεαλιστική καταγραφή των γεγονότων και την ποιότητα των ερμηνειών του. Και καταφέρνει να σε συγκινήσει, παρά το ότι καταγράφει με ωμότητα ένα τραγικό φαινόμενο της ιστορίας. 

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: 12 Years a slave
Σκηνοθεσία: Στιβ ΜακΚουίν
Σενάριο: Τζον Ρίντλεϊ (σενάριο) Σόλομον Νόρθαπ (αυτοβιογραφία)

Παίζουν: Τσιούετελ Έτζιοφορ, Μάικλ Φασμπέντερ, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Πολ Ντέινο, Πολ Τζιαμάτι, Λουπίτα Ναϊόνγκ'ο, Σάρα Πόλσον Κουβενζανέ Γουόλις, Άλφρ Γούνταρντ, Μπραντ Πιτ

Χώρα: ΗΠΑ/Αγγλία
Έτος: 2013

Rating: 4,5
Περισσότερα από CINEMA