Η δύναμη των λέξεων: το συγκινητικό βίντεο με τα 18,5 εκατομμύρια views
Πρωτοανέβηκε στο YouTube πριν από τέσσερα χρόνια, αλλά αρκεί μία αναδημοσίευση στα social media για να ξεκινούν νέοι γύροι “ανακύκλωσής” του. Το βίντεο με τίτλο “The power of words” κυκλοφορεί ξανά πολύ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προκαλώντας άλλοτε εγκωμιαστικά και άλλοτε επικριτικά σχόλια.
Στο βίντεο (που μπορείτε να δείτε παρακάτω), ένας ζητιάνος ζητά τον οβολό των περαστικών με μια ταμπέλα από χαρτόνι που γράφει πως είναι τυφλός.
Ο κόσμος όμως τον προσπερνά, ώσπου μια κοπέλα που βλέπει τι γράφει η ταμπέλα, τη γυρίζει από την άλλη πλευρά για να γράψει κάτι άλλο και να την αφήσει ξανά δίπλα του. Από εκείνη τη στιγμή, οι περαστικοί που αφήνουν κέρματα στον ζητιάνο, αυξάνονται εντυπωσιακά.
Όταν η κοπέλα επιστρέφει στο σημείο και ο ζητιάνος καταλαβαίνει πως είναι εκείνη, τη ρωτάει τι έγραψε. Αυτή απλά του λέει πως έγραψε το ίδιο πράγμα με άλλα λόγια. Και τότε βλέπουμε πως η επιγραφή της ήταν περισσότερο συναισθηματική και “λογοτεχνική”. Το βίντεο κλείνει με το σλόγκαν “Change your words, Change your world”, και τη γνωστοποίηση ότι πρόκειται για διαφημιστικό μιας εταιρείας συμβούλων online επικοινωνίας.
Πράγματι, η χρήση των λέξεων έχει μεγάλη σημασία στον επιχειρηματικό κόσμο, ειδικά στη διαφημιστική επικοινωνία. Ωστόσο η επιλογή του συγκεκριμένου σεναρίου από την εταιρεία για το διαφημιστικό της, είναι λίγο “τραβηγμένη”.
Όσο κι αν οι άνθρωποι έχουν την τάση να ελκύονται από κάτι καλογραμμένο ή καλοειπωμένο ακόμα κι όταν δεν τον συνειδητοποιούν, είναι άλλο οι επιχειρήσεις και άλλο ο δρόμος, ειδικά σε περιπτώσεις ανθρωπιστικής ανάγκης.
Στη δεύτερη περίπτωση τα πράγματα είναι πιο “ωμά”, και συνήθως στην καθημερινότητα ευαισθητοποίηση προκαλούν η ωμότητα και ο ρεαλισμός, παρά μια ωραιοποιημένη εικόνα ή ένα επεξεργασμένο μήνυμα, που ενδέχεται να έχουν και αντίθετα αποτελέσματα αν κάποιος θεωρήσει πως με αυτό τον τρόπο προσπαθούν να τον χειραγωγήσουν ή να υποτιμήσουν τη νοημοσύνη του.
Και τέλος είναι λίγο ατυχές να διαφημίζεσαι δείχνοντας ουσιαστικά κάτι αρνητικό, δηλαδή ότι ο κόσμος δεν συγκινείται από την ίδια την αλήθεια αλλά από τη “φτιασιδωμένη” εκδοχή της την οποία μπορείς να παράσχεις εσύ. Δύο ενδεικτικά σχόλια από τους χρήστες του YouTube στους οποίους δεν άρεσε το βίντεο, επισημαίνουν κάτι ανάλογο:
“Τhis is a terrible advertisement disguised as a short film. Ιt sends the absolutely wrong message on several levels. I would never hire an advertising consultant who produced a travesty like this as an example of their work”.
“Τhis is one of the worst ‘inspiration porn’ videos I have ever watched, and I wonder if blind people would feel the same way if it was audio described. We get this all the time in the disability sector”.