MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
05
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
2ο Athens-Iran Film Festival
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
2073
A complete unknown
Animale
Anora
Babygirl
Better Man
Companion
Cure
Dourgouti Town
Emilia Pérez
Fargo
Flow
Inside Llewyn Davis
Kwaidan
Made in England: The Films of Powell and Pressburger
Maria
Megalopolis
Queer
Sonic 3: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Sonic 3: Η ταινία (με υπότιτλους)
Take a Trip
The Apprentice
The Straight Story
The Substance – Το ελιξίριο της νιότης
The Thing
Wicked
Άλογα
Όλα όσα φανταζόμαστε ως φως
Αληθινός πόνος
Αλφαβίλ
Ανατομία ενός εγκλήματος
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Απρίλης
Αρκάντια
Ασίκ Κερίμπ
Αστερίξ και Οβελίξ στο δρόμο για την Κίνα (μεταγλωττισμένη)
Ατίθαση καρδιά
Βαϊάνα 2 (μεταγλωττισμένη)
Για τη μικρή Σάμα
Γκραν Τουρ
Δαχομέη
Εικόνες φαντασμάτων
Επικίνδυνη πτήση
Η βασίλισσα του χιονιού και το παγωμένο βασίλειο (μεταγλωττισμένη)
Η επιστροφή
Η θυσία
Η ληστεία του αιώνα 2
Η σοφία της ευτυχίας
Και η γιορτή συνεχίζεται
Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους
Κλέφτης ποδηλάτων
Κονκλάβιο
Λενάκι, δυο φωτιές και δυο κατάρες
Λυκάνθρωπος
Μάρτυρες
Μαθήματα πιάνου
Μια νύχτα με τα ζωόμπι (μεταγλωττισμένη)
Μικρά πράγματα σαν κι αυτά
Μνήμες
Μουφάσα: Ο βασιλιάς των λιονταριών (μεταγλωττισμένη)
Μπάρτον Φινκ
Μπλε βελούδο
Νοσφεράτου
Ο Γιός Του Σαούλ
Ο Πάντινγκτον στο Περού (μεταγλωττισμένη)
Ο Πάντινγκτον στο Περού (με υπότιτλους)
Οδός Μαλχόλαντ
Ο θρύλος του κάστρου Σουράμ
Οι γειτονιές είναι δέντρα
Οι σούπερ σκανταλιάρηδες (μεταγλωττισμένη)
Ο κόκκινος δάσκαλος
Ο σπόρος της ιερής συκιάς
Ο φόβος
Πέρασμα
Πίτερ Παν: Εφιάλτης στη χώρα του ποτέ
Σαμσάρα
Στην κόψη του ξυραφιού
Στις σκιές των ξεχασμένων προγόνων
Τατάμι
Το αγαπημένο μου γλυκό
Το ατίθασο ρομπότ (μεταγλωττισμένη)
Το διπλανό δωμάτιο
Το χρώμα του ροδιού
Τραγούδια της γης
Υπάρχω
Περιπέτεια

Μνημείων Άνδρες

Στη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου ο γερμανικός στρατός πραγματοποίησε πλιάτσικο εις βάρος έργων τέχνης στις κατακτημένες περιοχές. Κουλτουριάρηδες στρατιώτες των συμμάχων, οι αποκαλούμενοι «Μνημείων Άνδρες», επιχειρούν να ανακτήσουν τους πολιτιστικούς θησαυρούς και να τους δώσουν πίσω στους ιδιοκτήτες τους.

stars-emptystars-emptystars-emptystars-emptystars-empty
Μαρίνα Πυλαρινού

Η ταινία του George Clooney βασίζεται σε πραγματικά περιστατικά και στο βιβλίο “The Monuments Men: Allied Heroes, Nazi Thieves and the Greatest Treasure Hunt in History” (Μνημείων Άνδρες: Ήρωες Σύμμαχοι, Κλέφτες Ναζί και το μεγαλύτερο κυνήγι θησαυρού στην Ιστορία) του Robert M. Edsel. Μία ομάδα εκλεπτισμένων ανθρώπων προχωράει μαζί με τα συμμαχικά στρατεύματα (Αμερικάνων, Άγγλων κλπ) που προελαύνουν από το Δυτικό Μέτωπο στα εδάφη που αφήνουν πίσω τους οι Γερμανοί στρατιώτες. Οι Μνημείων Άνδρες ψάχνουν να βρουν κρυμμένους πολιτιστικούς θησαυρούς. Είναι ήρωες όχι μάτσο, αλλά άνθρωποι που έφαγαν όλη τους τη ζωή σε βιβλιοθήκες. Και ζουν την περιπέτεια μέσα σε ένα πόλεμο που μαίνεται, ενώ επιδίδονται σε ένα σαφάρι λεηλατημένων πολιτιστικών θησαυρών.

Τους θησαυρούς αυτούς τους έχουν αρπάξει οι Ναζί, για να τους βάλουν στα δικά τους μουσεία, που δεν πρόλαβαν τελικά να χτίσουν. Το κίνητρο, βέβαια, που αποδίδουν στη Γερμανία του Χίτλερ για την αρπαγή των πολιτιστικών θησαυρών άλλων χωρών, είναι κάπως κλισέ. Σε κάποιο σημείο του έργου ένας από τους «Μνημείων άνδρες» υποστηρίζει ότι οι ναζί το κάνουν αυτό, για να αφανίσει την ιστορία τους, είναι απλουστευτική. Είναι σαν να λέμε ότι ο Έλγιν «βούτηξε» τα αγάλματα από τον Παρθενώνα, γιατί ήθελε να εξαφανίσει την ελληνική ιστορία. Συνήθως, ο κλέφτης αρπάζει κάτι, όχι γιατί θέλει να το στερήσει από τον άλλο, αλλά γιατί θέλει να το έχει αυτός. 

Η ταινία παρουσιάζει τον πόλεμο με ελαφρότητα, αλλά υπάρχουν και στιγμές έντονου ρεαλισμού. Ο μελοδραματικός τόνος, ηρωικές διαθέσεις, απλούστευση πάνω στους Ναζί είναι μερικά από τα στοιχεία της ταινίας. Υπάρχει επίσης και μια νοσταλγική αίσθηση πολεμικών περιπετειών της δεκαετίας του 60 με θέμα το Β Παγκόσμιο Πόλεμο. Η φωτογραφία, τα κοστούμια και γενικότερα η παραγωγή είναι σε υψηλό επίπεδο. 

Ο Clooney δεν εντυπωσιάζει σκηνοθετικά, ούτε πρωτοτυπεί ιδιαίτερα στον τρόπο που παρουσιάζει τον πόλεμο. Όμως, η ταινία του, παρά τις όποιες απλουστευτικές της διαθέσεις, λέει αρκετές αλήθειες για τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο- ασχέτως αν δεν αναδεικνύονται βρόμικες πλευρές στον τρόπο που διεξήγαγαν τον πόλεμο οι Σύμμαχοι. Η βία του πολέμου, ο χαζός τρόπος με τον οποίο μπορεί κανείς να σκοτωθεί, το ότι οι ναζί είχαν επιστρατεύσει και παιδιά στην τελική φάση, όταν είχαν ξεμείνει από άντρες. Επίσης, είναι χαρακτηριστικό ότι ο ναζιστικός ολοκληρωτισμός μισούσε τη μοντέρνα τέχνη. Έτσι, οι καλλιτεχνικοί θησαυροί που άρπαζαν έφταναν μέχρι τον ιμπρεσιονισμό, το πολύ. Όπως αναφέρεται στην ταινία, τα έργα των μεταγενέστερων καλλιτεχνικών ρευμάτων και του μοντερνισμού (για παράδειγμα έργα του Πικάσο) τα έριχναν στην πυρά. Ο χιουμοριστικός τόνος, τα αστειάκια με τις κόντρες Γάλλων και Βρετανών, τα γαλλικά του Matt Damon, για τα οποία όλοι τον κοροϊδεύουν, δίνουν μια ανάλαφρη ατμόσφαιρα. Σε αυτό βοηθούν οι καλοί ηθοποιοί, όπως ο John Goodman, ο Bill Murray, o Bob Balaban, o Jean Dujardin, o George Clooney, ο Matt Damon. Μέτρια, για τα δεδομένα της, ήταν η παρουσία της Cate Blanchett στο ρόλο μιας γαλλίδας υπαλλήλου μουσείου, που αγωνίζεται για την επιστροφή των εκθεμάτων στη Γαλλία κι έχει ένα μικρό νταραβέρι με τον Matt Damon

Κοντολογίς, το «Μνημείων Άνδρες» είνα ένα αρκετά αξιόλογο έργο, αλλά όχι μία σπουδαία ταινία. Βλέπεται άνετα, αν σε ενδιαφέρει το θέμα, έχει κωμικές και δραματικές νότες και εμφανίζει ηθικά διλήμματα και αξίες. Αρκετά ζητήματα πάντως αντιμετωπίζονται με μια διάθεση ελαφρότητας.

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Μνημείων Άνδρες/ The Monuments Men
Σκηνοθεσία: George Clooney
Σενάριο: George Clooney, Grant Heslov

Παίζουν: John Goodman, Bill Murray, Bob Balaban, Jean Dujardin, George Clooney, Matt Damon, Cate Blanchett, Hugh Bonneville

Χώρα: ΗΠΑ, Γερμανία
Έτος: 2014

Rating: 3,5
Περισσότερα από CINEMA