Συρανό Ντε Μπερζεράκ: Ρομαντισμός & ποίηση σε σκηνικό υπερπαραγωγής!
Από την Τρίτη 25 Φεβρουαρίου, η αυλαία του Παλλάς ανοίγει για μια ακόμα μεγάλη θεατρική παραγωγή. Πρόκειται για την έμμετρη “ηρωική κωμωδία” του Εντμόν Ροστάν «Συρανό ντε Μπερζεράκ» σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο στο ρόλο του ομώνυμου ήρωα με τη μεγάλη μύτη και τη ρομαντική καρδιά.
Γραμμένο το 1897, είναι ένα από πιο συναρπαστικά, και δημοφιλή έργα του παγκόσμιου δραματολογίου, αριστουργηματική έκφανση του ρομαντισμού του 19ου αι., που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για κινηματογραφικές ταινίες, έργα όπερας και μπαλέτου, μουσικές συνθέσεις, ακόμη και σειρές κόμικ.
Πεντάπρακτο έργο, σε 15σύλλαβη ομοιοκατάληκτη μετάφραση της Λουίζας Μητσάκου, ο Συρανό γίνεται υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Γιάννη Κακλέα ένα μεγάλο σκηνικό θέαμα με 48 χαρακτήρες που ξεδιπλώνουν έρωτες και πάθη, σκαρώνουν ποιήματα, και αστεία, τραγουδούν και πολεμούν μέσα σε μια πληθώρα εντυπωσιακών σκηνικών που κατασκεύασε ο Μανόλης Παντελιδάκης, μεταφέροντας μας από αίθουσες θεάτρου και μυρωμένες αυλές σπιτιών ως μοναστήρια καπουτσίνων και αιματοβαμένα πεδία μαχών.
Όπως επισημαίνει ο Γιάννης Κακλέας πρόκειται για “ένα έργο γεναιόδωρο πολύσιο σε συναισθήματα, στο οποίο το γέλιο εναλλάσεται με τη συγκίνηση και σε ταξιδεύει σ’ έναν άλλο κόσμο, γεμάτο ποίηση, έρωτα και πάθος…”
Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος αναλαμβάνει να ενσαρκώσει τον ομότιτλο εκκεντρικό ήρωα με τη διάσημη μύτη και την πολυσχιδή προσωπικότητα, έναν ξεχωριστό, πολυτάλαντο άνθρωπο, τρυφερό, αστείο, ποιητή και δεινό ξιφομάχο και κατ’ εξοχήν τραγικό πρόσωπο, που θα παραδεχτεί τον μεγάλο του έρωτα για την εξαδέλφη του Ρωξάνη μόνο λίγο προτού ξεψυχήσει. Όπως επεσήμανε ο ίδιος ο ρόλος του Συρανό ήταν όνειρο ζωής που είχε από την εποχή που φοιτούσε στη δραμματική σχολή. “Το λατρεύω αυτό το έργο. Ως χαρακτήρας, ο Συρανό έχει ιδανικά που θα θελα πολύ να προσεγγίσω” .
Η Σμαράγδα Καρύδη είναι η ωραία Ρωξάνη που αιχμαλωτίζει το ατίθασο πνεύμα του Συρανό, αλλά ερωτεύεται με τη βοήθεια των στίχων του, τον νεαρό Κριστιάν.
Η ηθοποιός δηλώσε πολύ ευτυχισμένη για το ρόλο της και τη συμετοχή της στην παραγωγή αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι “η παράσταση είναι ένα υπερθέαμα που αγγίζει την καρδιά σου”…
Τον ρόλο του ωραίου Κριστιάν έχει αναλάβει ο Όμηρος Πουλάκης, τον οποίο η Σμαράγδα Καρύδη χαρακτήρισε ως έναν από τους “πιο όμορφους, ταλαντούχους και καλλιεργηνένους ηθοποιούς της γενιάς του“. Ο ίδιος χαρακτήρισε την συμμετοχή του στην παράσταση ένα “σημαντικό μάθημα” και τόνισε το πόσο σημαντικό είναι στις μέρες μας να βρίσκει χώρο και έκφραση η δημιουργικότητα: “Όσοι μπορούν να στηρίξουν τον μόχθο των καλλιτεχνών και δεν το κάνουν, όχι μόνο δεν κερδίζουν από τη δημιουργική ορμή τους, αλλά αντιμάχονται το θέατρο”. Πλάι τους ο Νίκος Αρβανίτης ως Λε Μπρε, και πλήθος ηθοποιών και χορευτών.
Στη σκηνή μαζί τους και η Ευανθία Ρεμπούτσικα παρέα με τους μουσικούς της, θα συνοδεύει και θα σχολιάζει μουσικά ως ερμηνεύτρια, αλλά και ως συνθέτης συναισθήματα και δράση, προσθέτοντας στη συγκίνηση, τον ηρωισμό και το χιούμορ που διαπνέουν το έργο. Η καταξιωμένη συνθέτρια, παρόλο που έχει γράψει πολλές φορές μουσική για το θέατρο, ανεβαίνει για πρώτη φορά στη σκηνή σε θεατρική παράσταση και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για αυτή τη συνεργασία. “Μαθαίνω πολλά από τον Γιάννη Κακλέα. Είναι ένας σκηνοθέτης που δεν κανει απλά καλά τη δουλειά του, αλλά το θέατρο είναι η ψυχή του”.
Η παράσταση θα παίζεται από 25 Φεβρουαρίου στη σκηνή του Παλλάς.
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 20:30, Κυριακή 20:00
Τιμές εισιτηρίων: 15€, 20€, 25€, 35€, 45€, 50€, 60€, Φοιτητικό 20€, Ανέργων 15€ (μόνο από το ταμείο).
Μετάφραση: Λουϊζα Μητσάκου
Σκηνοθεσία/Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Κακλέας
Μουσική: Ευανθία Ρεμπούτσικα
Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Εύα Νάθενα
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Χορογραφίες: Χρήστος Παπαδόπουλος
Σπαθογραφίες: Κωνσταντίνος Μπουμπούκης
Βοηθός σκηνοθέτη: Νουρμάλα Ίστυ
Πρωταγωνιστούν: Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, Σμαράγδα Καρύδη, Νίκος Αρβανίτης, Όμηρος Πουλάκης και η Ευανθία Ρεμπούτσικα
Μαζί τους οι ηθοποιοί (αλφαβητικά): Φωτεινή Αθερίδου, Νίκος Ζιάζιαρης, Κωνσταντίνος Καϊκής, Γεωργία Καλλέργη, Θάνος Κοντογιώργης, Λάμπρος Κτεναβός, Tadeu Liesenfeld, Θάνος Μπίρκος, Κωστής Μπούντας, Στέλιος Ξανθουδάκης, Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης, Νίκος Παπαδομιχελάκης, Γρηγόρης Ποιμενίδης, Γεώργιος Στάμος, Στράτος Τρογκάνης, Αγγελική Τρομπούκη, Γιάννης Τσεμπερλίδης, Νεκτάριος Φαρμάκης, Θανάσης Χαλκιάς, Έλενα Χαραλαμπούδη.
Την ορχήστρα της παράστασης αποτελούν οι:
Ευανθία Ρεμπούτσικα, βιολί
Θάνος Σταυρίδης, ακορντεόν
Ανδρέας Συμβουλόπουλος, πιάνο
Άγγελος Παπαδάτος, κοντραμπάσο
Νίκος Παπαβρανούσης, τύμπανα
Θοδωρής Ματούλας, άρπα
Αν κι έχει περάσει πλέον στη σφαίρα του μύθου, λόγω του διάσημου έμμετρου έργου και των τόσων θεατρικών και κινηματογραφικών έργων, ο Συρανό ντε Μπερζεράκ ήταν πραγματικό πρόσωπο. Το πραγματικό του όνομα ήταν Hercule Savinien Cyrano. Γεννήθηκε στις 6 Μαρτίου 1619 και πέθανε 28 Ιουλίου 1655 σε ηλικία μόλις 36 ετών. Ήταν Γάλλος δραματουργός και ξιφομάχος.
Η μυθοπλασία γύρω από τον Συρανό μιλάει για την τεράστια μύτη του, την οποία άνθρωποι ταξίδευαν πολλά χιλιόμετρα μόνο και μόνο για να δουν. Τα πορτρέτα της εποχής δείχνουν ότι έχει όντως μεγάλη μύτη, όχι όμως τόσο μεγάλη, όσο την παρουσιάζει η λογοτεχνία.
Ο Συρανό κατατάχτηκε στον στρατό και πληγώθηκε σοβαρά στην πολιορκία του Αράς. Παρακολούθησε την διδασκαλία του φιλοσόφου Πιερ Γκασσεντί και έγινε ένα esprit fort, ένας ελευθεριάζων δηλαδή ως προς τα φρονήματα, αλλά και ως προς τα ήθη. Στο Παρίσι μπήκε σε έναν κύκλο ομοφρόνων του θορυβοποιών, ενώ απέκτησε φήμη δεινού μονομάχου.
Ήταν ένας συγγραφέας που πήγαινε κόντρα στα πιστεύω της εποχής, αλλά και στις απόψεις για την δραματική φόρμα. Τα έργα του είτε δεν είχαν επιτυχία, επειδή δεν ταίριαζαν με τις αισθητικές απόψεις που κυριαρχούσαν τον 17ο αιώνα στη Γαλλία, είτε απαγορεύθηκαν, λόγω των αθεϊστικών τους θέσεων. Πιθανολογείται ότι επηρεάστηκε από την Ουτοπία του Τόμας Μορ. Ο Συρανό επηρέασε με την σειρά του τους συγγραφείς έργων ουτοπικής φαντασίας, όπως τον Τζόναθαν Σουίφτ (“Τα Ταξίδια του Γκιούλιβερ”) ή τον Άλντους Χάξλεϋ (” Ένας γενναίος, νέος κόσμος”), αλλά και τους Έντγκαρ Άλαν Πόε και Βολτέρο.
Σε διάστημα έξι ετών έγραψε τα έργα του. Η κωμωδία του Ο εμπαιζόμενος σχολαστικός δεν είχε επιτυχία στη σκηνή, επειδή ήταν αντίθετη στην περί δράματος άποψη της εποχής. Επηρέασε όμως το Μολιέρο. Η τραγωδία του Ο θάνατος της Αγριππίνας παίχτηκε μόνο μια φορά το 1640 κι αμέσως απαγορεύτηκε λόγω των αθεϊστικών της κηρυγμάτων. Στον Άλλο Κόσμο περιγράφονται ταξίδια του Συρανό στις αυτοκρατορίες της Σελήνης και του Ήλιου :όλα είναι διαφορετικά απ’ ό,τι είναι στον δικό μας κόσμο στο έργο αυτό του συγγραφέα, που επιμένει στα αθεϊστικά του κυρήγματα.
Ο Συρανό πέθανε από ατύχημα στα τράντα έξι του χρόνια το 1695. Θα περάσουν 242 χρόνια (1897) για να γίνει πρωταγωνιστής στο πιο πετυχημένο έργο του Εντμόν Ροστάν.