Η Σίλια Κριθαριώτη μας μιλά για μπαλέτο, υψηλή ραπτική, και για τις νέες συνεργασίες της στο Χόλιγουντ
Ένας μαύρος κύκνος που “κόβει την ανάσα” με το χαρακτηριστικό ολόσωμο κοστούμι του. Ένας λευκός, με εμφάνιση που εκπέμπει έντονη λάμψη. Ένα corps de ballet που θυμίζει χορό αρχαίου δράματος με φορέματα που μεταφράζουν μοντέρνα το αρχαιοελληνικό στυλ. Υπεύθυνη για τις όμορφες αυτές εικόνες από τη “Λίμνη των Κύκνων” που παρουσιάζει αυτές τις μέρες η Λυρική Σκηνή στο Μέγαρο Μουσικής, είναι η Σίλια Κριθαριώτη, που υπογράφει τα κοστούμια της παράστασης. Δύο χρόνια μετά το “Ρωμαίος και Ιουλιέτα”, και πάλι με τη Λυρική, η σχεδιάστρια που το κοινό αγαπά πολύ για τα υπέροχα ρούχα και το σεμνό προφίλ της, δημιούργησε για δεύτερη φορά κοστούμια για μπαλέτο.
Σε μια πυρετώδη συγκυρία για την ίδια, εν μέσω των παραστάσεων της “Λίμνης” και ταξιδιών στο εξωτερικό, αλλά και λίγο μετά την “awards season” στο λαμπερό Λος Άντζελες, όπου ο οίκος Celia Kritharioti έδωσε το “παρών” μέσω γνωστών σταρ που φόρεσαν δημιουργίες του, η σχεδιάστρια μας μίλησε για μπαλέτο και υψηλή ραπτική, για τον ιστορικό οίκο της και για τις νέες προοπτικές που του ανοίγονται στο εξωτερικό.
Συνέντευξη στην Αργυρώ Σταυρίδη
Τι σας γοητεύει περισσότερο στη “Λίμνη των Κύκνων”;
Εκτός φυσικά από την συγκλονιστική μουσική του Τσαϊκόφσκι, είναι και το αρχέτυπο της ιστορίας της αγάπης, της προδοσίας, της απόγνωσης… Το καλό και το κακό, όλοι εκείνοι οι βασικοί μύθοι που υπάρχουν στα μπαλέτα.
Ποια είναι η δική σας αγαπημένη ιστορία αγάπης;
Οι ιστορίες αγάπης στα βιβλία και στο σινεμά, γενικά στις τέχνες, κρύβουν πάντα και μια μεγάλη τραγωδία… Προτιμώ τις πραγματικές ιστορίες αγάπης. Τις υπόλοιπες απλά τις παρακολουθώ στο σινεμά και στο θέατρο.
Atelier Celia Kritharioti – Πρόβα κοστουμιών για τη “Λίμνη των Κύκνων”:
Πόσο χρόνο απορρόφησε από την καθημερινότητά σας η “Λίμνη”;
Αρκετό! Ουσιαστικά ξεκίνησε απ’ τον Νοέμβριο, με το brainstorming, και ταυτόχρονα συνδυάστηκε με ταξίδια για δουλειά. Και φυσικά δεν είμαι μόνο εγώ, από πίσω υπάρχει πολύς κόσμος που δούλεψε για περισσότερα από 100 κοστούμια. Κάθε διανομή έχει τα δικά της και οι βασικοί ρόλοι έχουν παραπάνω από ένα. Ακόμα και μία μέρα πριν την πρεμιέρα, κάναμε αλλαγές και διορθώσεις.
Τι κατευθυντήριες γραμμές σας έδωσε ο σκηνοθέτης και χορογράφος Ρενάτο Τζανέλα;
Απλά τη γενική σκηνοθετική του προσέγγιση, την οποία ο ίδιος συνοψίζει στη φράση “Swan Lake madness”!
Υπήρχε κάτι που σας δυσκόλεψε περισσότερο σε σχέση με τα κοστούμια;
Το πώς θα απέδιδα την σταδιακή μεταμόρφωση της Οντέτ σε κύκνο. Όπως συμβαίνει πάντα, γνωρίζαμε ότι όλα τα βλέμματα θα έπεφταν κυρίως πάνω στον λευκό κύκνο. Ο λευκός κύκνος συμβολίζει την αγνότητα, την αιώνια αγάπη, την αφοσίωση. Ήθελα να αναδείξω αυτή την καλοσύνη που ξεχωρίζει και είναι εκτυφλωτική, μέσα από τα τέσσερα συνολικά κοστούμια που φοράει στην παράσταση. Ειδικά για την εμφάνισή της με το ασημένιο φόρεμα, έψαξα πολύ μέχρι να βρω ένα ύφασμα που να είναι μεν λαμπερό, αλλά ταυτόχρονα εύκαμπτο, εύπλαστο στην κίνηση. Και βέβαια άλλη σημαντική δυσκολία ήταν να παρουσιάσουμε κάτι διαφορετικό από τις πολύ χαρακτηριστικές μεταφορές του έργου που έχουμε δει σε διάφορα είδη τέχνης. Επιθυμούσαμε να κάνουμε κάτι εξίσου “δυνατό”, και που όσον αφορά στα κοστούμια, θα έπρεπε να διαθέτει το στοιχείο της συνάφειας μεταξύ τους.
Ακούτε μουσική όταν σχεδιάζετε; Έχετε κάποια δημιουργική ρουτίνα;
Ο κόσμος έχει μια ιδανική εικόνα στο μυαλό του σαν αυτή που λέτε για τον τρόπο που δουλεύει ένας δημιουργός. Στην περίπτωσή μου όμως δεν ισχύει! Είμαι μητέρα τριών παιδιών, που αποτελούν την απόλυτη προτεραιότητα στη ζωή μου. Με τον οίκο ασχολούμαι στον χρόνο που μου απομένει, και δημιουργώ τα ρούχα με την τεχνική του μουλάζ. Κάπως έτσι, αφού μεσολαβήσουν παραλλαγές και fittings, ολοκληρώνεται το ρούχο με “λίγο” πιο πεζό τρόπο απ’ ό,τι ίσως φαντάζεστε…
Ποιος είναι ο στόχος του οίκου σας για το απώτερο μέλλον;
Καταρχάς να συνεχίσουμε την πορεία μας ως o πιο ιστορικός οίκος υψηλής ραπτικής στην Ελλάδα. Να φτιάχνουμε ρούχα για όλες τις κολεξιόν, από τα νυφικά και την υψηλή ραπτική, μέχρι την pret-a-porter σειρά “5226” και την christening collection. Το ίδιο το ατελιέ Celia Kritharioti είναι ιστορία του οίκου, καθώς βρίσκεται σε ένα στενό της Πλάκας, και αρχικά ανήκε στον οίκο Τσούχλου, που λειτουργούσε από το 1906. Ακολουθεί τα σκαμπανεβάσματα της ελληνικής κοινωνίας και ιστορίας ο οίκος μας, χωρίς να έχει κλείσει ποτέ από τις αρχές του 20ού αιώνα όταν ξεκίνησε – όλες οι μοδίστρες δεν έφυγαν παρά μόνο όταν συνταξιοδοτήθηκαν. Έχοντας συναίσθηση της δυσκολίας που ζει αυτή τη στιγμή η ελληνική κοινωνία, προσπαθούμε να βρίσκουμε τρόπους να βγαίνει προς τα έξω η δουλειά αυτού του ιστορικού οίκου, γιατί η υψηλή ραπτική είναι μια ακριβή τέχνη – είναι εργατοώρες, είναι άνθρωποι, είναι “μάτια”. Επιχειρούμε λοιπόν και ένα “άνοιγμα” στο εξωτερικό, που ξεκίνησε πριν από δύο σεζόν.
Η Gwyneth Paltrow με δημιουργία Celia Kritharioti για τη Vogue Mexico:
Τι έχει αλλάξει λοιπόν στη δουλειά σας μετά την προτίμηση που δείχνουν τελευταία Αμερικανές celebrities σε δημιουργίες σας;
Πρώτα απ’ όλα, έχει “διευρυνθεί” το 24ωρο! Όταν στο Λος Άντζελες είναι μέρα, εδώ είναι νύχτα. Μία άλλη αλλαγή είναι η συνεργασία με παγκόσμιας κλάσης στυλίστες. “Εμφανιστήκαμε” στη λεγόμενη “awards season” και ξεκινήσαμε να δουλεύουμε και με ξένους συνεργάτες, που έχουν μια διαφορετική προσέγγιση στον χώρο και στο image making.
Πιστεύετε ότι έχει σημασία να ντυνόμαστε πιο προσεγμένα όταν πηγαίνουμε σε μια σημαντική καλλιτεχνική εκδήλωση;
Έχει γενικώς σημασία να είμαστε προσεγμένοι -όπως το έχει ο καθένας στο νου του αυτό- για να τιμήσουμε τον λόγο για τον οποίο πάμε, και γι’ αυτόν που μας προσκάλεσε. Το πώς ντυνόμαστε και πόσο προσέχουμε την εμφάνισή μας σε μια τέτοια περίσταση, δείχνει σεβασμό τόσο στο γεγονός όσο και στον άνθρωπο που μας καλεί.
Ποια είναι η κύρια αίσθηση που θέλετε να αποπνέει μια δημιουργία “Celia Kritharioti”;
Όπως μου αρέσει να λέω, να δείχνει το ρούχο “σαν να μην το έχουν αγγίξει ανθρώπου χέρια”. Γιατί αυτό που θέλει τελικά μια γυναίκα, είναι να αισθάνεται μοναδική με αυτό που φοράει, και να μην “καπελώνεται” από έναν σχεδιαστή που ενδεχομένως προσπαθεί να αναδείξει το στυλ του.
Κάτι καινούργιο που ετοιμάζει ο οίκος σας;
Σύντομα θα ξεκινήσει η λειτουργία του e-shop για την pret-a-porter σειρά “5226”!
Κάποια θεμελιώδης αρχή με την οποία πορεύεστε στη ζωή σας…
Να δείχνουμε καλοσύνη στον διπλανό μας. Να του δίνουμε σημασία είτε είναι συνεργάτης, είτε κάποιος που μας έχει ανάγκη, είτε οι δικοί μας άνθρωποι.
Ο οίκος Celia Kritharioti, online:
http://www.celiakritharioti.gr/site/
http://www.facebook.com/celiakritharioti
http://twitter.com/CeliaKrithariot
http://instagram.com/celiakritharioti
Αναλυτικές πληροφορίες για τις παραστάσεις της “Λίμνης των Κύκνων”, εδώ
Photo Credits:
1η φωτογραφία: Κώστας Αυγούλης
Φωτογραφίες από την παράσταση: Στέφανος Κυριακόπουλος