Snowpiercer
Ιδιαίτερος συνδυασμός σπλάτερ και πολιτικής αλληγορίας σε ένα έργο που μιλάει για το μέλλον και έχει και οικολογικό μήνυμα. Αυτά είναι τα βασικά υλικά της ταινίας Snowpiercer σε σκηνοθεσία του Joon-ho Bong από τη Ν. Κορέα.
Η ταινία βασίζεται στο γαλλικό sci-fi κόμικ “Le Transperceneige”. Μια οικολογική καταστροφή παγώνει τον πλανήτη και διαμορφώνει θερμοκρασίες που καταστρέφουν κάθε πιθανότητα επιβίωσης. Όμως υπάρχει ένα τραίνο με έναν κινητήρα που δεν πεθαίνει ποτέ, που λειτουργεί σαν κιβωτός του Νώε για τους ανθρώπους. Μέσα εκεί κυριαρχεί ο απόλυτος ολοκληρωτισμός, σε μια άγρια πυραμιδοειδή κοινωνική διάταξη. Οι πίσω θέσεις είναι για τους σκλάβους, οι πιο μπροστά για τους άρχοντες, ενώ στο πρώτο βαγόνι ο απόλυτος αρχηγός, ο εφευρέτης του τραίνου και χειριστής της μηχανής.
Μια επανάσταση ξεσπάει από τη μεριά των σκλάβων, που πασχίζουν με κάθε κόστος να αναλάβουν την εξουσία στο τρένο. Καθώς οι σφαίρες των δυνάμεων καταστολής έχουν τελειώσει, το ρόλο παίρνουν τα τσεκούρια. Άγριες σφαγές μέσα σε βαγόνια τρένου και ηθικά διλήμματα από μια εξέγερση με αρχηγό ένα νέο Σπάρτακο. Το φινάλε πάντως της ταινίας επιφυλάσσει μια έκπληξη- όχι πάντως ιδιαιτέρως πρωτότυπη.
Η ταινία θυμίζει έναν συνδυασμό του (κορεάτικου) Oldboy (στην απεικόνιση των σκηνών βίας) και Matrix σε κάποια σημεία της μυθοπλασίας της- ιδίως σε αυτά που οι σκλάβοι γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης ενός ανώτερου μηχανισμού εξουσίας, που πλάθει περίπλοκες συνωμοσίες για να τους ελέγχει. Η επιστημονική φαντασία μπλέκει με την πολιτική αλληγορία.
Η σκηνοθεσία προσπαθεί με δυνατές εικόνες να βγάλει τον άγριο και το βρόμικο χαρακτήρα της εξουσίας και των ενστίκτων επιβίωσης, αλλά να δημιουργήσει και την αντίθεση ανάμεσα στον πλούτο και την άγρια φτώχια. Όμως, οι αλληγορικές πλευρές του έργου είναι απλοϊκές, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να είναι αντίστοιχα απλοϊκές ή απλά ακατανόητες τόσο οι κεντρικές επιλογές των χαρακτήρων, όσο και η εξέλιξη της πλοκής.
Το έργο έχει αρκετές συναρπαστικές σκηνές δράσης και ξεκάθαρη αποτύπωση της αντίθεσης ανάμεσα στη ζωή των πλουσίων και των φτωχών και κάποιες ενδιαφέρουσες πολιτικές αναφορές. Το καστ της ταινίας περιέχει μερικούς πολύ αξιόλογους ηθοποιούς, όπως τους βετεράνους John Hurt, Ed Harris και Tilda Swinton, με αποτέλεσμα οι ερμηνείες του έργου, παρά τον χαρακτήρα action movie που έχει, να κινούνται σε υψηλά επίπεδα. Ωστόσο, από κάποια στιγμή και μετά κουράζει, η αφηγηματική του ροή βαλτώνει και δεν ξεφεύγει από την παγίδα ακόμα και του μελοδραματισμού.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Το Snowpiercer είναι μια «βρόμικη» action movie για την άγρια φύση της εξουσίας και των ανθρώπινων ενστίκτων, μια ταινία άγριας σφαγής, αλλά όχι άγριας ομορφιάς. Παρά τις καλογυρισμένες σκηνές βίας, ο μύθος δεν είναι πρωτότυπος, έχει κενά και στην τελική, δεν σε συναρπάζει.
Γιώργος Σμυρνής