MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
30
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
142 χρόνια
2001 Η οδύσσεια του διαστήματος
A complete unknown
Animal
Animale
Anora
Babygirl
Better Man
Combat Shock
Dourgouti Town
Emilia Pérez
Heretic
Kneecap
Looney Tunes: Ο Πόρκι και ο Ντάφι σώζουν την γη (μεταγλωττισμένη)
Maria
Mauthausen
Megalopolis
Pasaporta
Queer
Secret Movie Nights
Sonic 3: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Sonic 3: Η ταινία (με υπότιτλους)
Stars: Η μπαλάντα ενός λαού
Take a Trip
The Straight Story
The Substance – Το ελιξίριο της νιότης
Vanessa Vinson Vibes
Wicked
Αληθινός πόνος
Ανατομία ενός εγκλήματος
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Απόντες
Αρκάντια
Βαϊάνα 2 (μεταγλωττισμένη)
Για τη μικρή Σάμα
Δεσμώτης του ιλίγγου
Είμαι η Κούβα
Εικόνες φαντασμάτων
Η Λάμψη
Η βασίλισσα του χιονιού και το παγωμένο βασίλειο (μεταγλωττισμένη)
Η επιστροφή
Η ληστεία του αιώνα 2
Η μάγισσα
Ηρακλής: Πέρα από το μύθο (μεταγλωττισμένο)
Η σοφία της ευτυχίας
Και η γιορτή συνεχίζεται
Καμία άλλη γη
Κλέφτης ποδηλάτων
Κονκλάβιο
Λολίτα
Λυκάνθρωπος
Μάτια ερμητικά κλειστά
Μητέρα πατρίδα
Μια αιωνιότητα και μια μέρα
Μικρά πράγματα σαν κι αυτά
Μικρό θλιμμένο κορίτσι
Μνήμες
Μουφάσα: Ο βασιλιάς των λιονταριών (μεταγλωττισμένη)
Μπίλι Έλιοτ, γεννημένος χορευτής
Νίκος Καβουκίδης: Η δύναμη της εικόνας
Νοσφεράτου
Νύχτα και καταχνιά
Ο Γιός Του Σαούλ
Ο Πάντινγκτον στο Περού (μεταγλωττισμένη)
Ο Πάντινγκτον στο Περού (με υπότιτλους)
Ο άνθρωπος που έβλεπε τα τρένα να περνούν
Οδός Μαλχόλαντ
Οι έρωτες μιας ξανθιάς
Οι γειτονιές είναι δέντρα
Οι σούπερ σκανταλιάρηδες (μεταγλωττισμένη)
Ο κόκκινος δάσκαλος
Ολα όσα φανταζόμαστε ως φως
Ο μάγειρας, ο κλέφτης, η γυναίκα του και ο εραστής της
Ο σπόρος της ιερής συκιάς
Πάντινγκτον 2 (μεταγλωττισμένη)
Ρισελιέ
Σαμσάρα
Στην κόψη του ξυραφιού
Συγχώρεση
Συνοικία το όνειρο
Τατάμι
Το Φεστιβάλ Ολυμπίας πάει Ταινιοθήκη
Το αγαπημένο μου γλυκό
Το ατίθασο ρομπότ (μεταγλωττισμένη)
Το διπλανό δωμάτιο
Το θηρίο
Το τελευταίο στάδιο
Το χρώμα του ροδιού
Τρία Χρώματα: Η Κόκκινη Ταινία
Τραγούδια της γης
Υπάρχω
ΔΡΑΜΑ

Να Κάθεσαι Και Να Κοιτάς

Η Αντιγόνη αναγκάζεται να αφήσει την Αθήνα για μια επαρχιακή κωμόπολη. Προσπαθεί να προσαρμοστεί, αλλά «τρώει φρίκη» με αυτά που βλέπει στην κλειστή κοινωνία. Καταλαβαίνει ότι το «Να κάθεσαι και να κοιτάς» χωρίς να αντιδράς δεν της πάει και ορθώνει το ανάστημά της στην αδικία.

stars-emptystars-emptystars-emptystars-emptystars-empty
Μαρίνα Πυλαρινού

Η ταινία του Γιώργου Σερβετά προσπαθεί να δημιουργήσει μία αντίθεση καλός- κακός, μέσα σε ένα «σάπιο» κλειστό, απομονωτικό, με ρατσιστικές, ξενοφοβικές και φαλλοκρατικές τάσεις σύστημα. Η εκμετάλλευση υπάρχει σε όλα τα επίπεδα, το κουκούλωμα είναι το αγαπημένο σπορ των κατοίκων και οι γυναίκες τρώνε ξύλο και δεν μιλάνε. Οι καλοί άνθρωποι της περιοχής αηδιασμένοι από το αισχρό αυτό καθεστώς παίρνουν τα όρη και τα βουνά. 

Ένας παντρεμένος τα έχει με την κολλητή της Αντιγόνης, η οποία έχει παράξενες τάσεις κλεπτομανίας. (Και λέω παράξενες, γιατί πάντα κλέβει από το ίδιο σούπερ μάρκετ, αυτό του γκόμενου της, όπου πάντα την πιάνουν οι φύλακες, γιατί την έχουν σταμπάρει.) Ο παντρεμένος είναι ο κακός της ιστορίας, μισεί τις γυναίκες, δεν έχει ίχνος ανθρωπιάς, είναι ρατσιστής,  εκμεταλλευτής, ψεύτης, βίαιος κτλ. Μαζί του έχει ένα σύστημα, που αρέσκεται να κουκουλώνει τις παλιανθρωπιές των δήθεν ευυπόληπτων πολιτών.

Εκτός από εραστής της φίλης της Αντιγόνης, είναι και φίλος με τον εραστή της ίδιας, έναν νεαρό άντρα, που τον έχει υπάλληλό του. Εκεί υπάρχει ένα παράξενο (κρυφο-ομοφυλοφιλικό;) δέσιμο ανάμεσα στους δύο άντρες, που μπερδεύει ακόμα περισσότερο τα πράγματα. Η βία εναντίον των γυναικών μοιάζει να είναι ιδεολογία στην περιοχή, αλλά η Αντιγόνη, βλέποντας τη φίλη της να υποφέρει ορθώνει το ανάστημά της. Και το κοινωνικό δράμα μετατρέπεται σε γουέστερν.

Το έργο περιγράφει με έναν αρκετά επιφανειακό τρόπο τη σύγκρουση καλού- κακού και διάφορα κοινωνικά προβλήματα, που προκύπτουν σε κλειστές κοινωνίες. Δεν είναι ιδιαίτερα πειστική στην προσέγγισή της, ενώ δεν αποφεύγει την πεπατημένη της βίας, που υπάρχει σε πάρα πολλές ελληνικές ταινίες τον τελευταίο καιρό. Οι κακοί είναι μονόπλευρα κακοί, ενώ το συναίσθημα που βγαίνει από τη ζωή σε αυτή την περιοχή είναι μάλλον πνιγηρό.

Ως προς τις ερμηνείες, ο Νίκος Γεωργάκης ερμηνεύει πολύ αποτελεσματικά τον πλήρως απωθητικό ρόλο του κακού παντρεμένου μισογύνη εγκληματία και άλλα άντρα στην ταινία. Κρίμα που ο ρόλος του δεν είναι πιο καλογραμμένος, ώστε να βλέπαμε περισσότερα από το ταλέντο αυτού του αξιόλογου ηθοποιού. Καλές στις ερμηνείες τους είναι τόσο η τσαμπουκαλεμένη Αντιγόνη (Μαρίνα Συμεού), όσο και η εύθραυστη φίλη της (Μαριάνθη Παντελοπούλου), οι οποίες δίνουν και μια νότα σεξ απίλ στο έργο.

Ο νεαρός Γιώργος Καφετζόπουλος ερμηνεύει, τον σύντροφο της Αντιγόνης και φίλο του μεγάλου εχθρού της. Στην πορεία θα πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στην φιλία και τον έρωτα, αν και φαίνεται ότι δεν έχει αρκετό μυαλό για δύσκολες επιλογές. Ο Καφετζόπουλος σε αυτόν τον ρόλο δεν έδειξε και σπουδαία πράγματα. Στις περισσότερες σκηνές απλά απαγγέλλει μάλλον άχρωμα τις ατάκες του, παρά παίζει.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Το «Να κάθεσαι και να κοιτάς» προσπαθεί να αναδείξει έναν κοινωνικό προβληματισμό, αλλά δεν ξεφεύγει από την πεπατημένη του εύκολου καταγγελτισμού και της βίας. Ένα κάπως άχρωμο έργο, με κάποιες αναλαμπές και μια δυναμική τελικά αντίδραση στην αδικία, αλλά όχι τόσο διεισδυτικό, όσο χρειάζεται.

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Να Κάθεσαι Και Να Κοιτάς
Σκηνοθεσία: Γιώργος Σερβετάς
Σενάριο: Γιώργος Σερβετάς

Παίζουν: Μαρίνα Συμεού, Μαριάνθη Παντελοπούλου, Νίκος Γεωργάκης, Γιώργος Καφετζόπουλος

Χώρα: Ελλάδα
Έτος: 2014

Rating: 2,5
Περισσότερα από CINEMA