Τι ξέρεις για τον Έρωτα- Το κλασικό διαμάντι του Ερνστ Λιούμπιτς βγαίνει σε επανέκδοση
Το ξεχασμένο διαμάντι ενός σκηνοθέτη, που επηρέασε τους αδερφούς Κοέν όσο κανείς άλλος, προβάλλεται σε επανέκδοση στους ελληνικούς κινηματογράφους από τη New Star. Η ταινία του του μάστορα της κωμωδίας Ερνστ Λιούμπιτς “Τι ξέρεις για τον έρωτα” θα προβάλλεται από τις 5 Ιουνίου στη μεγάλη οθόνη.
Σύνοψη: Ύστερα από πρόταση ενός φίλου της, η Jill Baker επισκέπτεται τον ψυχαναλυτή Dr. Vengard για έναν επίμονο λόξυγκα που την ταλαιπωρεί και ο οποίος εμφανίζεται όταν είναι νευρική και στρεσαρισμένη. Ο ψυχαναλυτής θα την κάνει πολύ σύντομα να αμφισβητήσει το κατά πόσον ο γάμος της με τον σύζυγό της Λάρι είναι όντως ευτυχισμένος.
Στην αίθουσα αναμονής του ιατρείου, η Jill συναντά μια μέρα έναν πολύ περίεργο και «ψηλομύτη» πιανίστα, τον Alexander Sebastian, ο οποίος θεωρεί τον εαυτό του το καλύτερο στον κόσμο όταν παίζει για ένα μόνο ακροατή, αλλά παράλληλα παραδέχεται ότι έχει μεγάλο πρόβλημα παίζοντας μπροστά σε ένα μεγάλο ακροατήριο.
Η Jill τον καλεί τελικά σε δείπνο, που έχει και επαγγελματικό χαρακτήρα, μια και ο σύζυγός της είναι ασφαλιστής. Κάποια στιγμή όμως ο Larry συνειδητοποιεί ότι Jill είναι ξετρελαμένη με τον Sebastian, κι από εκεί ξεκινούν τα προβλήματα και κάμποσες ξεκαρδιστικές καταστάσεις…
Συντελεστές: Σκηνοθεσία Ερνστ Λιούμπιτς, Σενάριο Ντόναλντ Όντγκεν Στιούαρτ, Φωτογραφία Τζορτζ Μπαρνς, Μουσική Βέρνερ Χάιμαν
Πρωταγωνιστές: Μερλ Όμπερον, Μέλβιν Ντάγκλας, Μπέρτζες Μέρεντιθ, Άλαν Μόουμπρεϊ, Όλιβ Μπλάκνεϊ
Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια που έχει πει το απίθανο δίδυμο Τζόελ και Ίθαν Κοέν: «Ο Λιούμπιτς είναι ο σκηνοθέτης που έχει επηρεάσει το έργο μας όσο κανείς άλλος». Η δε συγκεκριμένη ταινία, το «Τι ξέρεις για τον έρωτα», μπορεί να χαρακτηριστεί εύκολα ως ένα ξεχασμένο μικρό κινηματογραφικό «διαμάντι»…
Ποιός ήταν ο Έρνστ Λιούμπιτς
Ο Ερνστ Λιούμπιτς (1892 – 1947) συνέβαλε αποφασιστικά στην εξέλιξη της κινηματογραφικής κωμωδίας. Γεννημένος στις 28 Ιανουαρίου του 1892 στο Βερολίνο από Ρωσοεβραίους γονείς, δούλεψε στον θίασο του Μαξ Ράινχαρτ και έπαιξε σε πολλές ταινίες προτού περάσει πίσω από την κάμερα. Το 1919 σκηνοθέτησε το σπουδαίο βωβό φίλμ «Η Κούκλα». Το 1922 η Αμερικανίδα ηθοποιός Μαίρη Πίκφορντ τον κάλεσε στην Αμερική για να τη σκηνοθετήσει. Θα έμενε για πάντα εκεί, ενώ στα 1935 οι Ναζί τού αφαίρεσαν τη γερμανική υπηκοότητα.
Σκηνοθέτες όπως ο Γούντι Αλεν, ο Μελ Μπρουκς και οι αδελφοί Τζόελ και Ιθαν Κοέν έχουν αναφερθεί κατ’ επανάληψη στην επιρροή που άσκησαν στο έργο τους οι ταινίες του Λιούμπιτς. Οι αδερφοί Κοέν μάλιστα έχουν δηλώσει «Ο Λιούμπιτς είναι ο σκηνοθέτης που έχει επηρεάσει το έργο μας όσο κανείς άλλος».
Το «άγγιγμα του Λιούμπιτς» («Τhe Lubitsch touch») υπήρξε ένας όρος που επινόησαν οι κριτικοί κινηματογράφου και αναφέρεται στον συνδυασμό κινηματογραφικής κομψότητας, έξυπνων διαλόγων, χιούμορ και αβίαστης ροής της δράσης, συνδυασμός που θεωρήθηκε χαρακτηριστικό γνώρισμα των ταινιών του Λιούμπιτς.
Οι μεγαλύτεροι σταρ του Χόλιγουντ στις δεκαετίες του ’30 και του ’40 αποζητούσαν τη συνεργασία μαζί του. Εκτός από την Γκάρμπο και τον Μορίς Σεβαλιέ, στο πλευρό του βρέθηκαν ακόμη ο Τζέιμς Στιούαρτ, η Μαρλέν Ντίτριχ, ο Γκάρι Κούπερ, η Μίριαμ Χόπκινς, η Τζένιφερ Τζόουνς, ο Φρέντρικ Μαρτς, η Μπέτι Γκρέιμπλ και ο Ντάγκλας Φέρμπανκς.
Στις Η.Π.Α. ο Λιούμπιτς άρχισε να γυρίζει κωμωδίες όπως τα «Γαμήλιος κύκλος»(1924), «Φίλισέ με ξανά» και «Κλεισμένα χείλη» (1925). Η δεκαετία του ’30 είναι όμως η εποχή της μεγάλης του δόξας: θα γυρίσει το 1929 το επιτυχημένο μιούζικαλ «Ερωτική Παρέλαση» με πρωταγωνισή τον Μορίς Σεβαλιέ, για να ακολουθήσει ένα χρόνο αργότερα το «Μόντε Κάρλο». Το 1932 θα παρουσιάσει μια από τις καλύτερες κομεντί στην κινηματογραφική ιστορία, το «Μπελάδες στον Παράδεισο», και το 1933 τις «Ερωτικές καντρίλιες». Το 1934 θα γυρίσει την «Εύθυμη χήρα», ενώ την ίδια χρονιά η ζωή του θα πάρει πάλι χρώμα, αφού θα παντρευτεί την ηθοποιό Βίβιαν Γκέι και επιπλέον θα γνωρίσει τον σεναριογράφο (και αχώριστο συνεργάτη του έκτοτε) Σάμσον Ράφελσον.
Το 1942 είναι η σειρά του επίσης επιτυχημένου «Να ζει κανείς ή να μη ζει», με θέμα το θέατρο και τον Ναζισμό. Ένα χρόνο μετά θα γυρίσει την ερωτική κομεντί «Ο Παράδεισος μπορεί να περιμένει». Το 1947 και ενώ ήσαν σε εξέλιξη τα γυρίσματα της «Κυρίας με την ερμίνα», ο Λιούμπιτς θα πεθάνει ξαφνικά από ανακοπή καρδιάς. Την ταινία ολοκλήρωσε ο Όττο Πρέμινγκερ.