Δύο συγκλονιστικά ελληνικά ντοκιμαντέρ για το μαρτύριο της κλειτοριδεκτομής στις Νύχτες Πρεμιέρας
Δύο Ελληνίδες καταγράφουν με τις κάμερές τους την καταδικαστέα και αποτρόπαια πρακτική της κλειτοριδεκτομής (ακρωτηριασμός των γεννητικών οργάνων των γυναικών) στα δύο ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στις Νύχτες Πρεμιέρας.
Ένα θέμα που απασχολεί την παγκόσμια κοινότητα και πολύ πρόσφατα και την ελληνική δικαιοσύνη, την κλειτοριδεκτομή, φέρνουν στο προσκήνιο μέσα από την κινηματογραφική ματιά τους, τα ντοκιμαντέρ δύο Ελληνίδων που φιλοξενεί το επετειακό 20ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.
Ο λόγος για το μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ της Βίκυς Βελλοπούλου, «Excision» που ξεκινάει τώρα την πορεία του στα διεθνή φεστιβάλ, αλλά και το πολυταξιδευμένο μικρού μήκους ντοκιμαντέρ της Χριστίνας Πιτούλη, «Bref». Μετά τις προβολές των ντοκιμαντέρ θα ακολουθήσει συζήτηση με τους συντελεστές για το μεγάλο αυτό κοινωνικό θέμα, που στρέφεται τόσο βάναυσα εις βάρος τόσων πολλών γυναικών στον πλανήτη.
Η Βίκυ Βελλοπούλου βρέθηκε στην Κένυα το χειμώνα του 2013 και κατέγραψε με την κάμερα της το πολυδιάστατο αποτρόπαιο φαινόμενο της κλειτοριδεκτομής και των επιπτώσεων που αυτό επιφέρει στο σώμα αλλά και τη ψυχή κοριτσιών (6 έως 15 ετών) και γυναικών. Μία πρακτική βαθιά ριζωμένη στην κουλτούρα και στο κοινωνικό γίγνεσθαι λαών και φυλών και που είναι άρρητα συνδεδεμένο με την έννοια της ενηλικίωσης. Όπως χαρακτηριστικά λέει η σκηνοθέτις: «Οι πεποιθήσεις που συνδέονται με την κλειτοριδεκτομή είναι τόσο βαθιά ριζωμένες ώστε δεν υπάρχει έκκληση για βοήθεια και η δυσφορία είναι σε περιορισμένη κλίμακα. Ποιο είναι άραγε το ψυχολογικό όριο στο οποίο μία πεποίθηση καταπιέζει ή ακόμα και κατακερματίζει την ψυχή (και το σώμα) ενός ανθρώπου;»
Το «Excision», σε παραγωγή της Indiego View Productions και της ActionAid Ελλάδος, αποτελεί ένα συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ που έχει ως στόχο να ενημερώσει, να ευαισθητοποιήσει και να καταδείξει τις συνέπειες του αναχρονιστικού εθίμου αλλά και την αλλαγή της κατάστασης αυτής.
Το ζήτημα της κλειτοριδεκτομής προσεγγίζει όμως και η Χριστίνα Πιτούλη, μέσα από την μικρού μήκους ταινίας της «Bref», που όπως αναφέρει και η ίδια «πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ που αποφεύγει την απλοϊκή οπτική άσπρου – μαύρου που πολλές φορές έχουμε όταν σκεφτόμαστε γύρω από αυτό». Γυρισμένο σε μία Ευρωπαϊκή χώρα, την Ισπανία, το «Bref» αποκαλύπτει τις διαφορετικές και συχνά ακραίες απόψεις σχετικά με τον ακρωτηριασμό των γεννητικών οργάνων των γυναικών μέσα από συζητήσεις γυναικών και αντρών, μεταναστών από την Αφρική, αποκαλύπτοντας παράλληλα το χάσμα ανάμεσα στα ανθρώπινα δικαιώματα και τα έθιμα και την τοπική κουλτούρα. Όπως χαρακτηριστικά λέει η σκηνοθέτις «το πρόβλημα της κλειτοριδεκτομής δεν είναι πια κάτι μακρινό, κάτι που αφορά ανθρώπους που ζουν σε άλλη Ήπειρο και σε άλλες συνθήκες. Αφορά ανθρώπους που ζουν δίπλα μας, στην Βαρκελώνη, στην Αθήνα, σε όλη την Ελλάδα και αντιμετωπίζουν ρίσκα, κινδύνους και τεράστια διλήμματα καθημερινά. Γι’ αυτό χαίρομαι πάρα πολύ που θα έχω την ευκαιρία να την μοιραστώ με το κοινό της Αθήνας και να ακούσω τις σκέψεις τους πάνω στο θέμα. Είναι πολύ μεγάλη χαρά και τιμή για μένα το ότι το Bref θα προβληθεί στις Νύχτες Πρεμιέρας, σε ένα φεστιβάλ που εκτιμώ τόσο πολύ».
Το «Bref» έχει ήδη βραβευτεί ως το Καλύτερο Ντοκιμαντέρ στην κατηγορία «Δικαιώματα των Γυναικών» στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μάλαγα, έχει λάβει την Ειδική Μνεία της Κριτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα «Articulo 31» στη Μαδρίτη και έχει προβληθεί και σε πολλά άλλα Φεστιβάλ κερδίζοντας τις εντυπώσεις.
«Excision» (2014) – 57′
Σενάριο/Σκηνοθεσία: Βίκυ Βελλοπούλου
Παραγωγή: Indigoview – ActionAid Ελλάς
DOP: Κώστας Νικολόπουλος
Παραγωγοί: Δημήτρης Ξενάκης, Βίκυ Μαρκολέφα
Μοντάζ: Βαγγέλης Καλαϊτζής
Πρωτότυπη μουσική: Ματί Παλαιολόγος
Post Production: Allan Michael, Μανώλης Λεβεντέλης
Βοηθός Παραγωγής: Αρχόντισσα Κοκοτσάκη
Ήχος: Αναστάσης Εφεντάκης
Γραφικά: One man show studio – Τάσος Παπαϊωάννου
«Bref» (2013) – 30′
Σκηνοθεσία: Χριστίνα Πιτούλη
Σενάριο: Χριστίνα Πιτούλη, Ana Pozo
Παραγωγή: Χριστίνα Πιτούλη
Φωτογραφία: Ana Pozo, Carlos M. GómezQuintero
Ήχος: Χριστίνα Πιτούλη
Μοντάζ: Χριστίνα Πιτούλη, Ana Pozo
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- Από τον Μαγκρίτ έως τον Βαν Γκογκ: Αυτά είναι τα δέκα ακριβότερα έργα τέχνης που πουλήθηκαν σε δημοπρασίες το 2024
- Last Christmas Soul- Μέχρι να βγει η ψυχή σου: Μια σουρεαλιστική- χριστουγεννιάτικη κωμωδία στο Θέατρο της Ημέρας
- Πρεμιέρες: Η Νικόλ Κίντμαν γίνεται «Babygirl» στον πιο τολμηρό ρόλο της καριέρας της