Σε Λάθος Χρόνο
Ένα διαφορετικού τύπου ψυχολογικό θρίλερ είναι η ταινία “Σε λάθος χρόνο” (Locke). Όλη η δράση στο έργο που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Steven Knight εκτυλίσσεται σε ένα αυτοκίνητο, με έναν πρωταγωνιστή (τον Tom Hardy) να μιλάει συνέχεια στο κινητό του, ενώ βρίσκεται στην πιο οριακή στιγμή της ζωής του. Μια στιγμή που θα τον κάνει να αναμετρηθεί με τους δαίμονές του, όπως δεν το ξανάκανε ποτέ στο παρελθόν.
Ο Ivan Locke (Tom Hardy) είναι ένας απλός άνθρωπος, παντρεμένος με δύο παιδιά κι επιβλέπων μηχανικός σε κατασκευαστική εταιρία. Ένα βράδυ, κάτι που έκανε λίγους μήνες νωρίτερα θα γυρίσει να τον στοιχειώσει, και θα αναγκαστεί να πάρει αποφάσεις που θα αλλάξουν τη ζωή του και των ανθρώπων που αγαπά, για πάντα. Ταυτόχρονα απειλείται κι ένα έργο που έχει αναλάβει. Στην προσπάθεια του να κάνει το σωστό και να μην επαναλάβει τα λάθη του πατέρα του θα ρισκάρει τα πάντα: τη δουλειά του, τη φήμη του, την οικογένεια του, τη ζωή που πάλεψε τόσο σκληρά να χτίσει.
Όλο το έργο εκτυλίσσεται μέσα σε ένα αυτοκίνητο. Ο Ivan Locke μπαίνει στην BMW του και δεν βγαίνει από αυτήν μέχρι το τέλος της ταινίας. Δεν εμφανίζεται άλλο πρόσωπο στην σκηνή και το αυτοκίνητο λειτουργεί σαν μια συμπιεσμένη θεατρική σκηνή. Όμως, η εικόνα ήταν ενδιαφέρουσα, με την προβολή της κίνησης απ’ έξω και τις συνεχείς διαφορετικές γωνίες από τον διεθυντή φωτογραφίας Χάρη Ζαμπαρλούκο, έναν Κύπριο, με μεγάλη καριέρα στο εξωτερικό (Sleuth, Thor κ.α.)
Ο Locke λαμβάνει και πραγματοποιεί τηλεφωνήματα μέσα από το αυτοκίνητό του. Μέσα από τις τηλεφωνικές συνομιλίες αναδεικνύονται τα κομμάτια του παζλ, που συμπληρώνουν την ιστορία του ήρωα. Επίσης, βγαίνουν και πολλά συναισθήματα των πρωταγωνιστών. Η μικρότητα και το εύθραυστο ανθρώπων σε οριακές καταστάσεις, που επηρεάζονται από την μεγάλη απόφαση του Locke.
Το αρκετά θεατρικό σενάριο της ταινίας μας βοηθάει να καταλάβουμε με μεγάλη πληρότητα την ιστορία που τον βασανίζει, να δημιουργήσει έντονο σασπένς με πολύ απλά μέσα, αλλά να μπει και σε βάθος στον χαρακτήρα και την ιδιαίτερη σχέση του με τον νεκρό πια πατέρα, που τον εγκατέλειψε και που το αρνητικό του πρότυπο στοιχειώνει τον ήρωα.
Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΦΑΣΗ
Η ταινία είναι ένα θρίλερ με έντονη αγωνία, που σε καθηλώνει και δεν σε αφήνει στιγμή αδιάφορο. Ο ήρωας παίρνει τη μεγάλη απόφαση. Λέει το μεγάλο “ναι” και το μεγάλο “όχι” στη ζωή του. Βάζει αυτό που θεωρεί ως ηθική στάση πάνω από καθετί έχει χτίσει σε όλη του τη ζωή. Οικογένεια και καριέρα. Και παράλληλα, μέσω τηλεφώνου, προσπαθεί να συντονίσει μία από τις μεγαλύτερες μεταφορές υλικού στην ιστορία των επιχειρήσεων. Αυτός ο συνδυασμός καταστάσεων, που εμπλέκεται στο μυαλό του Locke, δημιουργεί μεγάλη δραματικότητα και ισχυρές δονήσεις στο έργο, δονήσεις που θυμίζουν έντονα θρίλερ. Παρά τον σκοτεινό χαρακτήρα, που έχει το έργο, καθώς ο Locke επιλέγει, για λόγους συνείδησης, να χάσει όλα όσα έχει χτίσει, η ταινία στο φινάλε έχει ένα αισιόδοξο και ανθρώπινο μήνυμα.
Ο Tom Hardy σηκώνει πάνω του όλο το βάρος του έργου. Οι υπόλοιποι ηθοποιοί της ταινίας δανείζουν μόνο τις φωνές τους και ακούγονται σε τηλεφωνήματα. Αλλάζοντας τη φωνή του, ώστε να ακούγεται σαν Ουαλός, με φοβερή έμφαση στις λεπτομέρειες, μεγάλη ακρίβεια στο πώς να παρουσιάζει τα περίπλοκα συναισθήματα ενός ανθρώπου που βρίσκεται στο όριο κι όμως είναι ψυχρός και μαθημένος να κρατάει την ψυχραιμία του ό,τι κι αν γίνει, καταφέρνει ένα υποκριτικό επίτευγμα. Γίνεται παράλληλα θεατρικός και κινηματογραφικός και τα καταφέρνει πολύ καλά και στους δύο τομείς. Με μονολόγους ιδιαίτερης ποιότητας, μας βάζει και σε κάποια σκοτεινά (και κάπως τρομακτικά) βάθη του υποσυνείδητου του χαρακτήρα που ερμηνεύει και των απωθημένων που έχει για τον πατέρα του.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Το “Σε λάθος χρόνο”, αν και εκτυλίσσεται μόνο σε ένα αυτοκίνητο με έναν μόνο ηθοποιό στο πλάνο, δεν σε κάνει ούτε στιγμή να βαριέσαι, αλλά σε κρατάει συνέχεια καθηλωμένο. Και συνάμα έχει βάθος, ανθρωπισμό, ηθικά διλήμματα και σασπένς , με έναν Tom Hardy που σε καθηλώνει με την ερμηνεία του. Μια πολύ αξιόλογη και πρωτότυπη δουλειά κι ένα μάθημα απλότητας, που όμως φτάνει σε υψηλά επίπεδα.
Γιώργος Σμυρνής