Nyxtes Ξελογιάστρες: Νύχτες Πρεμιέρας 2014 αναλυτικά
Πέρασαν κιόλας 20 χρόνια βρε παιδιά;Δεν είμασταν φυσικά στις πρώτες χρονιές του φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας (χάσταγκ #mpempe) που διοργανώνει το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ, όμως τα τελευταία χρόνια το έχουμε αγκαλιάσει σαν το «δικό μας» φεστιβάλ. Γούτσου.Από τον Μανώλη ΒαμβούνηΠηγή: gkoultoura.gr
Που λέτε, πάθατε έναν πανικό φέτος με το πρόγραμμα, και δεν ξέρω γιατί. Πολύ περισσότερα τα αγωνιώδη request για προτάσεις με το κλασσικό “πες μου 3-4 ταινίες που δεν πρέπει να χάσω“. Μήπως φταίει το γενικότερο underwhelming του φετινού προγράμματος; Άλλα περιμέναμε, κάνα αφιέρωμα στις σημαντικότερες ταινίες που έχουν περάσει από το φεστιβάλ, ίσως, ή έστω ρετροσπεκτίβα στις παλιότερες Χρυσές Αθηνές ή βραβευμένες μικρού μήκους, άλλα μας βρήκαν: αφιέρωμα Αυστραλία, σου λέει, και Σταύρο Τορνέ.
Τι παίζει φέτος, λοιπόν, πιο αναλυτικά;
- Μετά το πετυχημένο άνοιγμα σε νέες αίθουσες, το φεστιβάλ πλέον να παίζει σε ΟΚΤΩ αίθουσες: τις σταθερές αξίες ΔΑΝΑΟΣ (1-2), το IDEAL, ODEON ΟΠΕΡΑ (1-2), την ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ για τις προβολές των work-in-progress και το ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ με τη ΣΤΕΓΗ, τα οποία αντικαθιστούν το Παλλάς για τις σημαντικές πρεμιέρες (about time).
- Διατηρούνται για πολλοστή χρονιά οι φιλικές τιμές των εισιτηρίων και οι εκπτώσεις των καρτών. 6 ευρώ η προβολή, 5 οι πρώτες απογευματινές, 4 οι δημοσιογραφικές/πρωινές και 2000 δωρεάν εισιτήρια για κατόχους κάρτας ανεργίας (δικαιείται ο καθένας 4 δωρέαν)
- Τρια μεγάλα αφιερώματα σε δημιουργούς: Andrzej Żuławski (Αντρέι Ζουλάφσκι), Robert Altman στην καλλιτεχνικά ανεκτίμητη περίοδο του των 70s και Σταύρος Τορνές.
- Οι αγαπημένες μας μεταμεσονύκτιες καφρίλες, από αυτές που αγαπάμε να κλείνουν τα παρασκευοσάββατα του φεστιβάλ, καταλαμβάνουν το φετινό φεστιβάλ – αν και πάλι, δεν ξεχωρίζει κάτι αληθινά νέο και καμμένο στα αντίστοιχα μοτίβα του υποβρύχιου βατραχοπορνό ή του ήρωα με τα κιλοτάκια. Μας κακομάθατε τις προηγούμενες χρονιές, κύριοι. (έμφαση στο κακό-)
- Επιλογές από ταινίες μικρού μήκους, σταθερή αξία που πάντα ανταμείβει
- Εξαντλητικό διαγωνιστικό τμήμα ελληνικών μικρού μήκους. Με πάνω από 60 ταινίες χάνει σίγουρα το νόημα της «επιλογής ταινιών» και είναι περισσότερο τύπου μπάτεσκύλοιαλέστε ή αδιάφορο για το ευρύ κοινό, εκτός αν έχεις -που θα έχεις, τιστοδιάολο- κάποιον γνωστό συντελεστή.
- ΠΟΛΛΕΣ ελληνικές πρεμιέρες, αν και μακριά από τις περσινές υπερβολές
- Μουσικές ταινίες με μεγάλα ονόματα
- Αρκετά γκουλτουρέ τμήμα ντοκυμαντέρ
- Το καθιερωμένο διεθνές διαγωνιστικό, με αρκετά stand-out, για αλλαγή
- Ένα απρόσμενο αφιέρωμα με τίτλο Post Blue Velvet Days με ταινίες που επηρρεάστηκαν, άμεσα ή έμμεσα από το BLUE VELVET του Lynch (το οποίο, για σπάσιμο, ΔΕΝ προβάλεται μαζί τους), επιλεγμένες από τον The Boy #hipster_alert
Ποιοι είναι οι μεγάλοι κράχτες της χρονιάς;
Οι ταινίες έναρξης και λήξης (ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΑΓΡΙΟΥΣ, GONE GIRL) με μεγαλύτερη έμφαση -προφανώς- στο νέο Fincher, το XENIA του Κούτρα, το διπλο THE DISAPPEARANCE OF ELEANOR RIGBY και ο uncut Trier με το (επιτέλους πλήρες) NYMPHOMANIAC.
Οι βασικοί κανόνες επιβίωσης:
- Το φεστιβάλ έχει πάντα πολλές «σειρήνες» (δείτε πάνω), τις περισσότερες όμως από τις μεγάλες πρεμιέρες όμως θα μπορείτε να τις απολαύσετε στο σινεμά σε 1-2 βδομάδες ΤΟ ΠΟΛΥ. Άρα, take your chances με άλλες προβολές που δύσκολα/ποτέ δεν θα ξαναπετύχετε σε αίθουσα ή ούτε καν σε dvd ή κατέβασμα. Ταινίες όπως το Ε-Π-Ο-Σ MIROKUROZE και το υποχθόνιο SILVER TONGUES δεν πήραν ποτέ διανομή και έπρεπε να περιμένουμε χρόνια ολόκληρα για να τα απολαύσουμε ξανά μέσα από downloads. Όλα αυτά ισχύουν διπλά και τριπλά για τις ταινίες στα αφιερώματα ΜΙΚΡΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ, που συχνά περιέχουν αληθινά διαμάντια.
- Αν γενικά βλέπετε και πνίγεστε από τις παράλληλες επιλογές, δύο βασικά tips είναι οι δημοσιογραφικές προβολές στις 11 το πρωί και 1 το μεσημέρι στο ODEON1 με must ταινίες (με μειωμένο εισιτήριο), και η επανάληψη κάποιων ταινιών τις επόμενες μέρες στις μικρότερες αίθουσες του ΔΑΝΑΟΣ2 και ODEON2. Αν κάτσετε κιόλας στην πρώτη σειρά μιλάμε για μια υπέρτατη εμπειρία private “home” cinema.
Η δική μου δεκαπεντάδα-σκονάκι (με σειρά προτίμησης):
COHERENCE, THE BABADOOK, ΓΚΟΛΦΩ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟ, DISAPPEARANCE OF ELEANOR RIGBY, ΕΚΡΗΞΗ, THOU WAST MILD&LOVELY, THE INFINITE MAN, TEXAS CHAINSAW MASSACRE, POLYESTER, IT FOLLOWS, Η ΑΜΠΕΘΑΝΤΗ, 52 TUESDAYS, GOD HELP THE GIRL, WHAT IF, WHAT WE DO IN THE SHADOWS
Ανα κατηγορία τώρα (και ανάλογα με το κάθε γούστο) στα γρήγορα:
- από τις ειδικές προβολές ξεχωρίζουμε την επετειακή του ΣΧΙΖΟΦΡΕΝΗ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥ ΜΕ ΤΟ ΠΡΙΟΝΙ από ψηφιακή αποκατεστημένη κόπια, την πρώτη προβολή του καλτ POLYESTER με scratch n’ sniff κάρτες, τις δυο ταινίες με διαφορετική άποψη του DISAPPEARANCE OF ELEANOR RIGBY και φυσικά το εξάωρο uncut όργιο του NYMPHOMANIAC DIRECTOR’S CUT (το οποίο θα βγει και αίθουσες αλλά άγνωστο πως).
- από τις μεγάλες ελληνικές πρεμιέρες, η XENIA του Π.Χ Κούτρα (σε μια κακώς elitist πρεμιέρα δυστυχώς μόνο για κατόχους καρτών και προσκλήσεων, στη Στέγη) και η ΕΚΡΗΞΗ του Σύλλα Τζουμέρκα (Homeland).
- από τα ελληνικά work in progress, ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ με Φιλίππογλου-Μάσχα σε βαγόνι τρένου και την ΗΛΕΚΤΡΑ (όχι την αρχαία) με Καρυοφυλλιά Καραμπέτη
- από τα του διεθνούς διαγωνιστικού ξεχωρίζουν (πρωτοφανώς) πολλά περισσότερα διαφορετικά genre από ό,τι μας είχαν συνθηίσει: το long-distance ρομάντζο του 10.000 KM, ο,τιδήποτε είναι το υπέροχα γυρισμένο THOU WAST MILD & LOVELY, η έφηβη λυκάνθρωπος του WHEN ANIMALS DREAM, το ερωτικό θρίλερ BLIND, οι χιψτερούδες του normcore FORT TILDEN, και το στοιχειωμένο σπίτι του THE CANAL.
- από nerd fodder, είναι η τιμητική των sci-fi drama με το (αριστουργηματικό) κβαντικό θρίλερ COHERENCE, το time-travelling θριλερομάντζο THE INFINITE MAN, το I ORIGINS από τον σκηνοθέτη του Another Earth, το προ-αποκαλυπτικό δράμα THESE FINAL HOURS, το ψευδορηάλιτη ντοκυμαντέρ συγκατοίκησης με βαμπίρ WHAT WE DO IN THE SHADOWS αλλά και το ζόμπι όχημα της Aubrey Plaza Η ΑΜΠΕΘΑΝΤΗ (με τρελαίνει η μετάφραση).
- αντίστοιχα, η ζώνη των μεταμεσονύκτιων θρίλερ/καλτ είναι φοβερά ενισχυμένη: το THE BABADOOK είναι από τα πολυαναμενόμενα του προγράμματος μαζί με το IT FOLLOWS (σεξουαλικά μεταδιδόμενη καταδίωξη από serial killer), το DEAD SNOW 2 (νορβηγοί χίψτερ εναντίον ναζί ζόμπι) και το haunted horror THE CANAL του διαγωνιστικού.
- σε κατηγορία new greek cult-trash από μόνα τους, η ελληνική ΕΠΕΛΑΣΗ ΤΩΝ ΑΠΑΤΣΙ και η καλτ (μυριζόμαστε) ΜΗΔΕΙΑ… ΚΡΕΙΣΣΩΝ ΤΩΝ ΕΜΩΝ ΒΟΥΛΕΥΜΑΤΩΝ (με bonus CGI δράκους!)
- από κωμωδίες (ναι, έχει κι από αυτές πολλές φέτος) τα πάντα όλα είναι το romcom WHAT IF με τον Ντάνιελ Ράντκλιφ και το βαμπιρικό WHAT WE DO IN THE SHADOWS – και μετά αν είστε desperate: GRAND SEDUCTION, Η ΜΑΦΙΑ ΣΚΟΤΩΝΕΙ ΜΟΝΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ, THE MULE και το crowd-funded Κυπριακό COMMITTED.
- από τις κλασσικές των αφιερωμάτων, απολαύστε αγαπημένες στη μεγάλη οθόνη (M*A*S*H, NASHVILLE, L’IMPORTANCE C’EST D’AIMER, ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΔΑΙΜΟΝΙΣΜΕΝΗ) ή τολμήστε κάποια πιο σπάνια διαμάντια (MIRACLE MILE, THE DARK BACKWARD, RAPTURE).
- από τα queer-themed (πότε θα έχει δικό του τμήμα, ε;): το 52 TUESDAYS με μια έφηβη που αντιδρά στην απόφαση της μητέρας της να αλλάξει φύλο, το νεανικό THE WAY HE LOOKS, τα κλασσικά JUBILEE, POLYESTER και τα λεσβιακά RESPIRE και APPROPRIATE BEHAVIOR (“η λεσβιακή εκδοχή του Girls” #inception)
- από τα μουσικά, πέρα από το GOD HELP THE GIRL, ένα indie musical σε σκηνοθεσία Belle&Sebastian, κινούμαστε κυρίως σε ονόματα-κράχτες με αφιερωματικά σε PULP, Nick Cave (20.000 DAYS OF EARTH), Of Montreal (THE PAST IS A GROTESQUE ANIMAL), Elliott Smith (HEAVEN ADORES YOU), αλλά και την ωδή στο shoegaze, BEAUTIFUL NOISE.
- από τα ντοκυμαντέρ, ξεχωρίζουμε τα «δικά μας»: το πλέον συλλεκτικό του φεστιβάλ ΓΚΟΛΦΩ σστην επιδαυρο για το backstage της καλύτερης θεατρικής παράστασης της περσινής χρονιάς στην Επίδαυρο και το Mr X για τη δουλειά του Leos Carax.
- από animated, δύο μόνο επιλογές: το CHEATIN’ του Bill Plympton και το διασκεδαστικό animation για την κατάθλιψη (!) ROCKS IN MY POCKETS. Οι υπόλοιπες επιλογές είναι κάποια ίσως-διαμαντάκια στις τρεις επιλογές μικρού μήκους.
Δείτε περισσότερα για τις ταινίες και το πρόγραμμα στο gkoultoura.gr