MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
22
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Τα καλύτερά μας χρόνια…

Συνηθίζουμε να πηγαίνουμε στο θέατρο για να δούμε κυρίως σκηνοθεσίες και δευτερευόντως ερμηνείες. Αυτές τις μέρες όμως, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στην αφίσα της παράστασης Αίματα από την ομάδα Vasistas και σε σκηνοθεσία Αργυρώς Χιώτη, φιγουράρει ο συγγραφέας του έργου, Ευθύμης Φιλίππου. Δικαίως, γιατί το κείμενο εδώ είναι ο πρωταγωνιστής.Από την Αγγελική Ξυνού

author-image Αγγελική Ξυνου

Γραπτός λόγος αλλά χωρίς καμία τυπικότητα, αφού πρόκειται για την αλληλογραφία δύο φίλων.
Σε μορφή επιστολογραφίας-συνθήκη άγνωστη για τους σημερινούς εικοσάρηδες, εκτυλίσσονται οι ζωές δύο ανδρών-έγγαμος βίος, παιδιά, διακοπές, εξωσυζυγικές σχέσεις, αναφορές στους γονείς, μετακομίσεις, κι η φιλία τους.

Όπως στα επιτομικά επιστολογραφικά έργα το κλίμα της εποχής υποδηλώνεται από τις τάσεις στις τέχνες, έτσι και στα Αίματα οι θεατές αντλούν πληροφορίες-κάποιοι απλώς θυμούνται- με την αρωγή της μουσικής κι ενδυματολογικής φόρμας. Ο αφαιρετικός σκηνικός χώρος της Εύας Μανιδάκη, σαν σκηνή συναυλίας, δίνει το προβάδισμα στο ενδυματολογικό μέρος της παράστασης.

Ταιριάζοντας απόλυτα με τον τρόπο που συνηθίζει να προσεγγίζει τα κείμενα η Αργυρώ Χιώτη, αυτόν της “ενορχήστρωσης” των ηθοποιών. υπηρετεί αυτόν τον κανόνα του κειμένου: Η εποχή προσδιορίζεται από τον ήχο, τη μόδα, τις φυσιογνωμίες, τις εκφράσεις τους τρόπους να επικοινωνούν οι άνθρωποι με το μέσα τους και τους γύρω τους.

aimata3

Η φόρμα του κειμένου και της σκηνοθεσίας είναι η οικονομία.
Διακρίνεται στην αφαιρετικότητα των εικαστικών μέσων, στο στοιχείο της μουσικής, στην απλότητα του κειμένου, στις ουσιαστικές ερμηνείες των ηθοποιών, στη χρονική διάρκεια της παράστασης.

Οι επιστολές που ανταλλάσσουν οι δύο φίλοι φωτίζουν στιγμιότυπα μιας χρονικής περιόδου από το 1990 έως το 1993. Χωρίς καμιά μνεία στο πολιτικό γίγνεσθαι της χρονικής περιόδου, συγγραφέας και σκηνοθέτις καταφέρνουν να καταστήσουν τον εξαιρετικό θίασο (Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Αντώνης Αντωνόπουλος, Ελένη Βεργέτη, Γιώργος Γάλλος, Ευθύμης Θέου, Εύη Σαουλίδου, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη) μια φωτογραφία τυπωμένη σε χαρτί, παγιδευμένη στη ζελατίνα ενός άλμπουμ που οι περισσότεροι έχουμε στα σπίτια μας.

Μια πληγή ανοίγει κατά λάθος στο λαιμό του ενός εκ των δύο φίλων, του Δημήτρη Καλαφάτη. Από τη στιγμή που ανοίγει, και για τρία περίπου χρόνια, δε λέει να κλείσει. Βρωμίζει τις ζωές των παιδιών του και της γυναίκας του, ματώνει έπιπλα και σκεύη καθημερινής χρήσης του σπιτιού τους, κυλάει στο πιάτο ποτίζοντας το φαγητό του, τον ντροπιάζει στους καλεσμένους του. Μοιάζει σαν μια αόρατη δύναμη να του υπενθυμίζει διαρκώς ότι είναι ζωντανός, αφού αίμα κυλάει στο σώμα του-έστω κι έξω από αυτό. Έχει τραύμα, άρα ζει. Ταυτόχρονα του επισημαίνει την θνητότητά του, το αίμα κυλάει, αλλά ως πότε; Ο τραυματίας στουμπώνει το τραύμα με γάζες, και την ανησυχία του γι’ αυτό με γράμματα στον φίλο του Γιώργο Σιμόπουλο.
aimata4
Η πληγή κλείνει ξαφνικά κι ως δια μαγείας, όσο ξαφνικά άνοιξε η πόρτα του σπιτιού στο Angel exterminador (1962) του Buñuel και βγήκαν έξω οι αστοί.

Η απόσταση δεν δηλώνεται με σαφή σημεία, υπάρχει μόνο σαν αφορμή για να γραφτούν οι επιστολές. Και το έργο του Φιλίππου- μέσα από τη σκηνοθεσία της Χιώτη, σαν μια αφορμή να πει ότι υπήρξε μια εποχή, όπου η επικοινωνία γινόταν εκτός κουμπιών κι οθόνης. Μέχρι το 1990 περίπου, η αλληλογραφία ψυχορραγούσε ωστόσο ακόμη υπήρχε.

Πριν οι υπεραστικές κλήσεις γίνουν προσιτές, όσο ακόμη η συσκευή του κινητού συνιστούσε πολυτέλεια και η διαδικτυακή επικοινωνία ήταν για την συντριπτική πλειοψηφία άγνωστος πλανήτης, μια στο τόσο γράφαμε σε χαρτί σε κάποιο πρόσωπο μακρινό. Το γράμμα ήταν το μαγικό που μίκραινε την απόσταση. Μέχρι να κλείσουμε το χαρτί στο φάκελο, ήμασταν εμείς κι αυτό, σκύβαμε πάνω του και καθρεφτίζαμε τη σκέψη μας, οι λέξεις ήταν το είδωλό μας. Αν είχαμε μια ανοιχτή πληγή και μας πονούσε, δεν χρειαζόταν καν να το αναφέρουμε. Συχνά, το αίμα έσταζε στο χαρτί, κι η στάμπα του έλεγε στον παραλήπτη όσα λένε χίλιες λέξεις.

aimata5

H ταυτότητα της παράστασης
Σκηνοθεσία: Αργυρώ Χιώτη
Ηθοποιοί: Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Αντώνης Αντωνόπουλος, Ελένη Βεργέτη, Γιώργος Γάλλος, Ευθύμης Θέου, Εύη Σαουλίδου, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη
Σκηνικός χώρος: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Μουσική: Jan van de Engel
Καλλιτεχνική συνεργάτης: Ariane Labed
Σύμβουλος Δραματουργίας: Χριστιάνα Γαλανοπούλου
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Δάφνη Κούτρα, Ματίνα Περγιουδάκη
Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών – Μικρή Σκηνή
Λεωφόρος Συγγρού 107-109, 210 900 5 800 (Δε-Κυρ: 9:00-21:00)
Παραστάσεις: 8-19 Οκτωβρίου 2014 21:00 (εκτός Δευτέρας & Τρίτης)
Τιμές εισιτηρίων: 18 €, Μειωμ. 10 €,  Άνεργοι 5 €

Περισσότερα από ΕΙΔΑΜΕ / Παραστάσεις