MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Μια σαρωτική «Έκρηξη» στους κινηματογράφους, από τον Σύλλα Τζουμέρκα

Μετά τη «Χώρα Προέλευσης», ο Σύλλας Τζουμέρκας επιστρέφει με τη δεύτερη μεγάλου μήκους παραγωγή του, την «Έκρηξη» (A blast). Μια ταινία για την σύγχρονη ελληνική κοινωνική και οικονομική κρίση, που οδηγεί όλους τους χαρακτήρες της ιστορίας της στα όρια. Μετά την ιδιαίτερη επιτυχημένη πρεμιέρα στο φεστιβάλ κινηματογράφου του Λοκάρνο, αλλά και σε πάρα πολλά διεθνή φεστιβάλ, η «Έκρηξη» θα παίζεται στους ελληνικούς κινηματογράφους. Πέρα από την εξαιρετική ανάπτυξη της ιστορίας, η οποία καταλήγει πραγματικά σε ένα καταιγιστικό τελικό ημίωρο, η ταινία έχει στο «οπλοστάσιό» της, μια μαγική Αγγελική Παπούλια, η οποία σε καθηλώνει από το πρώτο λεπτό με την απογειωτική ερμηνεία της. Μια γυναίκα που πραγματικά αναφλέγεται, όταν όλο το περιβάλλον της συγγενικό αλλά και κοινωνικό την οδηγεί σε αδιέξοδο. Μέσα από την ωρολογιακή της έκρηξη, αλλάζει τα πάντα γύρω της.Μιλήσαμε με τον Σύλλα Τζουμέρκα για αυτή τη νέα κινηματογραφική του δημιουργία:Συνέντευξη στον Γιώργο Μητρόπουλο

Monopoli Team

Ποια ήταν η αφορμή από την οποία ξεκίνησε η ταινία;
Η Έκρηξη ξεκίνησε όταν γράψαμε τον μονόλογο της Μαρίας στην ομάδα γυναικών στο πολιτιστικό κέντρο του δήμου Νέων Αναργύρων. Τότε καταλάβαμε με τη Γιούλα Μπούνταλη που γράφουμε μαζί, και τη Μαρία Δρανδάκη την παραγωγό, ότι είχαμε μια ηρωίδα που μπορούσε να σηκώσει μια ολόκληρη ταινία, ένα πρόσωπο αρκετά βαθύ και προκλητικό, που μας ενδιέφερε να το ακολουθήσουμε για τα επόμενα τρία χρόνια.

­Έχεις δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο σύμπαν που αναφέρεται σε ανθρώπους που ζουν δίπλα μας σήμερα. Η ταινία σου καταγράφει αριστοτεχνικά την ασφυξία των ανθρώπων μέσα στην ελληνική κρίση και την πορεία τους προς την έκρηξη.
Στην ταινία, όπως και στη ζωή των περισσότερων ανθρώπων που ξέρω αφού ανήκω στους μικροαστούς, τη μεσαία τάξη λίγο προς τα πάνω­λίγο προς τα κάτω, η κρίση υπήρξε ένας τρομερός επιταχυντής. Τρομακτικός, ακραίος και τυφλός. Όλοι οι ήρωες της ταινίας, και όχι μόνο η Μαρία που έχει την πιο επεισοδιακή πορεία, όταν αποκαλύπτεται η πραγματική κατάσταση του μαγαζιού της μάνας της οικογένειας που την παίζει η Θέμις Μπαζάκα, αναγκάζονται εκ των πραγμάτων να πάρουν πολύ μεγάλες και πολύ δύσκολες αποφάσεις.

­Αισθάνεσαι ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι σήμερα, που λόγω της οικονομικής κατάστασης, μπορούν να φτάσουν στα άκρα; Ότι ενώ έχουν καλές προθέσεις στην αρχή μετά είναι έτοιμοι να τινάξουν τα πάντα στον αέρα;
Ναι. Και με πολλούς τρόπους. Άλλοι με πιο φωτεινούς, άλλοι με απλά τρομακτικούς. Τα πάντα ούτως ή άλλως εξαρτώνται από τον χαρακτήρα. Ποιος είναι, δηλαδή, ο καθένας από μας, ποια είναι η συναισθηματική του φύση και οι αρχές του.

­blast02

Για μένα η ταινία είναι η αποτύπωση της ανάγκης της βασικής ηρωίδας να βρει την ελευθερία στη ζωή της, πριν αλλά και μετά την κρίση. Σαν να κινηματογραφείς αυτή την πορεία της προς την ελευθερία. Είτε μέσα από τις δυνατές σεξουαλικές στιγμές με τον άντρα της στην αρχή, είτε μετά όταν εκρήγνυται και διαλύει τα πάντα γύρω της.
Έτσι είναι ακριβώς. Η ηρωίδα, ξυπνάει σε ένα παρόν που δεν μοιάζει καθόλου με αυτό που είχε φανταστεί για τον εαυτό της. Και αποφασίζει να κάνει κάτι γι’ αυτό. Στην αρχή της ιστορίας της, είναι ένα πρόσωπο πολύ έξυπνο, ετοιμόλογο, γεμάτο ζωή και με μια εξαιρετικά φωτεινή ερωτική ζωή με τον άντρα της που είναι ο άντρας με τον οποίο μπορεί να είναι έτσι. Ύστερα έρχονται η οικογένεια, οι άλλοι, ο χρόνος, τα προβλήματα με τα λεφτά, και σιγά­σιγά φτάνει να πηγαίνει από μέρα σε μέρα σαν κοιμισμένη. Όταν συνέρχεται από αυτή την κατάσταση, βλέπει πια τα πράγματα πολύ πιο γυμνά και περνά στη δράση, γιατί εκ φύσεως, και σε αντίθεση με πολύ κόσμο, έχει πάρει διαζύγιο με την μεμψιμοιρία.
­
Κατά τη γνώμη μου, το μεγάλο ατού της ταινίας είναι η Αγγελική Παπούλια. Δίνει μια συγκλονιστική, σπαρακτική ερμηνεία.
Χαίρομαι πολύ που το λες αυτό. Δουλέψαμε πάρα πολύ με την Αγγελική για να φτιάξουμε τη Μαρία, εννοώ να την φτιάξουμε όπως την είχαμε φανταστεί. Να πέφτει κάτω και να ξανασηκώνεται, να είναι ακούραστη, να έχει κουράγιο, δύναμη, πρόκληση, εξυπνάδα. Να καταφέρνει πραγματικά αυτά που γράφει το σενάριο, είτε αυτό είναι μια δύσκολη στιγμή με τα παιδιά της ή μια σύγκρουση με την αδελφή της τη Μαρία Φιλίνη, είτε μια καταδίωξη με αυτοκίνητα και δύσκολα σταντ.

papoulia2
Η ταινία έχει ήδη συμμετάσχει σε αρκετά σημαντικά φεστιβάλ του εξωτερικού. Πού αλλού θα πάει; Έχει βρεις διανομή σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες;
Η Έκρηξη μετά την πρεμιέρα της στο Λοκάρνο, ταξιδεύει σε φεστιβάλ ασταμάτητα, στο Σαράγεβο, το Αμβούργο, το Λονδίνο, το Σάο Πάολο, την Καλκούτα. Και ακολουθούν πολλά ακόμα. Είμαι όμως πιο πολύ χαρούμενος γιατί μέσα στο 2015, θα κυκλοφορήσει κανονικά στις αίθουσες σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, Γερμανία, Πολωνία, Ολλανδία, Ιταλία και αλλού.
­
Εμπορικά­-εισπρακτικά δεν είναι μια καλή χρονιά για τον ελληνικό κινηματογράφο. Γιατί πιστεύεις ότι ο κόσμος έχει γυρίσει την πλάτη του στο ελληνικό σινεμά;
Δεν μου αρέσει έκφραση «έχει γυρίσει την πλάτη». Μου φαίνεται λίγο έτοιμη και δημιουργεί μια ατμόσφαιρα «σώστε την καρέτα­-καρέτα» γύρω από το σινεμά που δεν ταιριάζει καθόλου στις ταινίες. Εννοώ στο κέφι και την αδρεναλίνη με την οποία φτιάχνονται ταινίες σαν την Έκρηξη και άλλες. Οι θεατές και εδώ και στο εξωτερικό διαλέγουν τι θέλουν να δουν, αν θέλουν να δουν κάτι. Πάντως, έχει πολύ ωραίες ταινίες φέτος και ελληνικές και ξένες. Εγώ πάω συνέχεια σινεμά γιατί μ’ αρέσει πολύ και περνάω πολύ ωραία.

­Είσαι αισιόδοξος για το μέλλον των ελληνικών ταινιών; Έχει αλλάξει τίποτε στο κινηματογραφικό τοπίο, μετά την εξαιρετική πορεία πολλών ταινιών σε ξένα φεστιβάλ, ή τα πράγματα είναι χειρότερα;
Μου είναι αδύνατον να είμαι αισιόδοξος ή απαισιόδοξος για τέτοια πράγματα. Μου αρέσει όμως να δουλεύω πολύ, και οι καλές ταινίες είναι καλές ταινίες, δηλαδή ταξιδεύουν γιατί επιλέγονται και ο κόσμος θέλει να τις δει. Θα ήταν ωραία να γίνονται και με καλύτερες συνθήκες, γιατί το σινεμά είναι ούτως ή άλλως δύσκολο και επίπονο όταν το φτιάχνεις. Είναι κρίμα να εμποδίζεται ανόητα και να γίνεται ακόμα πιο δύσκολο.

blast1


ΣΥΝΟΨΗ

Η Μαρία τρέχει στην Εθνική Οδό. Πίσω της, φωτιά και μια τσάντα γεμάτη λεφτά. Μπροστά της, ο ατέλειωτος δρόμος. Μόλις μια μέρα πριν, ήταν μια στοργική μητέρα, ερωτευμένη σύζυγος, υπεύθυνη κόρη. Σήμερα, έχει επαναστατήσει. Και είναι αποφασισμένη να σαρώσει στο πέρασμά της ό,τι αγάπησε ποτέ. Βίαιο και ειλικρινές, γενναίο σαν την ηρωίδα του, «Η έκρηξη» την ακολουθεί στην προσπάθειά της να ξαναπάρει τη ζωή της στα χέρια της. Η μαύρη κωμωδία και το δράμα εναλλάσσονται συνεχώς και μια κρυμμένη τρυφερότητα τρυπάει διαρκώς τη σκληρή πραγματικότητα, συνθέτοντας την τελική πορεία της Μαρίας προς την εξιλέωση, σε μια ελληνική ιστορία πιο επίκαιρη από ποτέ.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
Πρωταγωνιστούν: Αγγελική Παπούλια, Βασίλης Δογάνης, Μαρία Φιλίνη, Θέμις Μπαζάκα, Γιώργος Μπινιάρης, Μάκης Παπαδημητρίου
Σενάριο: Σύλλας Τζουμέρκας, Γιούλα Μπούνταλη
Μουσική: drog_A_tek
Παραγωγοί: Μαρία Δρανδάκη, Titus Kreyenberg, Ellen Havenith, Jeroen Beker
Παραγωγή: Homemade Films, unafilm, PRPL, Bastide Films, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Nederlands Film Fonds, Film­ und Medien Stiftung NRW, Filmförderung Hamburg Schleswig- Holstein, Pan Entertainment, Graal SA, Marni Films, Mamoko Entertainment, Prosenghisi LTD, Movimento Film με τη συνεργασία της ΖDF/ARTE και την υποστήριξη των Media Programme of the European Union, Nipkow Programm, Eurimages Co­production Development Award, Cinelink– Sarajevo Film Festival.
Διανομή: StraDa Films
Official Site: http://ablastfilm.com/
Facebook Page: https://www.facebook.com/ABlastFilm

Περισσότερα από Πρόσωπα