MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
23
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
LLoxy: Ο πλούσιος ζωγραφικός κόσμος της καλλιτέχνιδας ζωντανεύει στο OKAY Initiative Space
Από 20/11/2024 έως 28/12/2024
Moxy Art Affair: Η ομαδική έκθεση "Εξωστρέφεια | Extroversion" στο Moxy Athens City
Από 26/11/2024 έως 10/01/2025
Shut your Eyes and See: Έκθεση του Νάκη Παναγιωτίδη στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 27/11/2024 έως 02/03/2025
Strena: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή
Από 18/12/2024 έως 11/01/2025
Αρχέγονες Ρίζες - Σύγχρονοι Διάλογοι: Ομαδική έκθεση στην Γκαλερί Άλμα
Από 12/12/2024 έως 11/01/2025
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Εγκώμιο της σκιάς: Ο Τανιζάκι συνομιλεί με τον Παπαδιαμάντη σε μια εικαστική μυθοπλασία της Νίνας Παπακωνσταντίνου στο Μέγαρο
Από 12/12/2024 έως 23/02/2025
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Μια ζωή αφιερωμένη στην Τέχνη: Έκθεση με έργα καταξιωμένων καλλιτεχνών από τη συλλογή του Γαβρίλου Μιχάλη στο ΠΕΣ Πολύτροπον
Από 07/12/2024 έως 07/02/2025
Παῖς παιχνίδι - toystories: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων
Από 20/12/2024 έως 10/01/2025
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024
παῖς παιχνίδι - toystories: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 20/12/2024 έως 10/01/2025
Ζωγραφική

Ο υπερβατικός χώρος της γεωμετρίας στην γκαλερί ΑΔ

Στην Γκαλερί ΑΔ παρουσιάζεται η έκθεση με τίτλο «Ο Υπερβατικός Χώρος της Γεωμετρίας». Έξι καλλιτέχνες εκθέτουν την δική τους οπτική γωνία στο θέμα της γεωμετρίας από τις 12 Νοεμβρίου 2014 έως τις 17 Ιανουαρίου 2014.

Monopoli Team

Ο Πλάτων στον Τίμαιο, που αποτελεί συνέχεια της Πολιτείας, διακηρύσσει ότι τα αισθητά ανήκουν στον κόσμο της γενέσεως, είναι δηλαδή δημιουργήματα. Για τον φιλόσοφο η αιτία του αισθητού κόσμου είναι δημιουργός, που, όπως κάθε τεχνίτης, εργάζεται με βάση κάποιο υπόδειγμα. Ο δημιουργός, ως άριστος, επέλεξε το υπόδειγμα, το οποίο, επειδή συγκεντρώνει κάθε είδους ωραιότητητα και τελειότητα, είναι ποιοτικώς υπέρτερο και συνεπώς αιώνιο και αμετάβλητο. Δημιουργήθηκε, λοιπόν, ο αισθητός κόσμος ως εικόνα του αιώνιου και άριστου υποδείγματος. Η ίδια η κατασκευή του υπακούει στην αρχή της Αναλογίας. Έτσι ο Τίμαιος αποτελεί απόπειρα ερμηνείας της φύσης με βάση τα μαθηματικά και την γεωμετρία. Στον Πλάτωνα όμως η Αριθμητική φαίνεται να υπηρετεί την Γεωμετρία σαν βοήθεια στον υπολογισμό και σαν έκφραση των μεγεθών με αριθμούς. Παρόμοια ήταν η χρήση της Αριθμητικής στους Πυθαγόρειους. Η θέση της Γεωμετρίας στην ιστορία του πολιτισμού, παρ’ όλην την ανάπτυξη των θετικών επιστημών δεν φαίνεται να υποσκελίστηκε από τις νεώτερες θεάσεις. Στον Καντ η Γεωμετρία αποτελεί συνθετική γνώση a priori. Πολλοί μελετητές του έργου του (με εξαίρεση τον Heidegger) αποδέχονται μιάν αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στις θέσεις του φιλοσόφου για την Υπερβατική Αισθητική κι εκείνες που αφορούν την μαθηματική γνώση.

danihlΟ Δανιήλ (Παναγόπουλος, 1924-2008) διεκδίκησε με το σύνολο του έργου του μια νεωτερικότητα που επαναδιαπραγματευόταν επιλεκτικά μορφές που σχετίζονταν με την λαϊκή παράδοση. Συμμετείχε ενεργά αλλά και κριτικά στα νεωτεριστικά κινήματα της δεκαετίας του ’60. Στις αρχές του ’70 και στα κατοπινά χρόνια θα απομακρυνθεί από τον Νέο Ρεαλισμό και τον P. Restany ενδιαφερόμενος για το κίνημα Support-Surface. Για τους καλλιτέχνες του κινήματος αυτού «η ζωγραφική είναι το καθ’ αυτό γεγονός και τα προβλήματα του γεγονότος αυτού πρέπει να τίθενται στο πεδίο του με ένα καθαρό ξεγύμνωμα των στοιχείων που συγκροτούν την απεικόνιση». Ο ζωγράφος θα αναζητήσει την ζωγραφική απόδοση του Πνευματικού μέσα από την μελέτη της τυπολογίας της βυζαντινής εικόνας και της ευκλείδειας γεωμετρίας.

gianakosΟ Κρις Γιανάκος γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1934. Είναι γνωστός για τις «ράμπες» του, τις μεγάλες γεωμετρικές γλυπτικές κατασκευές τις οποίες τοποθετεί σε φυσικό ή αστικό περιβάλλον και σε εσωτερικούς χώρους. Στο έργο του εντοπίζονται κυρίως επιρροές από τον ρώσικο κονστρουκτιβισμό, τον μινιμαλισμό και τη γεωμετρική αφαίρεση, ενώ περιέχει πολλές αναφορές στην αρχαία Ελλάδα και σε άλλους αρχαίους πολιτισμούς. Οι «ράμπες» του Γιανάκου αναφέρονται στην έννοια της μετάβασης ή της μεταθανάτιας ζωής και της ανόδου στους ουρανούς (Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος).

Στις «λαμαρίνες» του ο Θανάσης Τότσικας (1951) καταπιάνεται με το βασικό λεξιλόγιο της αφαιρετικής τέχνης. Στις συνθέσεις του πρωταγωνιστεί άλλοτε η μονοχρωμία και άλλοτε τα βασικά γεωμετρικά σχήματα του τετραγώνου, του κύκλου και του τριγώνου. Γράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος, «Πέρα από ένα ψυχολογικό παιχνίδι με το βλέμμα του θεατή και τις συναισθηματικές μεταπτώσεις που απορρέουν από τους χρωματικούς συνδυασμούς, τα έργα του Τότσικα μας υπενθυμίζουν τη σημασία θέσπισης ενός προσωπικού αξιακού συστήματος και μιας συγκεκριμένης στάσης απέναντι στην τέχνη και την ιστορία της. Τι μπορεί να κρύβεται πίσω από αυτές τις εικόνες; Είναι μια νέα ερμηνεία της φύσης; Είναι μία μορφολογική επανεξέταση παλαιότερων έργων του; Ο Τότσικας καταθέτει μια σειρά από οπτικές οφθαλμαπάτες, επισημαίνοντας ταυτόχρονα τη σχετικότητα του νοήματος και την αιώνια επιστροφή που χαρακτηρίζει τη δημιουργική πράξη».

samothrakisΣτη μινιμαλιστική δουλειά του της δεκαετίας του 1980 ο Γιάννης Σαμοθράκης (1959 – 2000) δομεί αφηρημένους γεωμετρικούς χώρους ανάλογους με εκείνους του γερμανού Günther Förg. Τα χρωματικά του πεδία άλλοτε σχηματίζουν ευαίσθητες παράλληλες χορδές κι άλλοτε εγγράφουν στο τελάρο σταυρό. Ο Σαμοθράκης επιδίωξε να διερευνήσει την κληρονομιά της μοντερνιστικής αισθητικής σε μια μεταμοντέρνα εποχή. Αυτό που δημιουργούσε δεν ήταν απλά ένα αντικείμενο αλλά ένα βαθύ σχόλιο στην αισθητική του Απόλυτου και του Υψηλού (Sublime).O Νίκος Αλέξίου (1960 – 2011) δημιουργεί εγκαταστάσεις με δαντελωτές γεωμετρικές κατασκευές από καλάμι, κερί ή από χαρτί σε ποικίλες διαστάσεις, που κτίζουν ρευστούς και ποιητικούς χώρους, συχνά με συμβολικές προεκτάσεις. Η τέχνη του εμπεριέχει αναφορές στην παράδοση ή στο ιστορικό παρελθόν, με μια εντυπωσιακή ποικιλία μέσων, από τις εύθραυστες χειροτεχνικές κατασκευές μέχρι την προηγμένη τεχνολογία. Από το 2003 ασχολήθηκε επισταμένα με θέματα και μοτίβα από την Ιερά Μονή Ιβήρων και δούλεψε σειριακά πάνω στο αρχιτεκτονικό της μονής και το ψηφιδωτό δάπεδο του καθολικού της, τον ομφαλό του μοναστηριού. Κατόρθωσε να εκφράσει το μυστικιστικό στοιχείο και τον πλούτο της θρησκευτικής αρχιτεκτονικής με πολυσύνθετα μέσα, αλλά και με μια διάθεση στοχασμού και περισυλλογής.

Η Βάσω Γκαβαϊσέ (1973) δουλεύει γεωμετρικά έργα από χαρτί. Τα τέλεια σχήματα, που επαναλαμβάνονται σε διαφορετικά μεγέθη, μοιάζουν να αποτελούν αναπτύγματα των Ιδανικών Στερεών. Επικολλά στο χαρτί ένα μεταλλικό χρωματιστό φιλμ που αντανακλά το φως και τον περιβάλλοντα χώρο και εντείνει την εντύπωση της κίνησης. Οι εικόνες της όμως δεν είναι δισδιάστατες καθώς τσακίζει το υλικό της δημιουργώντας τρίτη διάσταση. Θα μπορούσε κανείς να τα αντιληφθεί ως γλυπτικά ανάγλυφα. Όπως στην γλυπτική, η πρόσληψη του έργου της Γκαβαϊσέ εξαρτάται από την απόσταση, το φως και την γωνία θέασης. Οι κενές περιοχές του έργου της αντιπαρατίθενται με τις πλήρεις και αποκαλύπτουν δομές αναπτύσσοντας ένα μυστικιστικό σύστημα που αντλεί την θεματολογία του από την γεωμετρική ανάλυση του φυσικού κόσμου και τα απόκρυφα σχήματα των πλατωνικών ιδεών.

Αυτές οι ταυτόχρονα πλαστικές και φιλοσοφικές ανησυχίες των έξι καλλιτεχνών συγχωνεύονται στην προκλητική προσπάθεια της απεικόνισης της εύθραυστης σχέσης μεταξύ του μυαλού, του σώματος και του πνεύματος.

Διάρκεια έκθεσης: 12 Νοεμβρίου 2014 – 17 Ιανουαρίου 2015

Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ