MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
13
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου
A.I. Τεχνιτή νοημοσύνη
American Psycho
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Το κάστρο του απείρου (με υπότιτλους)
Flow
Greek Mountain Film Festival
Keeper
Misericordia
Nouvelle Vague
Qypi
REC’n’Play
Reservoir Dogs
The Blair Witch Project
The Rocky Horror Picture Show
Wicked: Μέρος δεύτερο
Ένα απλό ατύχημα
Αγια νύχτα, άγρια νύχτα
Αγριες φράουλες
Αμαρτωλοί
Αναπαράσταση
Αν είχα πόδια θα σε κλωτσούσα
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Απόδραση στη Νορμανδία
Από τι είμαστε φτιαγμένοι
Αχινός
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Βουγονία
Δεσποινίς Μόξι: Η Οδύσσεια μιας γάτας (μεταγλωττισμένη)
Ζωούπολη 2 (μεταγλωττισμένη)
Ζωούπολη 2 (με υπότιτλους)
Η Πολυκατοικία
Η ετυμηγορία
Η θυσία
Η μύγα
Η συμμορία των μάγων 3
Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ
Η ώρα του λύκου
Θεώρημα
Καμία άλλη επιλογή
Κρίστι
Μέρες οργής
Με λένε Στέλιο
Μια μάχη μετά την άλλη
Μπερλινγκουέρ: Η μεγάλη ελπίδα
Μόνος στο σπίτι 2: Χαμένος στη Νέα Υόρκη
Νυρεμβέργη
Νυχτερινή εφημερία
Νύχτα Αγωνίας
Ο Κινηματογραφιστής
Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά
Ο βασιλιάς των βασιλιάδων: Μια ιστορία από τον Κάρολο Ντίκενς (μεταγλωττισμένη)
Ο εξολοθρευτής άγγελος
Οι ώρες
Ο κανόνας του παιχνιδιού
Ο μεγάλος Δικτάτωρ
Οταν ο Χάρι γνώρισε την Σάλι
Πέντε νύχτες στου Φρέντι 2
Πολύ σκληρός για να πεθάνει
Ρέκβιεμ για ένα όνειρο
Ρενουάρ
Σιωπηλή αγάπη
Σπασμένη φλέβα
Στο νησί του Αμρουμ
Συναισθηματική αξία
Συνύπαρξη, λέμε τώρα
Σώστε τον πράσινο πλανήτη
Τα Χριστουγεννιάτικα κάλαντα του Μίκυ
Τα κάλαντα των Χριστουγέννων
Τα παιδιά του Παραδείσου
Το δέντρο που πληγώναμε
Το καταφύγιο του τρόμου
Το οτιδήποτε
Το πατρικό
Το ταρανδάκι των Χριστουγέννων (μεταγλωττισμένη)
Το χειρόγραφο της Σαραγόσα
Τρία χιλιόμετρα ως το τέλος του κόσμου
Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους-Σπουδαστικό
Χάιντι: Η διάσωση του μικρού λύγκα (μεταγλωττισμένη)
Χαμένες αγάπες
Χειμωνιάτικο φως
ΔΡΑΜΑ

Η Έξοδος: Θεοί και Βασιλιάδες

O Ridley Scott επιστρέφει με μια επική θρησκευτική ταινία, ταιριαστή στο κλίμα των Χριστουγέννων, που αφηγείται την έξοδο των Ισραηλιτών σκλάβων από την Αίγυπτο του Φαραώ.

stars-emptystars-emptystars-emptystars-emptystars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 150'
Μαρίνα Πυλαρινού

Στο επίκεντρο της  ιστορίας, ο βραβευμένος με Όσκαρ, Christian Bale (Ο ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΙΠΠΟΤΗΣ, THE FIGHTER, ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΠΛΟΚΗΣ), ως ένας αξιοσημείωτα θαρραλέος άνδρας, δεν θα διστάσει να τα βάλει με μια από τις πιο ισχυρές αυτοκρατορίες της ιστορίας, οδηγώντας 400.000 σκλάβους ένα βήμα πιο κοντά στη λύτρωση τους.

Η αλήθεια είναι πως από συνεντεύξεις του σκηνοθέτη, όσο και του Christian Bale, αλλά και από κάποιες αντιδράσεις θρησκευτικών κύκλων, μου είχε δημιουργηθεί η αίσθηση ότι θα βλέπαμε μια πιο εναλλακτική εκδοχή της γνωστής βιβλικής ιστορίας, κοντά στα πρότυπα του Νώε του Aronofsky. Κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Ο Μωυσής είναι ένας σπουδαίος ήρωας κι οι Ισραηλίτες σώζονται από την θεία παρέμβαση. Ό,τι μαθαίναμε δηλαδή και στα θρησκευτικά του σχολείου, το ξαναβλέπουμε σε μια 3d, θεαματική, αλλά κάπως μουντή και σκοτεινή εκδοχή. Οι χαρακτήρες δεν έχουν ιδιαίτερο βάθος και το δράμα τους σπάνια μπαίνει στην ψυχή του θεατή.

Βλέπουμε ακόμα να επαναλαμβάνεται ένα μοτίβο του “Μονομάχου”. Τον πιστό στρατηγό της Αιγύπτου Μωυσή, τον αγαπούσε πολύ ο γέρο Φαραώ και θα τον ήθελε για βασιλιά στη θέση του γιου του. Ό,τι ακριβώς συμβαίνει στη σχέση του στρατηγού Μάξιμου και του σοφού αυτοκράτορα Μάρκου Αυρήλιου στον “Μονομάχο”. Ο δε γιος, που αναλαμβάνει το θρόνο μετά το θάνατο του Φαραώ, ο Ραμσής (Joel Edgerton), αν και δεν είναι τόσο εκνευριστικά ψυχοπαθής, όσο ήταν ο Κόμοδος στον “Μονομάχο”, την έχει κι αυτός την ψυχοπάθειά του (θέματα με τον πατέρα του), ενώ ζηλεύει τον Μωυσή. Αγαπάει το παιδί του και τη γυναίκα του, αλλά όχι και τους υπηκόους του κι είναι άνθρωπος με παράλογες εμμονές. Εξορίζει τον Μωυσή, όταν αποκαλύπτεται η εβραϊκή του καταγωγή και μετά από χρόνια θα τον βρει αντίπαλο. Και δυστυχώς γι’ αυτόν θα έχει αντίπαλο και τον Θεό της Παλαιάς Διαθήκης. 

Υπάρχουν κάποια σημεία, στα οποία η ταινία πρωτοτυπεί. Η παρουσία του Θεού αποτυπώνεται σαν ένα μικρό παιδάκι, το οποίο μόνο ο Μωυσής μπορεί να δει. Οι υπόλοιποι βλέπουν τον Μωυσή να μιλάει στον αέρα. Αυτό το εύρημα, ενώ στην αρχή φαίνεται επιβλητικό, από κάποια στιγμή γίνεται κουραστικό, όπως όλα τα ευρήματα που κάνουν τα παιδιά να χάνουν την παιδικότητά τους.

Επίσης, όταν ο Μωυσής αποφασίζει να τα βάλει με το Αιγυπτιακό βασίλειο, προκαλώντας μία εξέγερση σκλάβων, ακολουθεί στρατηγική σαμποτάζ και ανταρτοπολέμου. Λες τότε, ότι θα προσπαθήσουν να εξηγήσουν τα δεινά που υπέστησαν οι Αιγύπτιοι- την πείνα, τις αρρώστιες, τις καταστροφές- με έναν πιο ορθολογικό τρόπο, από τα θαύματα του Θεού. Όμως, αυτή η επανάσταση σκλάβων, όπως άλλωστε κι οι πιο πολλές που συνέβησαν στην αρχαιότητα, δεν έφερνε αποτέλεσμα. Κι έτσι, ο Θεός, που βιαζόταν να ελευθερώσει τον εκλεκτό λαό του, πήρε την κατάσταση στα χέρια του. Και παρά τις αντιδράσεις του Μωυσή, έστειλε στους Αιγύπτιους τις 7 πληγές του Φαραώ. 

Όλα λοιπόν στην ταινία, μια βιβλική ταινία καταστροφής, εξηγούνται με την παρέμβαση του Θεού και με ελάχιστες αλλαγές της ιστορίας που περιγράφει η Παλαιά Διαθήκη. Ο καταιγισμός της δράσης, τα σκοτεινά χρώματα, η αργόσυρτη σε αρκετά σημεία πλοκή, κάπου κουράζουν τα μάτια και το μυαλό. Πόσο μάλλον, όταν δεν βλέπεις και κάτι καινούριο, αλλά τη γνωστή ιστορία.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Μια ταινία με θεαματικές σκηνές, στο πνεύμα του θρίλερ και της ταινίας καταστροφής, αλλά κάπως μονότονη, χωρίς πρωτότυπες ιδέες και διάθεση να δει με νέα ματιά το είδος των βιβλικών επών. Ο Ridley Scott αναμασάει απλά τις ιστορίες της Βίβλου, καθώς και τον πετυχημένο του “Μονομάχο”.

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Η Έξοδος: Θεοί και Βασιλιάδες
Σκηνοθεσία: Ridley Scott
Σενάριο: Adam Cooper, Bill Collage, Jeffrey Caine, Steven Zaillian

Παίζουν: Christian Bale, Joel Edgerton, Ben Kingsley

Διάρκεια: 150'
Χώρα: Αγγλία, ΗΠΑ, Ισπανία
Έτος: 2014

Rating: 2,5
Περισσότερα από CINEMA