MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
18
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
142 χρόνια
Aftersun
Animal
Animale
Anora
Babygirl
Better Man
Bird
Cure
Dourgouti Town
Emilia Pérez
Full Metal Jacket
Hairspray
Heretic
Kneecap
Kwaidan
Maria
Megalopolis
Mogwai: Ο ήχος των άστρων
No Cap: 2 Years of Light
Queer
Red One
Return of the Creeps
Sonic 3: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Sonic 3: Η ταινία (με υπότιτλους)
Take a Trip
The Apprentice
The Substance – Το ελιξίριο της νιότης
Vanessa Vinson Vibes
Wicked
Άγνωστοι μεταξύ μας
Έκλειψη
Αδάμ
Αληθινός πόνος
Αλιεν
Αλιεν: Η αναγέννηση
Αλιεν: Η τελική αναμέτρηση
Αλιενς: Η Επιστροφή
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αξιαγάπητη
Βαϊάνα 2 (μεταγλωττισμένη)
Βραβευμένα ελληνικά ντοκιμαντέρ μικρού μήκους
Για τη μικρή Σάμα
Είμαι η Κούβα
Ερημη χώρα
Η Λάμψη
Η βασίλισσα του χιονιού και το παγωμένο βασίλειο (μεταγλωττισμένη)
Η θεωρία του σύμπαντος
Η θυσία
Η ληστεία του αιώνα 2
Η μεγάλη ληστεία
Η περιπέτεια
Η σοφία της ευτυχίας
Κάποτε στην Αμερική
Καμία άλλη γη
Κλέφτης ποδηλάτων
Κονκλάβιο
Λολίτα
Λούφα και Παραλλαγή
Μην πετάξεις τίποτα
Μικρά πράγματα σαν κι αυτά
Μνήμες
Μουφάσα: Ο βασιλιάς των λιονταριών (μεταγλωττισμένη)
Νίκος Καβουκίδης: Η δύναμη της εικόνας
Νοσφεράτου
Νοσφεράτου: Ο δράκουλας της νύχτας
Νύχτα Αγωνίας
Ο Πάντινγκτον στο Περού (μεταγλωττισμένη)
Ο Πάντινγκτον στο Περού (με υπότιτλους)
Ο Ρατατούης (μεταγλωττισμένο)
Ο θρύλος του κάστρου Σουράμ
Οι σούπερ σκανταλιάρηδες (μεταγλωττισμένη)
Ο κόκκινος δάσκαλος
Ο σπόρος της ιερής συκιάς
Πέρα από την Αφρική
Πέρασμα
Σαμσάρα
Στις σκιές των ξεχασμένων προγόνων
Τατάμι
Το αγαπημένο μου γλυκό
Το ατίθασο ρομπότ (μεταγλωττισμένη)
Το διπλανό δωμάτιο
Το χρέος
Το χρώμα του ροδιού
Υπάρχω
Υπέροχες μέρες
Ωρολογιακός μηχανισμός
Κοινωνική

Η Φυλή

Ο βουβός κινηματογράφος επιστρέφει, για να μας πει πράγματα που δεν θέλουμε να ακούμε. Μια σοκαριστική ουκρανική ταινία του Miroslav Slaboshpitsky καταγράφει τη ζωή μιας ομάδας κωφάλαλων παιδιών, που μπλέκουν με κυκλώματα εγκληματικότητας και σωματεμπορίας, στη δική τους γλώσσα, αυτή των νοημάτων.

stars-fullstars-fullstars-fullstars-emptystars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 130'
Μαρίνα Πυλαρινού

Δίχως υπότιτλους, δίχως διαλόγους, το φιλμ μπαίνει στα άδυτα ενός σχολείου κωφών και παρακολουθεί μια κοινωνία με δικούς της κώδικες. Εικόνες «ηχηρές», έντονες, δοσμένες νατουραλιστικά, αφηγούνται μια ιστορία βίας και ενηλικίωσης. Η «φυλή» του τίτλου, θα μπορούσε να αναφέρεται στον κόσμο των συμμοριών, όπως αυτός σκιαγραφείται στο φιλμ, ή στον κόσμο των κωφών.

Πάνω απ’ όλα, όμως, μιλά για την ανθρώπινη φυλή, η οποία, ανεξαρτήτως φύλου, χρώματος ή κώδικα επικοινωνίας, είναι ικανή για τις πιο φωτισμένες αλλά και για τις πιο σκοτεινές σκέψεις και πράξεις.

Σύμφωνα με την πλοκή, ένα κωφάλαλο παιδί, αλλά δυνατό σαν βόδι, προσπαθεί να ενταχθεί σε ένα σχολείο κωφάλαλων. Τελικά, μπαίνει σε μια συμμορία που ασχολείται με κάθε μορφής παραβατικότητα. Η εξέλιξη του στον υπόκοσμο είναι σημαντική. Όλα όμως αλλάζουν, όταν ερωτεύεται μια κωφάλαλη πόρνη και θέλει να την κάνει να ξεφύγει από το κύκλωμα. 
1η φυλή
Η ταινία έχει βραβευτεί στο Φεστιβάλ Καννών με το  Μεγάλο Βραβείο του τμήματος Εβδομάδα Κριτικής, ενώ έχει κερδίσει κι άλλες 20 διακρίσεις μέχρι σήμερα σε Φεστιβάλ του κόσμου, μεταξύ των οποίων και στα εξής:
*Tarkovsky Festival, Russia ‐ Grand Prix, Special Prize for Director
* Milano Film Festival, Italy ‐ Best Feature Film Award
* Fantastic Fest, Texas, USA – Best Director Award
* Kinoskok, Russia – Best Director Award
*Milwaukee FF, USA – Main competition Award
* London BFI, UK – Best First Feature Award ‐ Sutherland Award and Young Jury Award
* Thessaloniki IFF, Greece – Best Director Award
* Ευρωπαϊκή Ανακάλυψη – Βραβείο Fipresci – Miroslav Slaboshpitsky

Μολονότι δεν υπάρχουν καθόλου λόγια, η ιστορία της ταινίας είναι απολύτως κατανοητή. Η απεικόνιση της δράσης και των χαρακτήρων έχει εντυπωσιακή καθαρότητα, για τον μεγάλο περιορισμό που βάζει ο σκηνοθέτης στον εαυτό του. Σε πολύ λίγα (ίσως και καθόλου) σημεία, ο θεατής θα αναρωτηθεί “και τώρα τι λένε” ή “τι θέλουν να κάνουν;” ‘Η “γιατί συμβαίνει αυτό;” Από αυτή την άποψη, η ταινία ολοκληρώνει έναν πολύ δύσκολο στόχο.

Βέβαια, υπάρχει ένα τρικ που κάνει ευκολότερα τα πράγματα για τον σκηνοθέτη (και τον θεατή). Ενώ, οι κωφάλαλοι πρωταγωνιστές δεν μιλούν και δεν ακούνε τίποτα, ο ήχος από το background, βήματα, θόρυβοι αυτοκινήτων, κρότοι από χτυπήματα, κραυγές, ακούγονται καθαρά, σαν σε κανονική ταινία. Είναι λοιπόν ένας ημί- βουβός κινηματογράφος, ένας κινηματογράφος βουβός μόνο ως προς τους διαλόγους, που πραγματοποιούνται στη νοηματική. 

Παράλληλα, ακολουθώντας το μοτίβο του σύγχρονου “φεστιβαλικού” σινεμά (που το έχουμε δει και στην Ελλάδα) δημιουργεί μια ταινία “γροθιά στο στομάχι” με πολύ βία και αναφορές στην σκοτεινή πλευρά της ζωής. Και τι γροθιά! Υπάρχουν σκηνές, που φέρνουν τις αντοχές μας στα όρια τους. Για παράδειγμα η σκηνή της έκτρωσης. Δεν μπορώ να θυμηθώ άλλη ταινία, που να δείχνει έκτρωση. Ίσως είναι ένα κινηματογραφικό ταμπού, που έσπασε αυτή η ταινία. Τα παιδιά αυτά, παιδιά ενός κατώτερου Θεού, πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης διεφθαρμένων ενηλίκων. Αλλά και οι σχέσεις και οι πράξεις των ιδίων, μέσα στην “φυλή” τους, χαρακτηρίζονται από τρομερή αγριότητα. Ίσως γιατί κανείς δεν θέλει να τα διδάξει κανόνες συμπεριφοράς και πράξεις συμπόνοιας. Ίσως γιατί μοναδικός νόμος είναι το συμφέρον, που ποδοπατάει ανθρώπους.

Η ταινία έχει πολλά σημαντικά στοιχεία, παρά την σκληρότητά της. Στο φινάλε ο σκηνοθέτης να κλείσει το έργο του με ένα φοβερό και βροντερό μακελειό. Ίσως για να δημιουργείται η αντίφαση ανάμεσα στον κόσμο της σιωπής και στον αηδιαστικό κρότο των κοκάλων που σπάζουν. Αλλά, αυτού του είδους τα φινάλε- σφαγές έχουν πολυφορεθεί κι έχουν αρχίσει πια να κουράζουν. Όταν κάτι έχει γίνει τόσες πολλές φορές, μάλλον με εύκολο τρόπο να σοκάρεις μοιάζει, παρά με οτιδήποτε άλλο.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Αυτό το εκκωφαντικά σκληρό έργο μέσα στο βασίλειο της σιωπής είναι ένα ενδιαφέρον καλλιτεχνικό πείραμα. Το έργο λέει αλήθειες , αλλά δεν αποφεύγει κοινοτοπίες και υπερβολές, που το αποδυναμώνουν, γιατί κάνουν υπερβολικά ευδιάκριτη την προθέση του καλλιτέχνη να σοκάρει το κοινό. 

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Η Φυλή/ Plemya
Σκηνοθεσία: Miroslav Slaboshpitsky
Σενάριο: Miroslav Slaboshpitsky

Παίζουν: Grigoriy Fesenko, Yana Novikova, Rosa Babiy

Διάρκεια: 130'
Χώρα: Ουκρανία, Ολλανδία
Έτος: 2014

Rating: 3
Περισσότερα από CINEMA