Ελεύθερος Σκοπευτής
Ο Bradley Cooper σαν νέος John Wayne με το όπλο του ελεύθερου σκοπευτή στο χέρι στην πολεμική ταινία του Clint Eastwood. Ο γνωστός σκηνοθέτης αποφάσισε να κάνει ταινία για τη ζωή του πιο φονικού ελεύθερου σκοπευτή στην ιστορία των ΗΠΑ.
Η ταινία είναι υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης ταινίας, ενώ γνώρισε πολύ μεγάλη εισπρακτική επιτυχία, ακολουθώντας την επιτυχία του βιβλίου του Chris Kyle, το οποίο ήταν ένα πολύ μεγάλο best seller. Παρ’ όλα αυτά, πολλοί στην Αμερική επέκριναν την ταινία, για το γεγονός ότι ηρωοποίησε τον Kyle. Αντίθετα, η Sarah Palin, η γνωστή πολιτικός με τις ακραία δεξιές θέσεις της σε όλα τα θέματα, υπεραμύνθηκε της ταινίας και υποστήριξε τον Kyle, ο οποίος υπήρξε φίλος της και μέλος της σωματοφυλακής της για ένα κινηματογραφικό event, στο οποίο η γνωστή πολιτικός είχε παρευρεθεί.
Ένας από τους λόγους, που η ταινία έκανε τόση επιτυχία στην Αμερική, είναι η υπεραπλουστευτική εικόνα που δίνει στον πόλεμο ο σκηνοθέτης. Οι καλοί αμερικανοί σκοτώνουν τους εγκληματίες Ιρακινούς. Αυτοί που σκοτώνονται από τον Kyle είναι σαδιστές δολοφόνοι, τρομοκράτες, που θα σκότωναν Αμερικανούς. Δεν μιλάνε πολύ, δεν έχουν ανθρώπινες στιγμές. Η μόνη παρουσία των “κακών” στο έργο είναι να γίνονται στόχοι για το όπλο του Bradley Cooper ή να κάνουν πράξεις βίας, που να αποδεικνύουν ότι τους άξιζε να εξοντωθούν. Ένα τυπικό action movie δηλαδή, με μια μικρή δόση ιστορικών γεγονότων.
Ο φανατικός ρεπουμπλικανός Eastwood κάνει ό,τι μπορεί, για να δικαιώσει τον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας, κεντρική ιδέα της ρητορικής του Bush, αν θυμόμαστε. Αυτά που θα δείτε, βέβαια, μην τα πάρετε πολύ σοβαρά, σαν ιστορικές καταγραφές. Υπάρχει σε πολύ μεγάλο βαθμό το στοιχείο της μυθοπλασίας στην ταινία. Πολλά γεγονότα έχουν αλλαχθεί σε σχέση με όσα γράφει στο βιβλίο του ο Kyle. Αλλά και το ίδιο το βιβλίο σε αρκετά σημεία θεωρείται αναξιόπιστο.
Ως προς το θέαμα, πάντως, είναι μια πολεμική ταινία, που βλέπεται αρκετά ευχάριστα. Οι σκηνές δράσης είναι καλά γυρισμένες, υπάρχει αρκετό σασπένς και δράμα. Εκεί που το κουράζει λίγο η ταινία, είναι στα σημεία με τις γκρίνιες της γυναίκας του, Taya (Sienna Miller) που τον θέλει στο σπίτι. Επίσης, το δραματικό φινάλε του έργου έρχεται λίγο απότομα, σαν να βιαζόταν ο σκηνοθέτης να το ξεπετάξει.
Γιώργος Σμυρνής