Είδαμε τον “Λίλιομ” στο θέατρο Πόρτα: μελαγχολικός σαν Κυριακή
Το 1909, ο Ferenc Molnár, αστός εβραϊκής καταγωγής, γεννημένος στην Ουγγαρία, γράφει το Λίλιομ. Το έργο, ανεβαίνει στη Βουδαπέστη και σημειώνει μεγάλη αποτυχία. Ο δημιουργός του θα πρέπει να περιμένει για την αναγνώριση μέχρι το 1921, που το έργο ανεβαίνει στο Μπρόντγουεϊ. Το 1939 ο Όρσον Γουέλες κρατά τον ομώνυμο ρόλο σε ραδιοφωνική εκδοχή. Τελικά, το έργο εδραιώνεται μέσα από τη διασκευή του στο μιούζικαλ Carousel το 1944 από τους Richard Charles Rodgers και Oscar Hammerstein.Από την Αγγελική Ξυνού
Συνδυασμός νατουραλιστικών και συμβολιστικών στοιχείων, η ιστορία του Λίλιομ, ενός γοητευτικού αλλά παρορμητικού κράχτη ξεκινά από ένα λούνα παρκ στα περίχωρα της Βουδαπέστης. Ερωτεύεται την Τζούλι, αλλά συναισθηματικά απαίδευτος όπως είναι, δεν καταφέρνει ούτε να τη ζήσει, ούτε να συγκρατήσει τα βίαια ξεσπάσματά του εναντίον της.
Όταν εκείνη του ανακοινώνει ότι είναι έγκυος, ο Λίλιομ προκειμένου να κερδίσει πολλά χρήματα, και άμεσα, κανονίζει με τον φίλο του Φικσούρ (Σωκράτης Πατσίκας) να στήσουν καρτέρι στον ταμία μιας επιχείρησης την ημέρα της είσπραξης και να τον ληστέψουν. Οι δύο φίλοι όμως πέφτουν σε μπλόκο κι ο Λίλιομ προκειμένου να μη συλληφθεί, αυτοκτονεί με το μαχαίρι που κρατούσε για να απειλήσει τον ταμία. Ακολουθεί η σκηνή στον ουρανό, όπου ο ήρωας επιμένει να μην παραδέχεται τα επίγεια λάθη του και καταδικάζεται να παραμείνει στο καθαρτήριο για δεκαέξι χρόνια. Με το τέλος της ποινής του, θα επιστρέψει για μία ημέρα στη γη, για να διορθώσει τα λάθη του.
Αν και διατηρώ τις αμφιβολίες μου για τη σπουδαιότητα του κειμένου, η σκηνοθετική προσέγγιση του Θωμά Μοσχόπουλου κατάφερε να δημιουργήσει μια ολοκληρωμένη παράσταση. Ξεκινώντας από μια εύστοχη διανομή (ξεχωρίζουν ο Γιώργος Χρυσοστόμου στο ρόλο του Λίλιομ, κι η Έμιλυ Κόλιανδρη που απογειώνει με βλέμματα και παύσεις τα κωμικά σημεία του κειμένου) το πρώτο μέρος του έργου που διαδραματίζεται στο λούνα παρκ και το φτωχό δωμάτιο του Λίλιομ και της Τζούλι, έχει να επιδείξει λαμπρές στιγμές τόσο εικαστικά, με τις μάσκες και τους φωτισμούς, όσο και σε ερμηνεία σκηνών συνόλου.