Η επιθυμία του ανθρώπου για μέθεξη με τον Θεό ανέκαθεν μετουσιωνόταν σε μελωδικό άκουσμα, οδηγώντας δημιουργούς και ακροατές στη λύτρωση μέσα από την τέχνη και τη μουσική. Ακόμα και οι νεκρώσιμες ακολουθίες ή οι πένθιμοι θρήνοι για το Θείο Πάθος της Ρωμαιοκαθολικής ή της Λουθηρανικής Εκκλησίας αποκτούν μιαν υπερβατική διάσταση που πάντοτε συγκινούσε βαθιά τους πιστούς αλλά και το φιλόμουσο κοινό απανταχού της Γης.
Για την καλύτερη κατανόηση του λατινικού ποιητικού κειμένου, έχει προβλεφθεί η προβολή υπερτίτλων στα ελληνικά. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης τη Συμφωνία αρ. 25 σε σολ ελάσσονα Κ 183 του Μότσαρτ.
Τα φωνητικά μέρη του Ρέκβιεμ ερμηνεύουν η υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου, η μεσόφωνος Θεοδώρα Μπάκα, ο τενόρος Juan Sancho [Χουάν Σάντσο] και ο μπάσος Vito Priante [Βίτο Πριάντε]. Συμμετέχει η βραβευμένη με Γκράμμυ Χορωδία Arnold Schoenberg [Άρνολντ Σαίνμπεργκ], την οποία δίδαξε ο Erwin Ortner [Έρβιν Όρτνερ]. Την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών διευθύνει ο Βασίλης Χριστόπουλος.
Η παρουσίαση αυτή αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.
Προπομπός του Ρέκβιεμ…
Στο πρόγραμμα της πασχαλινής συναυλίας της ΚΟΑ στο Μέγαρο είναι η αριστουργηματική Συμφωνία αρ. 25 σε σολ ελάσσονα Κ 183 του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791), η οποία θα παρουσιαστεί στο πρώτο μέρος.
Πρώιμη σύνθεση σε τετραμερή κλασική φόρμα –ο ιδιοφυής Μότσαρτ την έγραψε πιθανότατα σε ηλικία 17 ετών στα 1773–, η επονομαζόμενη «Μικρή συμφωνία σε σολ ελάσσονα» (σε αντιδιαστολή με την 40ή που είναι γραμμένη στην ίδια τονικότητα), αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα του προρομαντικού γερμανικού κινήματος Sturm und Drang (Θύελλα και ορμή). Όπως επισημαίνουν μουσικοκριτικοί και μελετητές, τα στοιχεία που εντυπωσιάζουν τον ακροατή είναι η αναπάντεχη ωριμότητα και το έντονα τραγικό ύφος της Συμφωνίας αρ. 25 που είναι αντιστρόφως ανάλογα με το νεαρό της ηλικίας του συνθέτη. Το έργο είναι επηρεασμένο από εκείνο του λησμονημένου σήμερα τσέχου συνθέτη Ιωάννη-Βαπτιστή Βάνχαλ (1739-1813), καθώς και από τη Συμφωνία αρ. 39 του Χάυντν, τον οποίο θαύμαζε ο μεγάλος Αυστριακός.
Requiem σε ρε ελάσσονα, KV 626 για τέσσερις σολίστ, χορωδία και ορχήστρα
Ο τελευταίος χρόνος (1791) της ζωής του Μότσαρτ υπήρξε ιδιαίτερα παραγωγικός. Ο φόρτος εργασίας ήταν μεγάλος, εκείνο το καλοκαίρι, καθώς ο συνθέτης είχε στα σκαριά τον Μαγικό Αυλό και τη Μεγαλοψυχία του Τίτου. Στις ήδη ανειλημμένες καλλιτεχνικές του υποχρεώσεις ήρθε να προστεθεί αιφνιδίως και η παραγγελία ενός ρέκβιεμ από ανώνυμο εντολέα, την οποία ο Μότσαρτ δέχθηκε να φέρει σε πέρας για δύο λόγους: επιθυμούσε από τη μία να ασχοληθεί εκ νέου με την εκκλησιαστική μουσική και από την άλλη να βελτιώσει την οικονομική του κατάσταση. Ως γνωστόν, το Ρέκβιεμ δεν ολοκληρώθηκε, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του συνθέτη, αφού η υγεία του είχε αρχίσει να φθίνει δραματικά (απεβίωσε τον Δεκέμβριο του 1791). Το μυστήριο που κάλυπτε τον άγνωστο εντολέα, ωστόσο, έχει πλέον λυθεί: ήταν ένας αριστοκράτης, ερασιτέχνης μουσικός και συνθέτης, που συνήθιζε να προσλαμβάνει προικισμένους δημιουργούς της εποχής του, προκειμένου αυτοί να συνθέτουν έργα για λογαριασμό του έναντι αδρού τιμήματος, τα οποία ο ίδιος παρουσίαζε ως δικά του. Όταν, λοιπόν, ο Κόμης φον Βάλζεγκ έχασε τη σύζυγό του παρήγγειλε στον Μότσαρτ, μέσω ενός αγγελιαφόρου, μια νεκρώσιμη ακολουθία που θα εμφάνιζε ως δήθεν δική του. Το ημιτελές δημιούργημα του μεγάλου δασκάλου ανέλαβαν να αποπερατώσουν οι μαθητές του Άυμπλερ και Ζύσμαϋρ. Στη συνέχεια, η σύζυγος του Μότσαρτ Κονστάντσε προώθησε την παρτιτούρα στον Κόμη φον Βάλζεγκ, που τη διηύθυνε ο ίδιος στη μνήμη της συζύγου του, τον Δεκέμβριο του 1793 στην πόλη Βίνερ-Νόυσταντ (Αυστρία). Η πραγματικά πρώτη πλήρης εκτέλεση του έργου δόθηκε στη Βιέννη στις 2 Ιανουαρίου 1793.
Τιμές εισιτηρίων: 11€ (Ζώνη Γ΄) | 20€ (Ζώνη Β΄) | 28€ (Ζώνη Α΄) | 40€ (Διακεκριμένη Ζώνη) / Ειδικές τιμές: 6,50€ (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ) | 8,50€ (65+, πολύτεκνοι)
Για περισσότερες πληροφορίες: 2107282333 | www.megaron.gr